IMAG0657

IMAG0657



W tt Poiniuthinic ;ulmi^i onoifeiuęyijcli

yMi„'nO.O«X*




Ryc 3.18. W pierwszej połowie XX wieku wiek dojrzewania maleje zarówno w USA, jak i krajach Europy Północnej. Średnio dzieci nie są dużo wyższe niż na początku lat 90., a dojrzewają dużo szybciej. Tendencja ta wydaje się w ostatnich latach stabilizować (z: Tanner j. M.: Foetus into raan, Cambridge, Mass. 1978, Harvard University Press; 1995 USA dane:: Herman-Giddens i wsp.: Pediatrics 99:597-598,1997; 1995 angielskie dane :: Cooper C. i wsp.: Brie J Obstct Cyn 103:814*817, 1996; rosyjskie dane z: Dubrova Y. E. i wsp.: Humań Biology 67:755-767.1995)

Ryc 3*19. Zdjęcie radiologiczne niemowlęcia tuż po un d:cniu. wykonane podczas pierwszego wdechu. Aby odd) chić, niemowlę musi opuścić żuchwę i wysunąć języ k do prze du celem udrożnienia dróg oddechowych, a następnie urny mać tę pozycję. Strzałka pokazuje cień upuszczonego język; i drożne drogi oJJechowe (:: Busmn J. F.: Am) Orthod 49:94-104.1963)

c~ *

Ruchy oddechowe są ćwiczone już przed urodzę-niem, aczkolwiek płuca nie są jeszcze narządem aktywnym. Pierwsze próby połykania również można zaobserwować w życiu płodowym; istnieją nawet sugestie, ie połykany wówczas płyn owodniowy aktywuje mechanizmy odpornościowe.

Gdy drogi oddechowe są już udrożnione, priorytetem staje się wykształcenie umiejętności przyswajania pokarmu matki i przemieszczania pożywienia do przewodu pokarmowego. Jest co możliwe dzięki wykształceniu dwu odruchów: obejmowania brodawki wargami (nic ssania, z którym jest ono często mylone - sitekling) i połykania.

Przewody mleczne ssaków otoczone są mięśniami gładkimi, których skurcz powoduje wydostawanie się kropli mleka na zewnątrz. Aby otrzymać mleko, noworodek nie musi wyssać go z pieni morki (prawdopodobnie nie mógłby tego uczynić). Wystarczy masaż tych mięśni i pokarm sam wypływa do jego ust. Gdy mleko znajduje się w jamie ustnej, wystarczy, że dziecko utwo-ray : języka rynienkę i pozwoli, aby mleko oplynęlo krtań od tylu i dostało się do przełyku. Jednak język jest ułożony doprzednlo, pozostaje w kontakcie z dolną wargą, tak że pokarm Jest gromadzony na nim.

Ryc 3-20. Charakterystyczne ustawienie języka u niemowlaka w wieku kilku miesięcy - język oparty o wargę dolną. W tym etapie rozwoju język poroś raje w kontakcie: wargami przez większość czasu

Opisany schemat przedstawia niemowlęcy typ połykania, możliwy dzięki skurczom mięśni warg i w niewielkim stopniu mięśni pierścienia gardłowego. Koniuszek języka pozostaje w stałym kontakcie: wargą dolną, nawet w spoczynku. Można to sprawdzić poprze: delikatne odchylenie wargi dolnej. Koniuszek języka powędruje w ślad za nią, rak jakby byl do niej przyklejony (ryc. 3.20). Odruch obejmowania brodawki i niemowlęcy typ połykania zanikają około pierwszego roku życia.

Wraz : rozwojem niemowlęcia dominującą rolę w akcie połykania przejmują mięśnie unoszące żuchwę.

Do diety dziecka wprowadzane są powoli składniki półstał e i stale, co powoduje, że język musi wykonywać bardziej złożone ruchy, aby uformować kęs I przemieścić go do gardła. Ruchy żucia u małego dziecka polegają na

ROZDZIAŁ 3


Ruchy fałda na środkowych zębach siecznych

RyC 3-21. Ruchy żuchwy dorosłych podczas żucia są odmienne od obserwowanych u dzieci. Dzieci przesuwają żuchwę bocznie przy otwarciu, natomiast dorośli opuszczają żuchwę w linii prostej, a następnie przesuwają ją bocznie (z: Lun-deen H. G-. Gibbs C H.. Adwtces in occlusion. Boston 1982. John Wright* PSG. Inc.)

przesuwaniu bocznym żuchwy w momencie otwierania i powrotnym jej odprowadzaniu do linii poi rod ko we j w chwili zamykania, aż do kontaktu powierzchni zęba ; pożywieniem. Do czasu wyrżnięcia się pierwszego zęba trzonowego mlecznego ruchy te są już utrwalone, a przymusowe ćwiczenia języka powodują zanikanie niemowlęcego typu połykania.

Doskonalenie się funkcji jamy ustnej polega więc na przejmowaniu głównych funkcji prze: jej część tylną. W chwili urodzenia organem aktywnym, uczestniczącym w opisanych odruchach, są wargi - tylne części jamy ustnej nie są bowiem jeszcze do tego dojrzale. Wraz : upływem czasu tylne części języka i mięśnie gardła dopiero się uaktywniają.

Droga „od przodu do tylu” jut takie zauważalna przy nabywaniu umiejętności mówienia. Pierwsze wymówione dźwięki to .p", „b". Dzieje się tak dlatego, ie najłatwiej jut dziecku wymówić „mama” lub „papa" Później pojawiają się głoski „t* i „d". W dalszych etapach dziecko wymawia j* i „z", co jest warunkowane ułożeniem języka w pobliżu podniebienia. Najtrudniejszy dźwięk, jT, którego wymówienie wymaga precyzyjnych ruchów tylnej cjęści języka, wydobywa się z um dziecka nie wcześniej niż w 4-*5. roku życia.

U większości dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat można zaobserwować nawykowe ssanie paka lub innych przedmiotów zbliżonych do mego kształtem. Czasami płód ute pakę już w fonie matki Dzieci karmione

Ryc 3-22. ąk»fickwś>dnoH—>ha

Językowo * mwnku <śr Iwana ąkia arą Si w ni ł' teaw); rrn|iłnte wwhicwc seaa w ■ n nwfca siecznych boczmch scót SozAi aikaaąą aa|M w* • uzębieniu mlecamu

piersią przez długi czas n*e mają aemcaą skkwmwu •> > ssania innych przedmiotów 1'

Gdy w wieku 2 lat pojawiaią się pserw*:* .ęł*v rr nowe, a ssanie piersi lub psoe: butelki r».wt*ie .    •

ne piciem z filiżanki, nawyk suma paks p«w.4i zwml * Wraz: zanikiem aktywnego inUnr. In. typ p kania zostaje zastąpiony p»:e; Jojtzak ryp potykana Charakteryzuje się on usrantew aktywności v*nr ioi gi rozluźnione, język uparty o wyowtek :ębo,Mowy m zębami siecznymi górnymi, zęby trzonowe n»»ne j>d czas połykania), jednak dopóki nie zamknie »Jm.ii >*» niu, nie wykształci nę donwfy typ połykaniu.

Z badań stary*t>;c:ny< h wynika. x około 60% im rykaóskkh dzieci w wieku 9 łat wykształciło Junały typ połykania, natomiast u pozostałych 40% uajai trualo przekształcanie. Po zaniku nawyku ssania paka osąa zazwyczaj kilka miesięcy zanim zmćfera ujemy pr**v dfowy tor połykania. Proces ten może być bardziej skomplikowany, ponieważ często obserwowany ąjnz (Kwarty przedni, idący w parze: nawykiem ssania, uniemożliwia prawidłowe ułożenie |ę:yŁa który - * crłu ussczeinierua powstałej szczeliny - jest • czarir puśyka nie tłoczony do przodu Zaie:no**.' pomiędzy ‘.y^ soheio układania języka a obserwowaną wadą zgryzu fest tęsM-na w roadriaic $.

Ruchy Żuchwy w czasie żucia są iiuie u dzieci, j m nc u oaób duroałych fryc J21). CWoba donWa opus^. j żuchwę w linii prostej, porem przesuwa ją w bak łn w końcu uzyskać kontakt zębów hucznych, hah.iii-cetue typu żucia z infantylnego w dorosły dukaną* * około IZ- toku życia, wraz z pojawjerwem aę kkm stałych. Dorośli, u których r powodu nanfonrj wady iu (np zgryzu otwertegn w odcinku pnedimml Lh sur


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
n •Tlm»ł-N»wł. T«<f> F«IH. Idaho Sonda/. OctoOo-tt. Wi ■Sadal visits US,no aid likely Plea
DSCN5265 Z licz.no -sU cjiii? 2» 3
SAM53 WcuiAcfcfiHł* luje,ujł HnO /ł£?Cw3 r tfW tt*C jf- ę^iucot ^ ..Młcwe ^6k£ ó£tf
scan00011 — ł i* i —i ♦ " ti_i suoek prcdu^jV-re
85912 smpb 43 Exercise sweetens Uje MY TRAINING IS SUPERIOR TO ALL OTHER COURSES AND HERE ARE THE PR
IMAG0641 Obszar dojrzewania chrząstki Kolec kostny Macierz oznaczona CM Ryc 2.16. Autoradiogramy koś
hjp14 no giodzUłtu wi Jł M RkMt NK . HM XX > ■»H«I m BHMMR iW»m1i. i BMW « ia»ru Mi KUinMŁoiu *
CaCrO ,NEC RELAYS * c ? I. n% «. tf*a1 ^ •«* •o* ■-> - - .V W • , X» s 4m • u 2’ 4T
DSC00368 n v •n 7i ~ O (Mm •    •*» Ma l /h? (4J    [ ó~§X~^ *" 4
201112070 ■o- • --I ś- «x Jo -e- (r Q o 10: I 70 V- cJD *. -w— - - - c Q- i j—f
SUOÓUU Hakowi a5SK°*««.>C■O/iftotó 3, -i aumt Moja pierwsza gra i^urrunjtaib.
L o °o <i - - / "/" X— poziom oleju CU-- __ 1 o l
P1360842 AKTORSKA XX WIEKU S/TUK Krótko mówiąc, chwytał się ,v*\stkiego, co mogło rzucić nowe 
IMG 140121!5259 TT" l1?H-L" (/ Octu j €&•<£&& i":’v?oKj   &
a7d1338 B5gg « st^cł/o§ Pinnacle Studio 18 ^ Ultimate

więcej podobnych podstron