~LWF0086

~LWF0086



np. znaleziono okręty, które nie nadawały się do prowadzenia żeglugi na otwartym morzu, bardzo dobrze mogły jednak służyć do prowadzenia wypraw rabunkowych w spokojnych wodach fiordów1. Przeciwko piractwu wzdłuż własnych wybrzeży walczą królowie norwescy przez całe wieki2 3. Adam Bremeński pisał, że duńscy wikingowie opłacali trybut, by król udzielił im pozwolenia na ekspedycje morskie. Pozwolenia tego używali często „przeciwko swoim44, porywali do niewoli ludzi, których następnie sprzedawali „sprzymierzeńcom albo barbarzyńcom44 38. Kie jest w związku z tym rzeczą dziwną, że skaldowie, i to poczynając już od najwcześniejszych, chwalili królów za ich występowanie przeciwko wszelkiego rodzaju złoczyńcom. Zaś określenie „karzący złoczyńców44, „poskromiciel złoczyńców44 weszło na stałe do repertuaru skaldyeznyeh metafor, stając się jednym z obiegowych synonimów króla4.

*

Niemniej na ówczesnym etapie rozwoju kultury, kiedy to — jak widzieliśmy — wierzenia i kulty religijne wiązane były z nowym, rozwijającym się układem sił politycznych, wymienione poprzednio postulaty spełniała również ideologia władcy, bazująca na religii, na jej kultowej i doktrynalnej stronie.

W ten sposób zbliżyliśmy się do podstawowego problemu bieżącego rozdziału, do zagadnienia tzw. sakralnego charakteru królestwa. Przez ten termin będziemy tu rozumieć czynną i bierną rolę króla w kulcie religijnym, stwarzającą mu w ten sposób specjalne społeczno-polityczne prerogatywy.

Problematyka sakralnego królestwa bynajmniej nie jest nowa. Do nowoczesnej nauki wprowadzona została ona na przełomie XIX i XX w. przez J. Frazera, który w. wielotomowym, tłumaczonym na szereg języków dziele The golden hough 5, starał się wywieść polityczną władzę królewską spełnianymi przezeń funkcjami sza-mana-czarownika i kapłana-ofiarnika. O wciąż nieprzemijającej aktualności problematyki sakralnego królestwa najdobitniej świadczy fakt, że VIII Międzynarodowy Kongres Historyków Religii w Bzymie w kwietniu 1955 r. poświęcony był tej problematyce w bardzo rozległej pod względem chronologicznym i geograficznym skali. Również na ostatnim, XI Kongresie Międzynarodowym Nauk J listorycznych w Sztokholmie w sierpniu 1960 r. wypłynęła ona w specjalnym referacie K. Haucka i to właśnie w zakresie najbardziej obchodzących nas spraw skandynawskich6, potraktowanych na ogólnogermańskim tle.

W odniesieniu do ludów skandynawskich problematyką sakralnego królestwa zajęło się wielu uczonych:

175

1

   J. Schreiner, Olav den Hellige og Norges samling, Oslo 1929, s. 23.

2

   A. O. Jołmsen, op. cit. s. 216 i nast.

3

   Adami, Gęsta, IV, cap. 6: „Wichingos..., rogi Danico tri -butum solvunt, ut liceat eis predam accepere a barbaris... Unde etiara contingit, ut licentio, quam in hostes acceperit, in famulis vel socio vendit vel barbaro“.

4

   A. Bergsg&rd, SJcaldane wn land og landu styring, Festskrift til Halvdan Koht jni seksti&rsdagen, Oslo 1933, s. 114.

5

   Patrz C.-M. Kdsman, Ziim sakralen Kónigtwn in der For-schung der letzten hundert Jahre, La regalitd sacra, s. 4 i nast. oraz opublikowane już po napisaniu niniejszej pracy omówienie poglądów tego autora, M. Nowaczyk, Motywy euliemerystyczne w twórczości Jamesa G. Frazera, „Euhemer", Zeszyty Filozoficzne nr 3, Warszawa 1962, s. 143—156.

6

   K. Hauck, J)ie Geschichtliche Bedeutung der gcrmamschen Auffassung vom Kónigtum und Adel, Kaports, 111, Moyen Age..., XIe Congrós International des Sciences 11istoriąues, Stockholin, 1960, s. 96—120.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0137 135 WPŁYWY" EGIPSKIE. spotkał się z takiemi, które nie nadawały się dla ówczesnćj grec
PZP 1918 1994 s25 W kwestii    które nie ogranicza się do jego aspektu militarnego, p
Hybrydyzacja z orbitali atomowych tworzymy takie kombinacje liniowe, które lepiej nadawałyby się do
50 by nie nadawały się do transplantacji — do celów badawczych. Karta zawiera, obok własnej
55483 SA400101 Mjfikacji. Równocześnie dotychczasowe for-t> fikacje nie nadawały się do umieszcza
d10 Transport. Otocz pętlą pojazdy, które nie poruszają się po ziemi. Postaw X na pojazdach, które
Kraków: zawaliły się schody w klubie. 11 rannych. Budynek nie nadawał się do użytku?
21 (953) NIE NADAWALI SIĘ DO POKAZANIA. ^MARY OANE, GDZIE SIĘ PODZIE-WASZ,KIEDY CIĘ p^POTRZEBUO
Systemy Zarządzania Przedsiębiorstwem nie nadają się do prowadzenia tego typu analiz (projektowane d
CCF20090702071 142 Idea Boga sens, choć nie jest ontologiczny, nie sprowadza się do zwykłych mniema
Obraz3 (12) 82 LOSY PASIERBÓW — Atrds animales, atrds! — wrzeszczał. Dubowik nie łączył się do szer

więcej podobnych podstron