HPIM4496

HPIM4496



256

Robert BogUn

współpracowników nad dalszymi losami tych samych osób wskazują, że z czasem piętno zaetykictkowania jako osoba opóźniona w rozwoju umysłowym traciło na znaczeniu jako centralny, definiujący wymiar ich życia (Edgerton, Gaston. 1991; Edgerton 1993; Edgerton, Bcrcovici 1976; Edgerton, Bollinger, Herr 1984). Jednak w badaniach Edgertona nie zostało wyjaśnione, co ludzie mają ma myśli mówiąc, że nie są opóźnieni w rozwoju umysłowym.

Badani przez nas ludzie zaetykictkowani jako opóźnieni w rozwoju również oświadczali, że nie są opóźnieni (Bogdan, Taylor I976; 1994). Ale my inaczej inrepretujemy te oświadczenia. Celem niniejszej pracy jest analiza wyników badań Edgertona i naszych własnych po to, by lepiej zrozumieć znaczenia słów: „Nic jestem opóźniony/a”, wypowiadanych przez osobę zactykietkowaną jako opóźniona w rozwoju.

W ciągu sześciu lat, podczas których zbieraliśmy dane do pierwszego studium, wiele czasu poświęciliśmy na prowadzenie długich, otwartych i szczegółowych autobiograficznych wywiadów z dwojgiem ludzi zaerylcietkowąnych jako opóźnieni w rozwoju umysłowym — mężczyzną imieniem Ed i kobietą imieniem Pattie. Rozmowy z Edcm zajęły nam 100 godzin, z Partie — 50 godzin. Oboje spędzili znaczną część życia w zakładach dla osób niedorozwiniętych umysłowo (Taylor, Bogdan 1984).

W naszej pracy wykorzystaliśmy teoretyczną perspektywę symbolicznego interakcjonizmu (Bhimcr 1969). Polega ona na tym, że badacz stara się maksymalnie zawiesić, na ile to tylko możliwe, przyjęte przez siebie założenia na temat ludzi, z którymi rozmawia, i próbuje spojrzeć na świat z ich perspektywy. Osoby badane traktujemy jako ekspertów w dziedzinie problemu: co to znaczy być zactetykietkowanym jako osoba opóźniona w rozwoju umysłowym. Traktujemy

ich jako inteligentnych ludzi mających wgląd w swoją sytuację. w to gdzie byli i jaki jest ich świat.

Jednym z aspektów odróżniających naszą pracę od większości studiów dotyczących opóźnienia w rozwoju umysłowym jest to, że my nie zakładamy istnienia opóźnienia w rozwoju umysłowym. Traktujemy takie opóźnienie jako kategorię administracyjną. Bardziej jako metaforę, niż jako uchwytne zjawisko (Braginsky, Bragjnsky 1971). Inaczej mówiąc, podchodzimy do naszych badanych z założeniem, że opóźnienie w rozwoju umysłowym istnieje w umysłach osób klasyfikujących, a nic w umysłach tych. którzy są tak klasyfikowani. Z tego punktu widzenia przedmiotem naszego badania stają się ludzie, którzy klasyfikują.

The Cloak of Competence (Pod pozorem kompetencji)

Na pierwszy rzut oka nasze ujmowanie historii żytu może wydawać się podobne do ujęcia Edgertona (1967), zaprezentowanego w klasycznej pracy The Cloak of Competence (/W pozorem kompetencji). Książka ta oparu jest na pogłębionych wywiadach i obserwacjach 49 byłych pacjentów kalifornijskiego zakładu dla osób upośledzonych. Mimo iż badania Edgertona polegały na próbach zrozumienia .upośledzonych" z ich punktu widzenia, to jednak na ich opowieści patrzył ł perspektywy klinicznej (Mcrcer 1973). która lokuje pojęcie upośledzenia w umysłach pacjentów.

Edgerton przedstawiając swoje dane, podaje szczegółowe portrety czterech badanych osób. Portrety te powstały na podstawie notatek, zarejestrowanych nagrań wywiadów z byłymi mieszkańcami zakładu, rozmów z ich krewnymi i znajomymi oraz oficjalnych rejestrów klinicznych. Kreśląc te złożone obrazy, autor badań iałozvł, że wszystko, co jest


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
się wymogom umożliwiającym współpracę i integrację (normalizacja, wykorzystywanie tych samych
107 6 Robert Pattinson i Kristen Stewart zagrali w wielu tych samych scenach, jednak Rob byłfil
Fot. 21. Kraje zatrudniające polskich geodetów wśród tych samych osób nad tą samą pracą. Stabilizacj
Do sieci została również przeniesiona dyskusja nad dalszym rozwojem USMARC. W tej chwili, dzięki ist
HPIM4438 MO Robert Bogdan im przebywanie w towarzystwie upośledzonych rówieśników, czy jest powodem
HPIM4440 144 Robert Bogi* cja" w badanych pracz nas szkołach. To. jak postrzegane ^ dzieci, a t
HPIM4444 152 Robert Bogdan aby pomóc im ukończyć szkołę. Praca ca polegała między innymi na ćwiczeni
HPIM4498 260 Robert Edgerton podchodził do byłych pacjentów przyjmując jeszcze inne założenie. Omawi
HPIM4499 262 Robert Bogda nia. moglibyśmy powiedzieć, że ich tłumaczenia, dlaczego zostali umieszcze
27 (252) 104 w dochowanych bowiem materiałach przewija się tylko parę śladów pracy Krasickiego nad d
ale i których nikt nie umie zatrzymać. = nikt dziś nie ma kontroli nad światem ani nad jego losami.
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 9 I djvu -■ 256 — wyjścia. Podczas studjów nad znaczeniem czynników
352 (26) © 2007 AUDI AG Firma AUDI AG stale pracuje nad dalszym rozwojem wszystkich typów i modeli.
221 (38) ©2007 AUDI AG Firma AUDI AG stale pracuje nad dalszym rozwojem wszystkich typów i modeli. D
256 Zarządzanie3. Wyniki badań nad związkiem między kulturą organizacyjnąa dojrzałością
igraszki0012 Robert GrossSzła Ola do przedszkola Dla przyszła do przedszkola, dowiedziała ze jest ch
(co przyspieszy dalszy rozwój tych urządzeń), zapewnienie w węzłach pożądanych funkcji, łatwa integr

więcej podobnych podstron