IMAG0595

IMAG0595



& końcem XIX w. można już mówić o całkowitej islamizacji Itraju Hausa. Tendencja ta umacniała się przez cały okres kolonialny Iobecnie Hausańczycy, z wyjątkiem niewielkiego plemienia Magu-zawa, aą nieodłączną częścią świata islamu.

Myśl Usmana dan Fodio zainspirowała wielu ludzi. Wśród nich wysuwają się na czoło Sęku Ahmadu i U mar Tali.

Fulanin Sęku Ahmadu (ur. 1775 r.) był założycielem „dżihady-Itowskiego” państwa Dina w kraju Masiny. Na początku XIX w. brał udział w działalności Usmana dan Fodio i jego wzorem postanowił stworzyć własne państwo. Po zdobyciu Dżenne w 1815 r. założył miasto Hamdullahi, ogłosił się przywódcą wiernych oraz dwunastym imamem. Stworzone przez siebie państwo nazwał Dina (od arab. din - religia) i zorganizował je zgodnie ze swymi przekonaniami religijnymi, tworząc raczej sztuczne podziały tak w mieście, jak i kraju. Wszystkie aspekty życia społecznego i gospodarczego (nie mówiąc oczywiście o religijnym) w państwie podporządkowane były Koranowi i „pierwotnemu” islamowi (zakazywał np. wznoszenia minaretów w meczetach). W kraju dobrze funkcjonowało szkolnictwo religijne, a kontrolę nad miastem sprawowała Wielka Rada, której członkowie nie mogli przekroczyć 40. roku życia, bo w tym wieku Prorok otrzymał objawienie. Dina prowadziła także akcję islamizacyjną, ale jej skutki były niewielkie. Sam Sęku Ahmadu oprócz działalności politycznej zajmował się pisarstwem religijnym, ale jego spuścizna w tym zakresie nie jest imponująca.

Obok Fulanów Usmana dan Fodio i Sęku Ahmadu trzecią ważną osobowością tego okresu, również związaną z dżihadem, był Tuku-ler Al-Hadżdż Umar Tali (1794-1864), bojownik, reformator islamu i uczony muzułmański. Kiedy pierwsza fala reform już okrzepła, tracąc swój wigor i ulegając powoli deformacji, Umar Tali stworzył drugie obok kalifatu Sokoto imperium muzułmańskie w Afryce Zachodniej, rozciągające się od Futa Toro do Timbuktu. Wzorem były dla niego Sokoto oraz Bomu, które odwiedził w czasie trwającej 20 lat (1825-1845) pielgrzymki do Mekki (zaowocowała ona także

329


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podręcznik Zaręby5 z perspektywy różnych nauk i specjalności. Dzisiaj nie można już mówić o ochroni
page0289 285 dóbr, nie można jeszcze mówić o szczęściu całkowitem, bo jeżeli pojedyncze dobra są kru
152 X. Zastosowania rachunku całkowego Za pomocą tego wzoru można już wywnioskować z trójkąta MOT [p
Image340 Można zbudować multiplikator całkowicie równoległy (rys. 4.390), tzn. taki, który wszystkie
skanuj0294 Można więc mówić o Sektorze informacyjnym gospodarki, definiowanym jako całokształt dział
img050 stanowiące jednak jedynie odzwierciedlenie opinii dorosłych, oceniającwśk dziecko. Można też
img103 (19) stanowiące jednak jedynie odzwierciedlenie opinii dorosłych, oceniających dziecko. Można
skanuj0138 (5) 2X6 DI ONTOLOGIA I I Y( ZNA W jakim zatem zakresie można i należy mówić o ewolucji i
Skanowanie 12 12 18 04 (10) 3 Specjalizacja w budowie form W dziedzinie wytwarzania form nie można
skanuj0294 Można więc mówić o Sektorze informacyjnym gospodarki, definiowanym jako całokształt dział
IMG46 (5) 64 mówić. Całkowicie nowe było natomiast jedno; spełnianie obowiązków w ramach zawodów św
IMG453 44 Jaromir Volek można już traktować jako momentu rzeczywistości. Rozróżni przedmiotem i jego
skanuj0004 (556) oooRobert Cox czy można nadal mówić o globalnej dominacji USA? KATEGORIE STRUKTUR H
gaj03 22 0    tyle można w zasadzie mówić o istnieniu w każdej kulturze dwu obszarów

więcej podobnych podstron