Obraz3

Obraz3



34


Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki położenia osi pojazc..

Rysunek 4

1    - kolumna kierownicy

2    - przekładnia kierownicza

3    - czujnik kąta obrotu kierownicy

4    - zębatka



Budowę czujnika typu LWS1 przedstawiono na rysunku 1, na którym uwidoczniono 9 górnych magnesów, leżącą pod nim tarczkę kodową z miękkiego magnetycznie materiału, przesłaniającą poszczególne magnesy w miarę zwiększenia obrotu koła kierownicy. Na płytce drukowanej, bezpośrednio pod tarczką kodową, znajdują się scalone układy hallotronowe oraz mikroprocesor, który testuje i dekoduje informacje o kącie skrętu oraz przetwarza je dla mikrokontrolera magistrali CAN (Controller Area NetWork).

W dolnej części znajduje się napęd czujnika oraz dalszych 5 elementów hallotronowych. Duża liczba przetworników oraz wymagane dokładnie równoległe ich rozmieszczenie, konieczność właściwego położenia magnesów i elementów hallotronowych w czujniku

LWS1 sprawił}-, że pojawił się czujnik LWS3 o znacznie prostszej konstrukcji.

Magnestorezystancyjny czujnik kąta obrotu kierownicy LWS3

Czujnik kąta obrotu kierownicy LWS3 pracuje również z przetwornikami AMR, których rezystancja zmienia się zależnie od kierunku zewnętrznego pola magnetycznego. Informację o wartości kąta w zakresie czterech pełnych obrotów koła kierownicy uzyskuje się za pośrednictwem pomiaru kątowego położenia dwóch kół zębatych napędzanych kołem zębatym obracającym się wraz z wałem kierownicy. Oba napędzane koła zębate mają różne liczby zębów, dzięki czemu każde możliwe położenie koła kierownicy wyznacza jednoznacznie para wartości kąta.

Dzięki odpowiedniemu algorytmowi obliczeń według zmodyfikowanej zasady noniu-sza, mikroprocesor oblicza mierzony kąt obrotu, samoczynnie korygując błędy pomiarowe wnoszone przez oba przetworniki AMR.

Dodatkowo istnieje możliwość samokontroli, dzięki czemu informacja przekazywana magistralą CAN do sterownika stanowi bardzo rzetelną wartość pomiaru.

Na rysunku 2 pokazano schematycznie budowę czujnika kąta skrętu koła kierownicy typu LWS3, na którym widać oba koła zębate, w których umieszczono magnesy. Ponad nimi znajduje się płytka drukowana z układami elektronicznymi.

Taka budowa zmniejsza koszt i umożliwia uzyskanie dodatkowych możliwości pomiarowych. Między innymi dokonuje się porównania ze wskazaniami pojedynczego przetwornika AMR (LWS4 - rys. 4), umieszczonego na końcu wału kierownicy mierzącego jednoznacznie zakres kąta do 360° w celu zagwarantowania wymaganej pewności pomiarów w systemie ESP.

Czujniki położenia osi pojazdu

Zastosowanie

Za pomocą automatycznej regulacji zasięgu świateł (ARZR) koryguje się samoczynnie zasięg świateł reflektorów samochodu. Regulacja odbywa się przy włączonych światłach mijania i polega na takim usta-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz1 12 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cechy / Przegląd wielkości mierzonych / Zasady pomiaruC
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 13 między długością rezystora drutowego lub
Obraz3 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 2 1    - tarcza
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 15 Także i ta zasada pomiaru może być dosto
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 17 obróbki sygnału, dzięki czemu takie czuj
Obraz7 18 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru zintegrowanej. Taki czujnik składa się z
Obraz8 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 19 kaja obwód magnetyczny. Strumień ten zal
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 21 stancji od indukcji magnetycznej B do ok
Obraz1 22 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 18 a - zasada pomiaru 1  &n
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 23 Magnetorezystancyjne czujniki kąta w wer
Obraz3 24 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 23 1    - warstwy
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 25 sygnały położenia kątowego) używano czuj
Obraz5 26 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 28 fs - częstotliwość nadawcza f
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Potencjometr tarczy spiętrzającej 27Potencjometr tarczy
Obraz7 28 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cr- - <£. -J w układ M-Motronic czujnik ten informuj
Obraz8 Czujniki położenia (drogi i kąta) Półróżnicowe czujniki z pierścieniem zwierającym 29 C
Obraz9 30 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia Rysunek 1 1   
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia 31 Charakterystyka czujnika
Obraz2 33 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki kąta obrotu kierownicy uruchamiania hamulców

więcej podobnych podstron