Obraz8

Obraz8



Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru

19


kaja obwód magnetyczny. Strumień ten zależy od położenia kątowego zmieniającego magnetyczną ścieżkę, w której znajduje się czujnik Halla.

Charakterystyka czujnika jest bardzo zbliżona do liniowej.

Uproszczoną wersję, bez magnetycznie miękkiej prowadnicy stanowi odmiana ASR2 (rys. 13).

W takim czujniku magnes porusza się na łuku kołowym wokół czujnika Halla. Powstaje przy tym charakterystyka sinusoidalna, zbliżona do liniowej tylko we względnie małym zakresie kątów w pobliżu 90° oraz dłuższym, powyżej 180°. Niekorzystne jest jednakże słabe ekranowanie względem obcych pól zakłócających, a także temperaturowa zależność geometrycznej tolerancji obwodu magnetycznego i intensywności zmian pola magnesów stałych oraz starzenie. Dlatego trzeba wbudowywać taki czujnik (mechanicznie poprawny) np. w moduł pedału przyspieszenia.

Czujniki kąta o zakresie ponad 180°

Czujniki wychylenia kątowego (typ LWS3) są najprostszymi scalonymi układami Halla używanymi do zliczania liczby obrotów.

W połączeniu z małymi magnesami trwałymi umożliwiają one pomiary do 360°.

W rozwiązaniu n-bitowym n układów Halla umieszczono równomiernie na obwodzie koła (rys. 14). Magnetycznie miękka tarcza kodowa przesłania lub odsłania pola poszczególnych, leżących nad nią, magnesów trwałych, tak że przy obracaniu tarczy czujniki Halla kolejno wytwarzają n różnych słów kodowych. Aby uniknąć większych błędów wskazań w położeniach pośrednich, celowe jest użycie kodu Graya.

Czujniki kąta obrotu kierownicy wykonuje się w obudowie łączącej tarczę kodową z wałem kierownicy i pozostałymi elementami czujnika.

Gdy mierzony kąt odpowiada kilku obrotom, wówczas można zastosować dodatkową prostą 3-bitową tarczę kodową poruszającą się ponad przekładnią redukcyjną. Dokładność wyniku zwykle jest nie lepsza niż 2,5°. Gdy magnes stały w przedstawiony wyżej sposób obraca się względem dwu prostopadle rozmieszczonych układów Halla, to powstaje wtedy analogowy czujnik kąta Halla o zakresie do 360° (rys. 15). Układy Halla


Rysunek 13

a - zasada działania b - charakterystyki

1    - zintegrowany układ Halla pozycjonowany w środkowym punkcie toru kołowego

2    - czujnik Halla przesunięty względem punktu środkowego (celem linearyzacji)

3    - magnes

Rysunek 14

1    - pokrywa obudowy ze stałymi magnesami

2    - tarcza kodowa

3    - płytka z układami Halla


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 13 między długością rezystora drutowego lub
Obraz3 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 2 1    - tarcza
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 15 Także i ta zasada pomiaru może być dosto
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 17 obróbki sygnału, dzięki czemu takie czuj
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 21 stancji od indukcji magnetycznej B do ok
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 23 Magnetorezystancyjne czujniki kąta w wer
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 25 sygnały położenia kątowego) używano czuj
Obraz7 18 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru zintegrowanej. Taki czujnik składa się z
Obraz1 22 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 18 a - zasada pomiaru 1  &n
Obraz3 24 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 23 1    - warstwy
Obraz5 26 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 28 fs - częstotliwość nadawcza f
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Potencjometr tarczy spiętrzającej 27Potencjometr tarczy
Obraz8 Czujniki położenia (drogi i kąta) Półróżnicowe czujniki z pierścieniem zwierającym 29 C
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia 31 Charakterystyka czujnika
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki ultradźwiękowe 35 wieniu pochylenia pojazdu, aby
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Radar regulacji odstępu 37Jeszcze jeden czujnik? Radar reg
Obraz1 12 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cechy / Przegląd wielkości mierzonych / Zasady pomiaruC
Obraz7 28 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cr- - <£. -J w układ M-Motronic czujnik ten informuj
Obraz9 30 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia Rysunek 1 1   

więcej podobnych podstron