HPIM4412

HPIM4412



Antonina Ostrowską


88

widoczność (czy euidentness) poszczególnych niesprawności i ich natrętną obecność (obtruswencss) w interakcjach (Goff-man 1963). Zróżnicowany stosunek społeczny do nich pokazuje, jak bardzo społecznym konstrtiktem są więc poszczególne clioroby i kalectwa.

2..i.Spoteczne wizerunki osób niepełnosprawnych

Realizowane badanie wykazało, że cechy najczęściej* przypisywane ludziom niepełnosprawnym charakteryzują ich w większości jako ludzi słabych, lękliwych, nerwowych, samotnych, wycofujących się, niepewnych siebie, niezadowolonych z życia, ubogich. Występowanie tych cech pozostaje ze sobą w wyraźnym korelacyjnym związku (tabela 3): możemy zatem mówić, że stanowią one elementy stereotypu, uogólnionego obrazu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Sposób ich widzenia kojarzy się więc prawie wyłącznie z niepowodzeniami życiowymi, a nie z jakimikolwiek sukcesami Osoby niepełnosprawne zasługują na współczucie i wymagają pomocy, nie są jednak widziane jako partnerzy różnych przedsięwzięć życiowych, posiadający wprawdzie pewne ograniczenia. ale przecież także i możliwości. Takie postrzeganie niepełnosprawnych ma oczywiście konsekwencje praktyczne, niejednokrotnie z góry pozbawiające szans osobę niepełnosprawną. Przypisana im etykieta słabości, bezradności i uzależnienia eliminuje ich z wielu aktywności, a w sytuacji jej zintcrnalizowania przez osobę niepełnosprawną może się także stać elementem koncepcji jej własnej osoby (Scott 1969)-

1 Za najczęściej występujące achy uznam* te. które uzyskały ponad 60 wyborów z listy 24 różnych cech.

Tabela 3.

Współwystępowanic cech składających się na stereotyp niepełnosprawnych (współczynniki korelacji Pcarsona)

Cechy

Słabi

Lękli

wi

Sa

mo

tni

Ner

wowi

Nie-lodowo leni a tycia

Nic- 1 pewni

ucbic

Ubo

der

Słabi

1.00

35 _

.16

-20

.22

.23

.19

1 ckliwi

1-00

.13

.21

.21

.32

Samotni

1.00

.19

20

1~

Nerwowi

1.00

.34

28

Nicutlowo-Ictii a życia

1.00

35

27

Niepewni

siebie

1.00

.24

Ubo«ł/v

1.00

(Wszystkie współczynniki istotne na poziomic p < O.OOl)

Poszukiwania wewnętrznych spójnych wymiarów cech, które w opinii publicznej dobrze charakteryzowały osoby niepełnosprawne wykazały, że układają się one w dwa niezależne czynniki*. Pierwszy z nich koncentrował zmienne reprezentujące słabość psychiczną, (słabi, lękliwi, niepewni siebie etc.), drugi cechy utrudniające interakcje społeczne a więc współodpowiedzialne za izolację społeczną (skryci, podejrzliwi, zgorzkniali etc.). Postrzeganie niepełnosprawnych przez pryzmat słabości pojawiało się częściej wśród osób starszych i niżej wykształconych, natomiast postrzeganie przez pryzmat ich relacji z innymi ludźmi występowało częściej wśród osób młodych i bardziej wykształconych. Warto tu jednak dodać, żc określony sposób tego postrzegania nic determinował wici

• /.j*u»Nowłino procedurę princip*! componenu. Uzyskane dwa czynniki wyjaśniały 45% wariancji. ( I — 32%. II — 13%).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
HPIM4408 Antonina Ostrowską 80 rosłej ludności naszego kraju1. Celem badania była charakterystyka po
HPIM4409 Antonin* Ostrówka 82 opiekuńczych precyzyjność tej definicji nabiera szczególnej społecznej
37283 soc 5 110 ANTONINA OSTROWSKA popłatnym. Natomiast pacjentami lekarzy - uprzednio przewyższając
HPIM4406 76 Antonimi Ostrówka N Błędne uproszczone oczekiwania i założenia dotyczące inrerakcji z os
HPIM4407 78 Antonin* Ostrowską tworzące specyficzne „getta", w skutek czego zarówno osoby niepe
HPIM4410 84 Antonim Ostrówka także odpowiedzialny za brak ukształtowanych wzorów i umiejętności nie
HPIM4413 90 Antonina Ostrowska kości odczuwanych dystansów społecznych w stosunku do ludzi niepełnos
soc 6 112 ANTONINA OSTROWSKA zdobywać z różnych źródeł informacje o zdrowiu i o problemach zdrowotny
soc 8 116 ANTONINA OSTROWSKA Niewielkie różnice obserwujemy wśród osób z wykształceniem średnim i
soc 10 120 ANTONINA OSTROWSKA * * * Wszystkie analizowane dotychczas kwestie związane z relacją pacj
soc 10 120 ANTONINA OSTROWSKA * * * Wszystkie analizowane dotychczas kwestie związane z relacją pacj
88 89 Różnice między poszczególnymi formami działań uczniowskich wynikali z różnego zakresu decyzji
Profesor Antoni Mączak konstatuje: „ czy historycy uznają rozbicie muru berlińskiego roku 1989 za po

więcej podobnych podstron