HPIM9216

HPIM9216



C-v prapuio    M> UU    we    grupach >

w1ewce* •PM»«dJK* pw nkp fc<nkwr% MwMKKm MMMM nsrrslrruą OP“*»    aUpnyMil daouacy ciynntłow agresywnego nchowmli *k >*%

*«.»•    ni.xl>ch OKK^ai CMyMrtMac 4 Identyczne grapy z udzialern mło

tfMi Ł.''»ki iciyk gtworeyC kUmui 2«?»2>. dowiedzielibyśmy się. czy aton eickr (tHMiam l r«wtipiwni ' c uU* w populacji fcoWrt Gdybyśmy wytiytt ii u* M MmM piel l Mnyni CłynmlMH cV%|»«r>«r.cntaln>mu ogólne (•wrdniM (ta chomit ai>ti)i>n« »nn«p (nutracp połączona .-c ipomwMnicm diMkO* cudzą ■gg mjil prin/Mby ocraiucoc do męjciyin Sprawdzając iiirtraiłc jhMmao rftMu pkl .1.«vii<d/.fl.b>»n..v sk* ponadto, czy kobttly M mniej łgrciywne. Un, c/y wj“

kroisz# u de i /c ma prądem nU mężczyźni. I

tbpcrysHoty nykfe mc dzielić na Saśmtmtme^fmr • nsraminr. zwana tez Pierwsze p/ttapM w specjalnie urządzonych, odizolowanych od reszty IMza pa imusck drugie » nucjscacl cod/iei ncgo Z>vta badanych (w szkole, zakład* ,:p ) W pierwszych stosuje ik oddziaływaniu. ktOcc nie wystcpityą ni co dum w drugich - oddziaływania ■hkiwc miejscu <np. rożne metody naucza nu orpam/acji pracy czy laczarua)

Eksperymenty n.nuratnc prowadzi iif z rożnych powodow Czasem po to. Ig sprawdzać przewidywanie. kIMC dotyczy zmian dltifofuWiwych (np ikuttó* okrcilo i>.ci d, cis * albo po to. by określić tnlnnM zewnętrzną eksperymentu laboratoryjne** Cjęi* ie. jednak eksperymenty naturalne podejnuąje sic z intencja praktyczna: Ig spraw ilnr ii insriamr notg metody praktycznego działania.

rid>«nimrwtj natui . Ine podlegają wielu ograniczeniom. Najważniejsze lo n> ■onnM Im -węgu tworzenia grup porównawczych. Trudno oczekiwać, zc dynda szkoły zgodzi \:c utworzyć dnn not oddziały klasy VI według wskazań badać* la protestowac nap tez potencjalni badani Poiurwa/ trzeba ach poinformować o cah badan>.i to ci którzy wterza uczonym, mapą me zgodzie sic na udział w grupie kor trolncj a ci którzy nie wierzą - w grupie eksperymentalnej. Zresztą dobór losowy mogiby obmzyc zewnętrzna trafność eksperymentu Wyniki badania skuteczności no  metody nauczania w sztucznym oddziale klasowym nie musiałyby sic wcale oó tworzyć w naturalnych oddziałach Trzeba więc pracować na grupach naturalnych którą pandy na długo przed eksperymentem, np na całych oddziałach klasowych zespołach pracowniczych czy oddziałach szpitalnych

Innym ograniczeniem jest efekt lluwthotne. Nauczyciele wybrani do ckliwy i czują sk wyróżnieni i pracują inaczej niż zwykle Uczniowie, nawet Jeśli nic p» ihn. ze biorą udział w ekspery mencie, mogą sic tego domyślać, widząc /««* o w cod oranej rutynie Jeszcze innymrwafcnrrrmUr eksperymentu (...-./j ras tea) Ksąwsną tak zakłócenia btorące ssę ląd. te uczestnicy eksperymentu inlonne geto tym. en we Inąi w ach grapach Jeśli osoby z grupy kontrolnej dowiedzą ae w srupie eksperymentalnej dzteją ut ciekawe rzeczy, mogą stracić zapal do pną lub poczuć się « wuk.tni Może mc te/ wywiązać rywalizacja między grupami.

W eksperymentach naturalnych wątpliwa bywa iralnnu' zewnętrzna. i u» dUłcpo K ffficfUM miejsca, np tradycja dane) szkoły. często wchód** w Menfe* i oddz* lywwwww Wskutek (ego metoda projektów rroa wę sprawdzić w szkole tUiupcci P„\ Mmodnełnołć, ale nie sprawdzić w ukole wymagaj**) posłucrrWwa Diaieyo więks/mc eksperymentów naturalnych to quaii*ekiperymenty. Nic znaczy 10.» nic należy ich prowadzić Wynikł nawet ułomnych badr maja '•*'**w nU gołosłowna propaganda Na rikonczeme przedstawię kilka najczęściej uży-wanych schematów eksperymentów naturalnych wraz i uwagami o ich ograne rc-ruch. by czytelnik mogl wybrać najkpKj tUnlosowajiy do twojego celo

K-i* Zacznijmy od najbardziej bodaj popularnego tchemato Mamy dwie grupy Pj naturalne (nlelosowe); „ckspcrymcnialmf i „kontrolną" W pitrwvroj stow-je się oddziaływań* (.V). i pomiar zmiennej akznej (P). i w drapej pomar bez oddziaływania. Na przykład w jednym oddziale nauczyciel ilustruje lekcje filmem, i w drugim nie, po czym daje uczniom stosowny test wiadomości.

Niestety, schemat ten ma same wady. Oddziały klasowe rozmą uęod «b«e pod wieloma względami, wiec me mogą być uznane za równoważne Losowy wybór oddziału eksperymentalnego w niczym tego me zmienia Wprowadzenie jakiejkolwiek nowości może wywrzeć wpływ na zapamiętanie treści, ponieważ uczniowie q zaciekawieni, czuja się wyróżnieni itp., wiec bardziej uważaj* na lekcji. Także nauczyciel staranniej przygotowuje uę do lekcji „eksperymentalnej" ni/ do .kontrolnej' Podob nie chorzy mogą sę poczuć lepiej na tam* wiadomość o lym, Ze dostali nowy lek

IP -X-P, w tyn Kbemacie mamy tylko jedna grupę naturalną i dwa pomaiy L-Lu przed i po oddziaływaniu. O wpływie X wmoskije hę i róZmcy miedzy fAf.. Trafność wewnętrzna lego schematu jest niedopuszczalnie niska. Nie wiadoma w jakim stopniu wynik zależy od składu grupy i kwalifikacji nauczyciela, zastosowania protestu (lepszy wynik w drugim pomiarze może być po prostu efektem ćwiczenia), zdarzeń ubocznych (np. innych zajęć szkolnych) lub ubywania dzieci w czasie eksperymentu (np. wskutek choroby).

P,-X-Pj | Udoskonalona wersja poprzedniego schematu dwie nierwnwrazne P - -P? grupy naturalne. W grupie eksperymentalnej mamy dwa pomiary: przed i po oddziaływaniu, w grupie kontrolnej - takie same pomiary bez oddziaływana, fo równanie P w obu grupach informuje o ich podobieństwie, a ponmuiue P, z P, w grupie kontrolnej o tym. czy różnica PrP, w grupie eksperymentalnej me jest wywołana przez czynniki uboczne (np. zewnętrzne zdarzenia fub zmiany rozwojowe) Niestety, brak różnicy w protestach nic wyklucza możliwości, że grupy minia uę pod innymi ważnymi względami (np. pod względem szybkości uczenia się czy wytrwałości). Wiadoma ze oddziały klasowe często tworzy się w sposób melasowy (np według osiągnięć, trudności wychowawczych czy pochodzenia społecznego uczniów ) Mobnit brak różnicy między oboma pomiarami w grupie kontrolnej me wyklucza, że różnica w grupie eksperymentalnej została wywołana przez jakieś lokalne wydarzę-nie (np wylani na wycieczkę, zwycięstwo w jakimś konkursie).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Spi* trcici n , .. 4* 12*    .-uu w -« 2*.» C*«?we>*“ *• >1 4 <
p3 (26) ^ we.a. 1-Wl Wid L ^^<X<2-Uc£jyfeew obcJcj Ło im,*. 6>iVow Ou^duid Z-Cct ^l6 6d.j U
IMG18 3 hr€ dlI*et
Rozpowszechnienie zwykle nieco większe u kobiet we wszystkich grupach wieku u mężczyzn częściej:
100)37 w«e ..^    SfcA/il ?Uu.cIl ZWteĆlllZHta. IfyJl źuicSuj
DSC01881 2 gimi, strzelanie komoro we). Przy połączeniu równoległo-szeren. wym we wszystkich grupach
DSC09001 (2) Pierwotnie lialucjwygcny 0lr7ytnyu.uu> 7 rotlin, później z przyłów, a wyfctkouo U We
DSC09001 (2) Pierwotnie lialucjwygcny 0lr7ytnyu.uu> 7 rotlin, później z przyłów, a wyfctkouo U We
dupa0057 Rys. 2.11. Graficzna prezentacja struktury spożycia 1,    We wszystkich grup
mechana zadania egaminacyjne7 iaMuxaćcwj^ obwbouJo Uę^c o pf. r ,ja0vvaou/) Mjumaęc^Wę Uu£f. Ką jej
mechana zadania egaminacyjne7 iaMuxaćcwj^ obwbouJo Uę^c o pf. r ,ja0vvaou/) Mjumaęc^Wę Uu£f. Ką jej
83632 P1140659 Omdlenie odruchowe *    Jest najczęstszą przyczyną omdleń we wszystkic
R

więcej podobnych podstron