Poznaj C++ w$ godziny0045

Poznaj C++ w$ godziny0045



Zmienne i stałe 29

Przypisywanie wartości do zmiennych

Wartości przypisuje się do zmiennych za pomocą operatora przypisania (=). Jeśli chcesz, aby zmienna szerokość miała wartość 5 to musisz napisać:

unsigned short szerokość; szerokość = 5;

Można połączyć oba kroki i zainicjować zmienną w momencie definiowania: unsigned short szerokość = 5;

Inicjalizacja wygląda tak jak przypisanie, dla zmiennych całkowitych różnica jest drugorzędna. Później, kiedy wprowadzimy stałe, zobaczysz, że niektóre wartości muszą być inicjowane ponieważ nie będą mogły być przypisane.

Listing 3.2 prezentuje kompletny, gotowy do kompilacji program liczący pole prostokąta i wypisujący obliczoną wartość na ekranie.

Listing 3.2. Demonstracja zmiennych

1:

2:

3:

4:

5:

6:

7:

8:

9:

10

11

12

13

14

15

16 17


// demonstracja zmiennych #include <iostream.h>

int main()

{

int szerokość — 5, dlugosc; dlugosc = 10;

// stwórz zmienną typu int i zainicjuj ją wynikiem // mnożenia szerokości i długości int pole = szerokość * dlugosc;

cout « "Szerokość:" « szerokość « "\n";    /

cout « "Dlugosc:" « dlugosc « endl;    I

cout « "Pole:" « pole « endl; return 0;

)

EFEKT DZIAŁANIA:

Szerokość: 5 Dlugosc: 10 Pole: 50

ANALIZA:


W linii drugiej dołączany jest plik iostream niezbędny do działania

funkcji cout. Program rozpoczyna się od linii 4.

W linii 6 jest definiowana zmienna szerokość typu int i jest inicjowana wartością 5. Definiowana jest również druga zmienna - dlugosc, lecz nie jest ona inicjowana. W linii 7 zostaje przypisana zmiennej dlugosc wartość 10.

W linii 11 definiowana jest zmienna pole inicjowana wartością będącą wynikiem mnożenia zmiennych dlugosc i szerokość. W liniach od 13 do 15 wartości poszczególnych zmiennych są wypisywane na ekranie. Zwróć uwagę na słowo kluczowe endl tworzącego nową linię.

Przypisywanie wartości do zmiennych

Wartości przypisuje się do zmiennych za pomocą operatora przypisania (=). Jeśli chcesz, aby zmienna szerokość miała wartość 5 to musisz napisać:

unsigned short szerokość; szerokość = 5;

Można połączyć oba kroki i zainicjować zmienną w momencie definiowania: unsigned short szerokość = 5;

Inicjalizacja wygląda tak jak przypisanie, dla zmiennych całkowitych różnica jest drugorzędna. Później, kiedy wprowadzimy stałe, zobaczysz, że niektóre wartości muszą być inicjowane ponieważ nie będą mogły być przypisane.

Listing 3.2 prezentuje kompletny, gotowy do kompilacji program liczący pole prostokąta i wypisujący obliczoną wartość na ekranie.

Listing 3.2. Demonstracja zmiennych

1:

2;

3:

4:

5:

6:

7:

8:

9:

10

11

12

13

14

15

16 17


// demonstracja zmiennych ttinclude <iostream.h>


int main()

<

int szerokość = 5, dlugosc; dlugosc = 10;


// stwórz zmienną typu int i zainicjuj ją wynikiem // mnożenia szerokości i długości int pole = szerokość * dlugosc;


)


cout « "Szerokość:" « szerokość « "\n"; cout « "Dlugosc:" « dlugosc « endl; cout « "Pole:" « pole « endl; return 0;


DZIAŁANIA:

Szerokość: 5 Dlugosc: 10 Pole: 50

W linii drugiej dołączany jest plik iostream niezbędny do działania funkcji cout. Program rozpoczyna się od linii 4.

W linii 6 jest definiowana zmienna szerokość typu int i jest inicjowana wartością 5. Definiowana jest również druga zmienna — dlugosc, lecz nie jest ona inicjowana. W linii 7 zostaje przypisana zmiennej dlugosc wartość 10.

W linii 11 definiowana jest zmienna pole inicjowana wartością będącą wynikiem mnożenia zmiennych dlugosc i szerokość. W liniach od 13 do 15 wartości poszczególnych zmiennych są wypisywane na ekranie. Zwróć uwagę na słowo kluczowe endl tworzącego nową linię.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Poznaj C++ w$ godziny0049 Zmienne i stałe 33 Zmienne całkowite ze znakiem „zawijają się” od najwięks
Poznaj C++ w$ godziny0081 Funkcje 67 Program wraca do funkcji main(), do linii 13. Okazuje się, że w
Poznaj C++ w$ godziny0004 Spis rozdziałów Część 1 Wstęp do C++ 1 1 Zaczynamy 3 2 Program w C++ 1
Poznaj C++ w$ godziny0041 Zmienne i stałe 25 Program 3.1. pomoże Ci w zobaczeniu ile dokładnie pamię
Poznaj C++ w$ godziny0043 Zmienne i stałe 27Definiowanie zmiennych Zmienne tworzy się i definiuje si
Poznaj C++ w$ godziny0047 Zmienne i stałe 31Kiedy używać short a kiedy long Jednym z problemów progr
Poznaj C++ w$ godziny0051 Zmienne i stałe 35 enum KOLOR { CZERNOMY-lOO, NIEBIESKI, ZIELONY=500, BIAŁ
Poznaj C++ w$ godziny0006 Spis treści Część I Wstęp do C++    1 1    Z
Poznaj C++ w$ godziny0089 Funkcje 75 Kiedy wartość jest odkładana na stos, to jest umieszczana w kom
Poznaj C++ w$ godziny0122 110Godzina 8 duża liczbę: "; wartość pomijania: "; wartość
441 § 4. Zamiana zmiennych Za pomocą znalezionych wzorów możemy im nadać postać 2) Przejście do
ocet0006 zywany do acetatora za pomocą pompy tłoczącej. Czas szarży (cykl pro. dukcyjny) wynosi ok.
414 XII. Ciągi i szeregi funkcyjne wszędzie ciągłą funkcją zmiennej x. Za pomocą drobiazgowej analiz
DSCN5065 Rozkład normalny standaryzowany (Gaussa) Wyrażając zmienną X za pomocą zmiennej standaryzow
27919 ocet0006 zywany do acetatora za pomocą pompy tłoczącej. Czas szarży (cykl pro. dukcyjny) wynos

więcej podobnych podstron