HPIM4421

HPIM4421



106 Anders Gusuum

powiadającą naszym wcześniejszym doświadczeniom, na ta* kie kategorie jak normalni i nienormalni, a tę drugą na podgrupy takie jak szaleni, niebezpieczni czy nieuczciwi. Kiedy działamy na podstawie tych założeń, jesteśmy zazwyczaj bardzo mało zainteresowani tą jedyną w swoim rodzaju o sofy. którą spotkaliśmy i mamy o niej bardzo ograniczoną wiedzę

Jeżeli nie uda nam się zdefiniować sytuacji przez odniesienie jej do wcześniejszych doświadczeń, staramy się ją zbadać, aby skonstruować nową, znaczącą, osobistą definicję tego nowego doświadczenia. Jeżeli tę definicję lub znaczenie podzielą także inni ludzie, zyska ona społeczny wymiar, co może oznaczać, żc będzie odtąd doświadczana jako obiektywna część rzeczywistości.

Moje badania dotyczące osób upośledzonych umysłowo, ich związków z rodziną i innymi ludźmi pokazują bardzo wyraźnie, jak wszystkie zainteresowane strony są zaangażowane w zmaganiach z definiowaniem znaczeń i konsekwencji upośledzenia intelektualnego.

Dzisiaj większość ludzi definiuje upośledzenie umysłowe (społeczna definicja) jako niedostateczne funkcjonowanie intelektualne osób, które poza cym nie różnią się niczym od innych ludzi. Krytyka, z jaką spotyka się ich instytucjonalizacja i segregacja, pokazuje, że ludzie upośledzeni umysłowo powinni żyć tak jak inni ludzie. Dobre życie jest w dużej mierze definiowane jako normalne życie. Z moich badań nad rodzicami dzieci upośledzonych umysłowo wynika, że społeczna definicja ma ważne konsekwencje dla wysiłków rodziców zmierzających do uporania się ze swoją sytuacją. Db niektórych z nich największym problemem było sprostanie oficjalnym modelom wychowania dziecka w możliwie zwyczajnych warunkach. Przebywanie na co dzień z upośledzonym dzieckiem zmuszało ich do zdefiniowania planów życiowych całej rodziny, zgodnie z jej aktualnymi problemami i możliwościami. Badanie pokazało, jak nierealne było dla rodziców trzymanie się wcześniej sformułowanej definicji, co to znaczy być rodzicem upośledzonego dziecka i jak ich próby znalezienia własnych definicji napotykały na przeszkody w postaci społecznie usankcjonowanych norm i ideałów. Niektórzy rodzice próbowali realizować spójne plany życiowe. usiłując jednocześnie pomimo trudności, spełniać oczekiwania płynące ze społecznych norm i ideałów. Umacniali w ten sposób powszechne przekonanie o rym, że jest to właściwa droga do uporania się z konfliktem odpowiedzialności. Tym samym przyznawali rację rodzicom, którzy wybrali podobne rozwiązanie, bezwiednie przyczyniając się do pogłębiania trudności tych rodziców, którzy zdecydowali się na inne wyjście, nie mogąc sprostać oficjalnym ideałom rodzicielstwa.

Społeczne wykluczenie albo pseudo-protesty

Przeprowadzone przeze mnie badania na temat sprzeciwu wobec grupowych domów {group-homes) dla osób upośledzonych umysłowo pokazały, ic sprzeciw ten może być w pewnym stopniu zrozumiały w świetle tego, co myśleli są-siedzi o mieszkaniu w pobliżu takich osób. Ponieważ wielu z nich nie miało doświadczenia adekwatnego do sytuacji, w jakiej się znaleźli, protestowali, nie chcąc narażać się na jakiekolwiek ryzyko.

Rodzina, która zapoczątkowała akcję protestacyjną, istotnie miała pewne wcześniejsze doświadczenie, mogące stanowić zagrożenie dla jej bezpieczeństwa. Teraz jej członkowie uznali je za typowe dla bliskich kontaktów z osobami upośledzonymi umysłowo. Biorąc za punkt wyjścia swoje do-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
HPIM4458 180 Anders GuiUtntn Jednakże pomimo swych doświadczeń ze stygmacyzacją. wyrażali oni silne
skanuj0032 68 Pedofilia i kazirodztwo nia wobec własnej córki, a ponieważ już wcześniej doświadczyła
IMGg93 (3) 106 WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI W PROCESIE WCZESNEJ EDUKACJI jawia się w poddaniu biegowi w
publiczność, z uwzględnieniem grup nie mających wcześniejszego doświadczenia z muzeami i ich kolekcj
HPIM4418 100_ Anders Gusiavumt się tylko na chwilę, żeby się zdrzemnąć, ro co by było, gdybym zasnęł
HPIM4419 102 Anders Gitsumm ogromne przeżycie — zapadła straszna cisza. Przesiano się nami interesow
HPIM4420 104 Anders Gusanmo* W badanych przez mnie rodzinach było wyraźnie widać, że społecznie usan
HPIM4422 108 Anders Gustaizson świadczenia, definiowali oni obecny sytuacje jako niebezpieczną i pró
HPIM4425 »M__Anders Guittmion decydującym przy tego typu wyborze wydaje się być podobieństwo poglądó
HPIM4428 120 Anders CittUtuuon ning av elcvcr VII. Svagł>cgJvade i vanlig ikola. En uppfblj. ning
HPIM4459 182 Anders liuutuiion czeniu o prawic do akceptacji — że nauczyciel wyraźnie unikał podjęci
HPIM4460 184 Anders GusMetson wadziłem badania, jak i poczynione obserwacje, potwierdza-ją istnienie
HPIM4463 190 Anders C ustnpfSoh i»ę dzięki wzajemnemu wsparciu, podtrzymywaniu i komu. nikowaniu pod
HPIM4464 192 Anders Guiiaiiuj,, jakim jest poprawa warunków życia często pozbawia ludu ich autonomii

więcej podobnych podstron