skanuj0081

skanuj0081



powołanie

Problem kształcenia pracowników socjalnych, rtŚ I. Lepalczyk, Warszawa 1981; J. WÓDZ Służby łeczne w Polsce, Katowice 1982; Pedagogika spoty# na i praca socjalna. Przegląd stanowisk i komentatM| red. E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, D. UrbC: niak-Zając, Warszawa 1996; Problemy polityki i prt? cy socjalną, red. D. Piekut-Brodzka, WarszaWI 1998.    j

pracownia przedmiotowa, pomieszcza* nie przystosowane do nauczania jednegd przedmiotu (lub kilku przedmiotów pokrew* nych), wyposażone w odpowiednie instalfl* cje, urządzenia i pomoce naukowe.

prawa nauczyciela, ustawowe rozstrzygnięcia uprawnień nauczycieli, które wynikaj) z ich stosunku pracy, ze specyfiki podejmowanej przez nich działalności pedag. (dy-dakt., wych. i opiekuńczej), z form organizacyjnych kształcenia i instytucji edukacyjnych oraz z charakteru sprawowanego wobec nich nadzoru pedag., a które regulują Ustawa Kar-


indywK)uainym doświadczeniem oraz miejscem spoi jednostki jest niezbędne do utrzymania jęj pr2y życiu, umożliwienia rozwoju, utrzymana określonej roli spoi. czy realizacji celów; termin niejednolicie definiowany, używany częgto zamiennie z terminem motywacja; mechanizm kształtowania się potrzeb polega na nadawaniu znaczeń (wartości) przedmiotom (sytuacjom, formom aktywności), dzięki czemu stają się one celem dążeń; indywidualny system potrzeb zależy od indywidualnego systemu znaczeń (wartości) przypisywany^ prze2 jednostkę różnym celom.

powołane pedagogiczne; i) szczególny rodzaj emocjonalnej więzi i zaw. zaangażowania pe,iag0gaj powodujący pełnienie przez niego tej roli bez względu na warunki pracy czy stan samopoczucia; 2) przeświadczenie o słuszności i wartości dokonanego wyboru drogi życiowej, stan szczególnego umiłowania zawodu czy roli wychowawcy; pełnienie funkcji pedagoga jest źródłem energii i bodźcem do działania na rzecz innych osób, powodując, iż wychowawca oddaje siebie i swoje życie vr „służbę wychowania”, w urzeczywistnianie wartości, które wykraczają poza jego własne interesy, potrzeby czy oczekiwania; wyróżnia się powołanie o dominacji hu-manist., kiedy pedagog działa jako osoba, promieniując swoją duchowością na wychowanków, oraz powołanie o dominacji dy-dakt., sprowadzające się do nietypowej ekspresji, artyzmu, sztuki nauczania. P.p. czyni wychowawcę mistrzem i wzorem dla innych.

powszechność kształcenia -* scholary-

zacja.

Poznański Karol (ur. 14II1931, Żarki), pedagog, historyk wychowania; prof. WSPS w Warszawie, kier. Katedry Pedagogiki i Historii Wychowania, 1984-90 rektor; czł. Kom. Nauk Pedag. PAN; gł. dzieła: Reforma szkolna w Królestwie Polskim w 1862 roku (1968), Szkoły im. Augusta i Juliusza Vetterów w Lublinie (1985), Walka caratu ze szkołą polską u; Królestwie Polskim 1831-1870. Materiały źródłowe (1993).

Półturzycki Józef (ur. 22 XI 1934, Warszawa), pedagog; prof. zw. w UMK w Toruniu, kier. Zakładu Dydaktyki; czt. Kom. Nauk Pe-dag. PAN; 1993 prezes Akad. Towarzystwa Andragogicznego; 1996 czl. Rady ds. Edukacji Nar.; zajmuje się andragogiką, problematyką kształcenia i samokształcenia, formami edukacji dorosłych, w tym komparatystyką systemów oświatowych; gi. dzieła: Tendencje rozwojowe kształcenia ustawicznego (1981),

Wdrażanie do samokształcenia (10fl|J daktyka dorosłych (1991), Osiągnięcia ( utentów szkół polskich w latach iPH (1994), Akademicka oświata dorosłych (l( Studenci a uniwersytet (1995), Dydaktyi nauczycieli (1996, 1997), Klęska CruiIU na lekcji (1997), Edukacja dorosłychnicą (1998); adres e-mailowy: poltorj®jj uni.torun.pl.

praca socjalna (pedagogika pracy tól nej): 1) działalność ukierunkowana lldf moc osobom, rodzinom, grupom i śroillł kom społ. w zaspokajaniu ich potrzeb, szym dostosowaniu do zasad życia spoi, | prawie pozycji społecznej. P.s. może działalnością wolontariacką bądź profesja ną, prowadzoną przez wyspecjalizowali)) pracowników i instytucje; jest realizow zarówno w formie pomocy środowisko!) jak i instytucjonalnej; wyróżnia się uzy j metody działania: pracę z indywidualni przypadkiem, metodę grupową oraz orgi zowanie środowiska lokalnego; dokument! normatywnym jest ustawa o pomocy społl nej z 1990, ustalająca również kwaliflkaj pracowników socjalnych (ukończenie szkl pracowników socjalnych lub studiów Wji| szych na kierunkach: praca socjalna, poIityT spoi., resocjalizacja, socjologia, pedagogii) psychologia lub pokrewne); 2) nauka prali zaliczana do pedagogiki spoi., gromadź)! i porządkująca wiedzę w celu znalezienia ÓE powiednich strategii działalności socjalni" prekursorem teorii p.s. w Polsce była H. RC lińska; 1987 zał. Pol. To w. Pracowników cjalnych.    M.

prawa

H|ńh!H .'vnc/a i szczegółowe rozporządzenia Khi uiluk.icji nar.; nauczyciele mają prawo ilu: I) podnoszenia swoich kwalifikacji Pjiw , w związku z czym pracodawca ma obo-[ flą-i-l' zwolnienia ich z części dnia pracy na l w zajęciach (bez prawa do wynagro-rl j»wilu). udzielania urlopu bezpłatnego na ptifiil.lliienie do egzaminu licencjackiego, (MDlnici skiego czy obrony pracy doktorskiej, j| uzyskiwania wynagrodzenia zgodnego i |m/luiuem ich wykształcenia i stażu pracy mm z.i godziny ponadwymiarowe Czy pro-watl/>‘iii(' zajęć w dni wolne od pracy, 3) oce-|n ii y, mianowania, przeniesienia, rozwią-liiilii ilosunku pracy, 4) urlopu dla porato-|aiiI.i zdrowia, 5] mieszkania w miejscu pra-H w sytuacji zatrudnienia na wsi oraz w iiilisu ic liczącym nie więcej niż 5 tys. miesz-kriiinw (dodatku mieszkaniowego czy tzw. Miłku wiejskiego), 6) urlopu w wymiarze ' lygoilni, 7) nagród jubileuszowych, nagród mlii. edukacji, kuratora oświaty lub dyrektora s.imiy, 8) świadczeń z funduszu socjalnego, ilu l•lul■rytury lub renty, 9) wprowadzania in-iinw.ii ji lub eksperymentów pedagogicznych. fl,i|w.iżniejszym prawem nauczycieli, świad-

i    ząryin o ich autonomii pedag., jest zasada ii|'ii‘:llona w art. 12.2. Ustawy Karta Nauczy-iiiiii; „Nauczyciel w realizacji programu na-iii .Miiia ma prawo do swobody stosowania i.ikliii metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych luzu/ współczesne nauki pedagogiczne, oraz ilu wyboru spośród zatwierdzonych do użyt-I- u szkolnego podręczników i innych pomocy u,Mikowych”.

prawa rodziców, ogól przepisów regulują-lyrli stosunki między rodzicami a szkołą, uuiużliwiających zgłaszanie roszczeń wobec wl.ulz szkolnych w sprawach dotyczących

ii    h dzieci czy uzyskiwanie przywilejów »r wzajemnych relacjach na płaszczyźnie !i/.lu>la-dom.

1’r.iwa rodziców wynikają z; 1) Powszechnej llrklaracji Praw Człowieka, zgodnie z którą „mdzice mają prawo pierwszeństwa w wybo-i/.e nauczania, które ma być dane ich dzie-i lom”; 2) Protokołu Pierwszego do Konwen-ijl o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, w świetle którego „nikt nie będzie pozbawiony prawa do nauki. W wykonywaniu wszelkich funkcji w dziedzinie wychowania i nauczania Państwo będzie szanowało prawa rodziców do zapewnienia wychowania i nauczania zgodnie z ich własnymi przekonaniami rei. i filoz."; 3) Międzynar. 1’aktu Praw Obywatelskich i Polit., który głosi — „Państwa-Strony niniejszego Paktu zobowiązują się do poszanowania wolności rodziców lub w odpowiednich przypadkach opiekunów prawnych do zapewnienia swym dzieciom wychowania rei. i moralnego zgodnie z własnymi przekonaniami”; 4) Eur. Konwencji Praw Człowieka; 5) Ustawy o Systemie Oświaty, która gwarantuje „wspomaganie przez szkolę wychowawczej roli rodziny”. Konsekwencją powyższych norm są prawa rodziców do zakładania własnych szkół lub posyłania swoich dzieci do szkół niepubl., w których otrzymywałyby one wychowanie zgodne z systemem reprezentowanych wartości, oraz prawo do pobierania przez dzieci nauki religii w szkołach publ. na zasadzie pełnej dobrowolności. Rodzice mają prawo; do bezpłatnej, powszechnej i obowiązkowej edukacji dzieci, do współdecydowania o wcześniejszym rozpoczęciu nauki dziecka, które przed dniem 1IX ukończyło 6 lat i wykazuje psychofiz. dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej, do indywidualnego toku nauczania dziecka, do jego nauczania poza szkolą, do uzyskiwania informacji o wynikach w nauce dziecka, do współdecydowania w szkole o charakterze opiniodawczo-doradczym (rada rodziców) i kontrolno-oceniają-cym (rada szkoły).

prawa ucznia, ustanowione przez władze oświat, uprawnienia uczniów w szkołach publ. i niepublicznych.

P.u. mają chronić uczniów przed nadużyciami ze strony nauczycieli, instytucjonalnych wychowawców a zarazem zobowiązywać pedagogów do ich przestrzegania; na straży p.u. może stać rzecznik praw ucznia, którego powołuje się w szkołach spośród nauczycieli na wniosek uczniów; funkcja rzecznika praw ucznia może być także sprawowana w skali województwa (najczęściej przy kuratorium oświaty), jak i w skali kraju (ob. jest nim prof. J. Radziewicz); Fundacja „Wyzwania” zorganizowała Biuro Obsługi Rzeczników Praw Ucznia, którego celem jest udzielanie pomocy merytorycznej rzecznikom, przepływu między nimi informacji i prowadzenie ogólnopol. programów badawczych; na straży praw uczniów stoi także Komitet Ochrony Praw Dziecka z siedzibą w Warszawie, a w przyszłości powołany Rzecznik Praw Dziecka.

Uczniowie mają w szkole prawo do: właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; opieki wych. i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo; ochrony przed wszelkimi formami przemocy oraz


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
9.00-10.30SEKCJA II: Kształcenie pracowników socjalnych (Aula Schumana B) Moderatorzy sekcji: Prof.
Uniwersytecka oferta kształcenia pracowników socjalnych na terenie Lublina The Graduate Offer of Soc
47574 skanuj0026 T" Badania nad osobowością pracownika socjalnego Badań empirycznych nad charak
6.    Polityka społeczna, służby socjalne i kształcenie pracowników socjalnych w Euro
skanuj0037 Jeśli zatem w praktyce pracy socjalnej, pracownicy socjalni posługują się wiedzą hipotety
skanuj0044 4 11 11 %Arteterapia • Pracownia plastyczna • Scenariusz 5 zachować odpowiednie kształty
IMAG0173 (10) Maria Dłucik problem, który rozwiązywali pracownicy socjalni jest problemem wtórn
18678 skanuj0010 Analizując różne podejścia do problematyki motywowania pracowników (tayloryzm, pate
Pracownik socjalny Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznejwww.ksiazka.edu.pl pod
Obraz 0 2 nych problemów osób i rodzin oraz udzielanie pracownikom socjalnym i pracownikom organizac
Obraz7 Rozdział 9STATUS PRAWNY PRACOWNIKA SOCJALNEGO9.1. Kwalifikacje i kształcenie pracowników
=» wydatki na kształcenia pracowników wydatki na bezpieczeństwo pracy «• inwestycje socjalne •
34399 skanuj0015 (321) Andrzej Meissner wydawnictwo periodyczne poświęcone w całości problematyce ks

więcej podobnych podstron