Obraz7

Obraz7



38


Czujniki położenia (drogi i kąta) Radar regulacji odstępu

Rysunek 2

1    - generator

2    - modulator

3    - zwrotnica nadawanie / odbiór

4    - antena

5    - demodulator

6    - wzmacniacz

7    - sterowanie radarem

8    - programowa szybka transformacja Fouriera

9    - detekcja

10    - układ dopasowujący

11    - układ śledzenia toru

12    - nadzór radaru

13    - wybór obiektu obserwowanego

14    - rozpoznanie krzywizny toru

15    - regulacja odstępu

16    - regulacja prędkości

17    - hierarchizacja (piorytetowanie)

18    - polecenia

sterujące napędem

19    - układ nadzoru

20    - polecenia sterujące hamulcami

21    - wskaźnik roboczy ACC

22    - nastawnik zadanej prędkości i odstępów

23    - włącznik

24    - logika nadzorująca

25    - sterowanie momentu (silnika)

26    - kontrola znoszenia (odchylenia kierunkowego)

27    - kąt obrotu kierownicy

28    - obroty kół

29    - elektronicznie sterowana ingerencja hamulców


jednocześnie do zamiarów kierowcy i sytuacji na drodze.

Jedną z podstawowych funkcji urządzenia jest konwencjonalna regulacja prędkości jazdy, przy której raz nastawiona przez kierowcę prędkość jest utrzymywana na stałym poziomie. Funkcja ta jest spełniana wówczas, gdy radar nie wykrywa dojeżdżania do poprzedzających pojazdów jadących wolniej niż nastawiona przez kierowcę prędkość. Gdy w zakresie detekcji (100...150 m) radaru zostanie rozpoznany pojazd, wówczas przestaje działać nakaz nastawionej prędkości i prędkość pojazdu zostaje dopasowana do prędkości poprzedzającego pojazdu. Przy małej różnicy prędkości jest to wykonywane za pomocą cofnięcia pedału przyspieszenia, przy większej różnicy prędkości niezbędne jest uruchomienie hamulców.

Gdy prędkość obu pojazdów zostanie już wyrównana, wówczas układ ACC prowadzi pojazd zachowując odstęp od poprzedzającego pojazdu zależny od prędkości jazdy. Gdy ta prędkość się zwiększa, wówczas układ ustala większy odstęp między pojazdami.

Największe trudności układowi ACC-SCU przysparza wybór „prawdziwego” zadania dla pojazdu. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, kiedy spośród wielu ech (odbić) radarowych trzeba rozpoznać echo należące do poprzedzającego pojazdu. Wówczas układ musi dokonać oceny, czy obiekt rzeczywiście porusza się po tym samym pasie ruchu (szczególnie przed i na zakręcie sprawia to trudności, mimo że czujniki systemu stabilizacji toru jazdy ESP dostarczają istotnych danych porównawczych do sterowania dynamiką jazdy). Czytelnik może samodzielnie zdecydować, czy układ ACC-SCU należy potraktować jako czujnik ze sterownikiem, czy też jako sterownik zintegrowany z czujnikiem. W każdym razie przyszłość zapowiada się obiecująco, gdyż samochody wyposaża się w coraz nowe układy śledzenia otoczenia, wykorzystujące np. kamery video, realizujące wiele złożonych funkcji.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Radar regulacji odstępu 37Jeszcze jeden czujnik? Radar reg
Obraz1 12 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cechy / Przegląd wielkości mierzonych / Zasady pomiaruC
Obraz7 18 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru zintegrowanej. Taki czujnik składa się z
Obraz1 22 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 18 a - zasada pomiaru 1  &n
Obraz3 24 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 23 1    - warstwy
Obraz5 26 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 28 fs - częstotliwość nadawcza f
Obraz7 28 Czujniki położenia (drogi i kąta) Cr- - <£. -J w układ M-Motronic czujnik ten informuj
Obraz9 30 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki pedału przyspieszenia Rysunek 1 1   
Obraz2 33 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki kąta obrotu kierownicy uruchamiania hamulców
Obraz3 34 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki położenia osi pojazc.. Rysunek 4 1   
Obraz5 36 Czujniki położenia (drogi i kąta) Czujniki ultradźwiękowe Czujnik ultradźwiękowy
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 13 między długością rezystora drutowego lub
Obraz3 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru Rysunek 2 1    - tarcza
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 15 Także i ta zasada pomiaru może być dosto
Obraz6 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 17 obróbki sygnału, dzięki czemu takie czuj
Obraz8 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 19 kaja obwód magnetyczny. Strumień ten zal
Obraz0 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 21 stancji od indukcji magnetycznej B do ok
Obraz2 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 23 Magnetorezystancyjne czujniki kąta w wer
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 25 sygnały położenia kątowego) używano czuj

więcej podobnych podstron