Obraz2

Obraz2



33


Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki kąta obrotu kierownicy


uruchamiania hamulców poszczególnych kół pojazdu.

W tym celu sterownik ocenia kąt ustawienia koła kierownicy i pożądane ciśnienie hamowania. rzeczywisty promień tom jazdy i prędkość pojazdu, aby w razie potrzeby przyhamować odpowiednio poszczególne koła samochodu. Program ESP zmniejsza do granicy fizycznych możliwości „kąt znoszenia”, tzn. kąt zawarty między osią wzdłużną pojazdu a kierunkiem ruchu zadanym kątem obrotu kierownicy.

Kąt kierownicy można zmierzyć wykorzystując w zasadzie wszystkie rodzaje czujników kąta. Względy bezpieczeństwa jednak wymagają tu gwarancji, że prawidłowe działanie urządzenia pomiarowego można albo w prosty sposób sprawdzić, albo zapewnia ono idealną samokontrolę. W praktyce stosuje się potencjometry, optyczne kodowanie i magnetyczne zasady pomiaru. W najczęściej używanych czujnikach wymaga się bieżącego rejestrowania i zapamiętywania aktualnego położenia kierownicy.

Powszechnie używane czujniki kąta mogą mierzyć maksymalny kąt 360°, podczas gdy koło kierownicy obraca się o ± 720°(cztery obroty).

Budowa i działanie

Dwa rodzaje niezawodnych czujników magnetycznych, mierzących wartości bezwzględne (w przeciwieństwie do czujników przyrostowych), dopasowanych do sterowników Boscha, mogą mierzyć całkowity zakres kątów obrotu koła kierownicy.

Czujnik hallotronowy LWS1

Czujnik kąta skrętu kierownicy LWS1 wyznacza mierzoną wartość kąta i liczbę obrotów koła kierownicy za pomocą 14 „przesłon Halla”.

Taka „przesłona Halla” działa podobnie jak zapora świetlna: element hallotronowy mierzy natężenie pola sąsiadujących magnesów, które mogą być silnie osłabiane albo przesłaniane metaliczną tarczką kodową. Cyfrową informację o kącie skrętu kierownicy wysyła 9 scalonych układów Halla.

Pozostałych 5 przetworników Halla rejestruje obroty przenoszone przez przekładnię o przełożeniu 4:1 o jednoznacznym zakresie 360°.

Rysunek 1

1    - pokrywa obudowy

z dziewięcioma koncentrycznymi magnesami trwałymi

2    - tarczka kodowa (z magnetycznie miękkiego materiału)

3    - płytka drukowana z dziewięcioma przełącznikami Halla

i mikroprocesorem

4    - napęd

5    - następnych 5 ograniczników Halla

6    - tulejka ustalająca położenie względem kolumny kierownicy



Rysunek 2

1    - wał kierownicy

2    - elementy pomiarowe AMR

3    - koło zębate

o liczbie m zębów

4    - przetwornik elektroniczny

5    - magnesy

6    - koło zębate

o liczbie zębów n> m

7    - koło zębate o liczbie zębów m + 1



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz1 12 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cechy / Przegląd wielkości mierzonych / Zasady pomiaruC
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 13 między długością rezystora drutowego lub
Obraz3 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 2 1    - tarcza
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 15 Także i ta zasada pomiaru może być dosto
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 17 obróbki sygnału, dzięki czemu takie czuj
Obraz7 18 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru zintegrowanej. Taki czujnik składa się z
Obraz8 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 19 kaja obwód magnetyczny. Strumień ten zal
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 21 stancji od indukcji magnetycznej B do ok
Obraz1 22 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 18 a - zasada pomiaru 1  &n
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 23 Magnetorezystancyjne czujniki kąta w wer
Obraz3 24 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 23 1    - warstwy
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 25 sygnały położenia kątowego) używano czuj
Obraz5 26 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 28 fs - częstotliwość nadawcza f
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Potencjometr tarczy spiętrzającej 27Potencjometr tarczy
Obraz7 28 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cr- - <£. -J w układ M-Motronic czujnik ten informuj
Obraz8 Czujniki położenia (drogi i kąta) Półróżnicowe czujniki z pierścieniem zwierającym 29 C
Obraz9 30 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia Rysunek 1 1   
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia 31 Charakterystyka czujnika
Obraz3 34 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki położenia osi pojazc.. Rysunek 4 1   

więcej podobnych podstron