Illich1

Illich1



I. DLACZEGO MUSIMY ZNIEŚĆ SZKOŁY

Wielu uczniów, zwłaszcza ubogich, intuicyjnie wyczuwa, co im dają szkoły. Szkolą ich w mieszaniu pojęć samego procesu zdobywania wiedzy i jej istotnej treści. A skoro raz zatrą się tu różnice, zaczyna obowiązywać nowa logika: im dłuższy proces, tym lepszy rezultat, a więc wspinanie się ze szczebla na szczebel wiedzie do sukcesu. W ten sposób „szkoli się” ucznia, by mylił nauczanie z nauką, przechodzenie z klasy do 'klasy z wykształceniem, dyplom z fachowością, łatwość wypowiadania się ze zdolnością do powiedzenia czegoś nowego. „Szkoli się” jego wyobraźnię, by umiała zastąpić pojęcie wartości pojęciem usługi. Leczenie myli się więc z ochroną zdrowia, opiekę społeczną z poprawą życia zbiorowego, ochronę policyjną z zapewnieniem spokoju, postawę militarną z bezpieczeństwem narodowym, urzędniczą krzątaninę z wydajną pracą. Zdrowie, nauka, godność, niezależność i wysiłki twórcze — wszystko to zależy od sprawnego funkcjonowania instytucji, które im rzekomo służą, a poprawę samych instytucji łączy się ze zwiększeniem środków finansowych na szpitale, szkoły i tym podobne.

Postaram się dowieść, że taka instytucjonalizacja wartości prowadzi nieuchronnie do fizycznego skażenia, do pogłębienia różnic społecznych i do

29


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
W klasie pierwszej szkoły zasadniczej uczniowie (słuchacze) pogłębiają podstawowe prawa z zakresu po
atrakcyjność cwiczen, częste zmiany form i tempa pracy z pewnością znajdą akceptację u wielu uczniów
W następnym roku szkolnym 1946/7 uczęszczało do szkoły 390 uczniów, odbywając naukę w tych samych wa
UZDROWIENIE SPARALIŻOWANEGO CZŁOWIEKA UZDROWIENIE SPARALIŻOWANEGO CZŁOWIEKA Minęło trochę czasu
CZŁOWIEK I JEGO ZDROWIE LEKCJA 3Temat: „Higiena osobista- dlaczego musimy jej
CZŁOWIEK I JEGO ZDROWIE MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIA - LEKCJA 3Temat: „Higiena osobista- dlaczego
Środowisko fizyczne i społeczne szkoły, a zdrowie uczniów i nauczycieli A.    Środowi
DSCF5688 404 M. Kalinowska-Zdun ■ wielu przetworów (zwłaszcza serów twardych). W związku z tym,
-( WSKAZÓWKA )- Zwróćmy uwagę na to, czy po przeczytaniu tekstu dziecko zrozumiało treść. Wielu uczn
akcji bezpieczna droga do szkoły przekazali uczniom klas IV - VI wszystkich szkół z terenu gmin
LEKCJA3Temat: „Higiena osobista- dlaczego musimy jej przestrzegać?" Higieniczny tryb życia zale
CZŁOWIEK I JEGO ZDROWIEMATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIA - LEKCJA 3Temat: „Higiena osobista- dlaczego
16. Udział pracowni 31 i 32 w Dniach Otwartych Szkoły dla uczniów VI klas szkół podstawowych i

więcej podobnych podstron