O呕AROWSKI R 拍匯脫D艁A TERRORYZMU NA BLISKIM WSCHODZIE (CASUS KONFLIKTU IZRAELSKO PALESTY艃SKIEGO)


1
Rafa艂 O偶arowski
yR脫DAA TERRORYZMU NA BLISKIM WSCHODZIE (CASUS KONFLIKTU
IZRAELSKO-PALESTYCSKIEGO)
Terroryzm czyli zjawisko bezpo艣rednio zwi膮zane z przemoc膮, strachem, politycznym
charakterem i 艣wiadomo艣ci膮 dzia艂ania jest bardzo trudne do zdefiniowania ze wzgl臋du na jego
z艂o偶ono艣膰 i dynamik臋. Samo poj臋cie jest kontrowersyjne, trudno jest odr贸偶ni膰 terroryzm od
tzw.  normalnej wojny czy partyzantki. Terminy  bojownicy o wolno艣膰 ,  separaty艣ci ,
 partyzanci to nie terrory艣ci, lecz dla jednych o艣rodk贸w politycznych mog膮 oni stanowi膰
grupy terrorystyczne, a dla innych nie. Granica dzia艂ania i stosowania odpowiednich metod
jest bardzo elastyczna, cz臋sto r贸wnie偶 okre艣lana przez pryzmat interesu politycznego.
Wed艂ug definicji Krzysztofa Karolczaka   terroryzm to metoda walki politycznej,
zmierzaj膮ca poprzez zastraszanie do osi膮gni臋cia po偶膮danego przez stosuj膮cego celu 1.
Bartosz Bolech贸w wskaza艂, i偶 terroryzm jest  zawsze pozaprawn膮, zorganizowan膮 metod膮
dzia艂ania opart膮 na politycznie uzasadnianej przemocy 2. Jedn膮 z ciekawszych definicji
zaproponowa艂 Ryszard M. Machnikowski, stanowi膮c膮 pewn膮 syntez臋 okre艣le艅 ju偶
stosowanych, wed艂ug kt贸rego przez terroryzm mo偶na rozumie膰  metod臋 walki zbrojnej
u偶ywan膮 w asymetrycznym konflikcie zbrojnym, kt贸ra zak艂ada intencjonalne u偶ycie
przemocy (lub grozb臋 jej u偶ycia) przeciwko niewalcz膮cym3 jednostkom lub grupom, aby
poprzez psychologiczne zastraszenie szerokiej publiczno艣ci i rz膮du osi膮gn膮膰 zak艂adane cele
polityczne 4.
Terroryzm w obecnym czasie sta艂 si臋 ju偶 zjawiskiem globalnym. Nie spos贸b wskaza膰
na kuli ziemskiej miejsc o typowym zagro偶eniu terrorystycznym, uznaj膮c pozosta艂膮 cz臋艣膰 za
 woln膮 od dzia艂a艅 terrorystycznych. By艂o to z pewno艣ci膮 mo偶liwe jeszcze np. kilkana艣cie lat
temu. Obecnie po spektakularnych zamachach na World Trade Center w 2001 roku, na Bali w
2002 roku, czy w Madrycie w 2004 roku ka偶de miejsce na 艣wiecie mo偶e by膰 obj臋te
zagro偶eniem terrorystycznym.
1
K. Karolczak, Encyklopedia terroryzmu, 1995, s.11
2
B. Bolech贸w, Terroryzm w 艣wiecie podwubiegunowym. Przewarto艣ciowania i kontynuacje, Toru艅 2003, s.28
3
Termin  niewalcz膮cym jest tutaj bardzo istotny, bowiem odnosi si臋 nie tylko do os贸b cywilnych, ale np.
偶o艂nierzy wobec kt贸rych nie jest prowadzona otwarta i regularna walka. (Stanowi to m.in. element definicji
terroryzmu przyj臋tej przez Departament Stanu USA)
4
R. M. Machnikowski, Globalny terroryzm na pocz膮tku XXI w.,  Bliski Wsch贸d; spo艂ecze艅stwa polityka-
tradycje nr 2/2005, s.90
2
*
Bliski Wsch贸d jest regionem, w kt贸rym od kilku dziesi臋cioleci permanentnie
wyst臋puj膮 zjawiska dzia艂a艅 terrorystycznych  zar贸wno ze strony ludno艣ci 偶ydowskiej,
arabskiej, czy kurdyjskiej i ira艅skiej. Chocia偶 ujmuj膮c to w kategorii stricte historycznej,
doszukuj膮c si臋 pierwotnych zjawisk o charakterze terrorystycznym mo偶na odnie艣膰 si臋 tutaj
nawet do 偶ydowskiego ugrupowania religijno-politycznego Zelot贸w, dzia艂aj膮cych w I wieku i
szyickiej sekty Assasyn贸w, kt贸rej dzia艂alno艣膰 przypada艂a na XI wiek. K. Karolczak uzna艂
sekt臋 Assasyn贸w za  prekursor贸w terrorystycznego ugrupowania najemnik贸w 5. Jednak jak
zauwa偶y艂 Fred Halliday  pierwszymi terrorystami w polityce wsp贸艂czesnej nie byli
bynajmniej mieszka艅cy Bliskiego Wschodu, lecz rosyjscy anarchi艣ci, irlandzcy republikanie,
nacjonali艣ci arme艅scy i bengalscy, po nich za艣 偶ydowscy syjoni艣ci, Grecy cypryjscy i inni w
okresie po II wojnie 艣wiatowej 6.
Zaw臋偶aj膮c problemowo obszar regionu Bliskiego Wschodu (kt贸ry nawet w uj臋ciu
politycznym mo偶e rozci膮ga膰 si臋 od zachodniego wybrze偶a muzu艂ma艅skiej Afryki po
艣rodkowo-azjatyckie republiki muzu艂ma艅skie, powsta艂e po rozpadzie ZSRR)7 do wy艂膮cznie
casusu izraelsko (偶ydowsko)-palesty艅skiego (czyli do terytorium Palestyny z okresu kiedy
by艂a ona mandatem brytyjskim z ramienia Ligi Narod贸w - LN) nale偶y zaznaczy膰, i偶
terroryzm pojawi艂 si臋 na tym terytorium jeszcze przed II wojn膮 艣wiatow膮.
Ju偶 w 1931 roku z Hagany8 (偶ydowska tajna organizacja sformowana w celu obrony
powstaj膮cych osiedli 偶ydowskich przed atakami Arab贸w) wyodr臋bni艂a si臋 Narodowa
Organizacja Zbrojna (Irgun Cwai Leumi  cyt. dalej Ecel), kt贸ra pod wp艂ywem skrajnego
syjonisty W艂adimira Zeewa 呕aboty艅skiego zacz臋艂a stosowa膰 przemoc aby zademonstrowa膰
sw贸j sprzeciw wobec zbyt kompromisowej, wed艂ug 呕aboty艅skiego, polityce 艢wiatowej
Organizacji Syjonistycznej w odniesieniu do sprawy narodu 偶ydowskiego, a tak偶e wobec
obecno艣ci Arab贸w i Brytyjczyk贸w w Palestynie. Jednym z bardziej znanych atak贸w
terrorystycznych przed II wojn膮 艣wiatow膮 by艂 zamach na arabski autobus przeprowadzony
przez posiadaj膮cego polskie obywatelstwo, cz艂onka Ecel, Szlomo ben Josefa (Szalom
5
K. Karolczak, op.cit., s.27-28
6
F. Halliday, Islam i mit konfrontacji, Warszawa 2002, s.41
7
Tak postrzega Bliski Wsch贸d m.in. Bernard Lewis. Zob. B. Lewis, Bliski Wsch贸d, Warszawa 1998, s.43
8
Hagana po powstaniu Ecel wielokrotnie wsp贸艂pracowa艂a z t膮 organizacj膮 przed i po II wojnie 艣wiatowej, a偶 do
momentu powstania Izraela. Jednak trudno okre艣li膰 Hagan臋 mianem ugrupowania terrorystycznego, cho膰by ze
wzgl臋du na cel organizacji.
3
Tabacznik), kt贸ry za ten czyn zosta艂 przez w艂adze brytyjskie skazany na 艣mier膰 przez
powieszenie9. Po tym wydarzeniu Ecel w swoim dzia艂aniu zwr贸ci艂 si臋 przeciwko
brytyjskiemu mandatariuszowi. W okresie II wojny 艣wiatowej, kiedy na czele ugrupowania
stan膮艂 Menachem Begin ataki na instytucje brytyjskie w Palestynie uleg艂y os艂abieniu. Ecel
wznowi艂 dzia艂alno艣膰 terrorystyczn膮 ju偶 po zako艅czeniu II wojny 艣wiatowej i 22 lipca 1946
roku przeprowadzi艂 atak na Hotel  Kr贸l Dawid , w kt贸rym zgin臋艂o 91 os贸b w wi臋kszo艣ci
Brytyjczyk贸w.
Jednak w 1940 roku z organizacji Ecel wyodr臋bni艂o si臋 ugrupowanie  Bojownicy o
Wolno艣膰 Izraela (Lohamei Herut Israel  cyt. dalej Lehi) zwane tak偶e  Grup膮 Sterna ,
 Gangiem Sterna lub  Band膮 Sterna od nazwiska przyw贸dcy organizacji Avrahama  Jaira
Sterna. Ugrupowanie by艂o ideologicznie silnie antybrytyjskie a sam Stern pr贸bowa艂 nawet
nawi膮za膰 kontakty z przyw贸dcami III Rzeszy Niemieckiej10.
W latach 60-tych i 70-tych. XX wieku nasili艂 si臋 terroryzm palesty艅ski, kt贸ry by艂
odpowiedzi膮 na powstanie Izraela i pora偶ki poniesione przez pa艅stwa arabskie podczas wojen
z 1948 i 1967 roku. W 1959 roku z inicjatywy m.in. Jasira Arafata powsta艂 Fatah (al-Fatah),
(Harakat at-Tahrir al-Watani al-Filastinijj) kt贸ry w 1964 roku sta艂 si臋 trzonem za艂o偶onej
Organizacji Wyzwolenia Palestyny (Munazzamat at-Tahrir al-Filistinijja - OWP). Fatah
pocz膮tkowo dzia艂a艂 jako ugrupowanie partyzanckie, lecz potem zacz膮艂 stosowa膰 metody
terrorystyczne. Z czasem powsta艂y inne organizacje palesty艅skie stosuj膮ce terroryzm m.in.:
Ludowy Front Wyzwolenia Palestyny (al-D偶abhah al-Szabijja li-Tahrir Filastin  LFWP)
za艂o偶ony przez George a Habasha (Al-Hakim) w 1967 roku11; Ludowy Front Wyzwolenia
Palestyny  Dow贸dztwo Generalne (LFWP-DG), kt贸ry wyodr臋bni艂 si臋 z LFWP w 1968 roku
z inicjatywy Ahmeda D偶ibrila12; Fatah  Rada Rewolucyjna (znana jako Organizacja Abu
Nidala), kt贸ra wyodr臋bni艂a si臋 z Fatahu w 1974 roku13; Palesty艅ski Front Wyzwolenia
9
Sprawa Tabacznika odbi艂a si臋 bardzo du偶ym echem m.in. z tego powodu, i偶 by艂 on pierwszym 呕ydem na
kt贸rym Brytyjczycy w Palestynie wykonali wyrok 艣mierci, a ponadto zosta艂 on skazany za posiadanie broni i
dzia艂anie intencjonalne, bowiem w wyniku zamachu przeprowadzonego przez niego nikt z ludno艣ci arabskiej nie
zgina艂..
10
Lehi by艂o odpowiedzialne m.in. za zab贸jstwo brytyjskiego ministra ds. Bliskiego Wschodu Lorda Moyne a
(Walter Edward Guinness) w Kairze w 1944 roku i zab贸jstwo szwedzkiego mediatora z ramienia ONZ hrabiego
Folkego Bernadotte w 1948 roku.
11
LFWP jest odpowiedzialny m.in. za porwanie 23 lipca 1968 roku samolotu linii El Al, lec膮cego z Tel-Awiwu
do Rzymu i zab贸jstwo 17 pazdziernika 2001 roku izraelskiego ministra turystyki Rehavama Ze eviego.
12
LFWP-DG jest odpowiedzialny m.in. za przeprowadzony 21 maja 1970 roku zamach na lec膮cy do Izraela
samolot Swissair, w wyniku kt贸rego zgin臋艂o 47 os贸b.
13
Organizacja Abu Nidala (Sabri al-Banna) jest odpowiedzialna (sam za艂o偶yciel Abu Nidal ju偶 nie 偶yje) m.in. za
zamach z 3 lipca 1982 roku na ambasadora Izraela w Wielkiej Brytanii Szlomo Argova (w wyniku tego
zamachu Argov zosta艂 kalek膮 i zmar艂 w 2003 roku) i za zamachy na biura izraelskich linii lotniczych na
lotniskach w Rzymie i w Wiedniu w 1985 roku.
4
(PFW) , kt贸ry pierwotnie powsta艂 w 1959 roku i zosta艂 ponownie powo艂any do 偶ycia w 1976
roku, aby w 1982 roku na siedem lat rozbi膰 si臋 na trzy frakcje w tym jedn膮 kierowan膮 przez
Abu Abbasa (Muhammad Zaidan)14 .
Na prze艂omie lat 70-tych i 80-tych XX wieku zacz臋艂y powstawa膰 palesty艅skie
organizacje terrorystyczne, kt贸rych podstaw膮 ideologiczn膮 by艂 islamski fundamentalizm:
Palesty艅ski Islamski D偶ihad (Harakat al-D偶ihad al-Islami al-Filastini - PID)15, powsta艂y w
ko艅cu lat 70-tych w Strefie Gazy; Hamas, kt贸ry powsta艂 w czasie I intifady palesty艅skiej. W
latach 90-tych na du偶膮 skal臋 na okupowanych terytoriach palesty艅skich dzia艂alno艣膰
terrorystyczn膮 zacz膮艂 tak偶e rozwija膰, maj膮cy siedzib臋 w Libanie Hezbollah16.
* *
Terroryzm jest w literaturze oceniany jako tzw.  bro艅 s艂abych czyli tych kt贸rzy nie
decyduj膮 si臋 na otwarta walk臋 wobec przeciwnika. Terroryzm pojawia si臋 w momencie kiedy
dana organizacja, grupa os贸b czy nawet jedna osoba nie widz膮 mo偶liwo艣ci realizacji swoich
cel贸w na jakiejkolwiek p艂aszczyznie nie wymagaj膮cej zastosowania przemocy. Dla nich
stosowanie przemocy jest jedyn膮 metod膮 osi膮gni臋cia swoich zamierze艅. W odniesieniu do
relacji 偶ydowsko-palesty艅skich, tak by艂o w przypadku ugrupowa艅 - Ecel i Lehi, kt贸re
podbudowane ideologicznie skrajnie prawicow膮 my艣l膮 nie akceptowa艂y rozwoju wydarze艅 w
mandacie brytyjskim i dzia艂a艂y na przek贸r innym umiarkowanym ugrupowaniom
syjonistycznym; podobnie jak np. Hamas w latach 90-tych XX wieku i obecnie, kt贸ry
realizuje swoje cele uderzaj膮c w polityk臋 OWP i proces pokojowy.
Brak mo偶liwo艣ci kompromisu, kt贸ry nie do ko艅ca wynika z biernej postawy strony
asymetrycznego konfliktu, bowiem mo偶e r贸wnie偶 wynika膰 z ideologicznej postawy danej
organizacji, kt贸ra nie uznaje tej strony i nie b臋dzie w 偶aden spos贸b bra膰 pod uwag臋
stosowania innych 艣rodk贸w ni偶 przemoc  jak np. Hamas, kt贸ry nie uznaje Izraela
(aczkolwiek w obecnej chwili zaistnia艂a mo偶liwo艣膰 zmiany tego stanu rzeczy, bowiem
14
PFW proiracka grupa Abu Abbasa - by艂a odpowiedzialna m.in. za porwanie na Morzu 艢r贸dziemnym w
pazdzierniku 1985 roku pasa偶erskiego statku Achille Lauro i zab贸jstwo jednego pasa偶era.
15
Palesty艅ski Islamski D偶ihad (PID) wyst臋puje w postaci kilku frakcji. Najbardziej znan膮 i najwi臋ksza jest PID
frakcja Fathi Shaqaqiego (sam za艂o偶yciel zosta艂 zamordowany na Malcie 1995 roku) utworzona w ko艅cu lat 70.
w Strefie Gazy. Poza tym funkcjonuje jeszcze PID-frakcja Szajcha Assada at-Tamimiego, natomiast w膮tpliwo艣膰
pozostawia aktywno艣膰 PID  frakcji 艢wi膮tynia i PID-frakcji Ahmada Muhanny.
16
W artykule tym cz臋sto odwo艂uj臋 si臋 do Hezbollahu, kt贸ry pomimo tego, i偶 nie jest ugrupowaniem
palesty艅skim i tym samym bezpo艣redni膮 stron膮 w konflikcie palesty艅sko-izraelskim to jednak w dalszym ci膮gu
w nim aktywnie uczestniczy.
5
Hamas wygra艂 wybory parlamentarne w Autonomii Palesty艅skiej 25 stycznia 2006 roku i je艣li
dokona rozbrojenia w贸wczas Izrael by艂by gotowy podj膮膰 z nim rozmowy).
Jakie s膮 zr贸d艂a dzia艂alno艣ci terrorystycznej na Bliskim Wschodzie w zaw臋偶eniu do
kwestii 偶ydowsko-palesty艅skiej?
yr贸d艂a te mo偶na uj膮膰 na kilku p艂aszczyznach:
1) Dzia艂ania terrorystyczne s膮 wpisane w za艂o偶enia ideologiczne.
Je艣li mamy do czynienia z organizacj膮 (np. Hamas), kt贸ra w swoje za艂o偶enia
programowe ma wpisane zniszczenie Izraela to wiadomo, 偶e takie za艂o偶enia implikuj膮
dzia艂ania zbrojne tego typu ugrupowa艅, bowiem nie mo偶na realizowa膰 takiego postulatu nie
si臋gaj膮c po argument przemocy. Karta Hamasu zawiera bardzo ekspresyjny antysyjonizm
m.in. we wst臋pie:  Nasza walka z 呕ydami jest d艂uga i niebezpieczna, wymaga po艣wi臋cenia
nas wszystkich. Jeden etap musi by膰 zast臋powany kolejnym, jeden batalion musi by膰
wspierany przez nast臋pny batalion arabskiego i islamskiego 艣wiata dop贸ki wr贸g nie zniknie a
zwyci臋stwo Allaha nie b臋dzie pewne 17. Podobnie art.28, w kt贸ry jest zapisane i偶:
 Syjonistyczna inwazja zieje nienawi艣ci膮. Bez wahania w nikczemny i odra偶aj膮cy spos贸b
zajm膮 oni (syjoni艣ci  przyp. R.O.) ka偶d膮 drog臋 i miejscowo艣膰 aby zrealizowa膰 swoje 偶膮dze
(...) Ich celem jest rozbi膰 spo艂ecze艅stwa, zniszczy膰 warto艣ci, pogwa艂ci膰 sumienia, pokona膰
prawo艣膰 i zg艂adzi膰 islam. Prowadz膮 handel alkoholem i narkotykami wszelkimi sposobami, w
celu uzyskania kontroli i ekspansji. Pa艅stwa arabskie otaczaj膮ce Izrael s膮 zobligowane do
otwarcia swoich granic przed mud偶ahedinami, synami Arab贸w i muzu艂man贸w, aby
umo偶liwi膰 im wype艂nienie ich zada艅 i przy艂膮czy膰 si臋 tym samym do ich wysi艂k贸w i ich braci,
muzu艂ma艅skich braci w Palestynie . Dalej w art. 32:  Islamski Ruch Oporu (Hamas) wzywa
Arab贸w i wszystkich muzu艂man贸w do nieko艅cz膮cych si臋 wysi艂k贸w, zmierzaj膮cych do
zapobie偶enia urzeczywistnieniu si臋 okropnego scenariusza i u艣wiadomieniu spo艂ecze艅stwu
niebezpiecze艅stwa, jakie niesie za sob膮 zaniechanie walki z syjonizmem . Dzisiaj Palestyna, a
jutro b臋dzie inny kraj lub inne kraje. Syjoni艣ci nie znaj膮 granic i po Palestynie b臋d膮
rozszerza膰 swoje wp艂ywy od Nilu a偶 po Eufrat 18.
Karta Hamasu demonizuje Izrael w takim stopniu, i偶 przyczynia si臋 do pe艂nego
utrwalenia stanowiska i偶 kompromis w sprawie palesty艅sko-偶ydowskiej jest niemo偶liwy.
Nawet po zwyci臋stwie w wyborach parlamentarnych w styczniu 2006 roku Hamas nie
17
The Charter of the Islamic Resistance Movement (Hamas) [w:] S. Mishal, A. Sela, The Palestinian Hamas.
Vision, Violence and Coexistence, New York 2000, s.175-199
18
Ibidem
6
zmieni艂 swojego stanowiska w sprawie uznania Izraela, kiedy jeden z pzryw贸dc贸w
ugrupowania Chalid Maszal o艣wiadczy艂, 偶e  Nigdy nie uznamy [Hamas  przyp. R.O.]
istnienia syjonistycznego pa艅stwa, kt贸re zosta艂o ustanowione na naszej [palesty艅skiej 
przyp. R.O.] ziemi 19. Istotny jest przy tym fakt, i偶 Hamas nie chce uzna膰 praw Izraela do
istnienia na Bliskim Wschodzie, ale rozwa偶a z nim negocjacje zw艂aszcza w sprawie zawarcia
d艂ugoterminowego rozejmu20. Podobn膮 retoryk臋 jak Hamas stosowa艂 w tej kwestii szajch
Asad Tamimi lider frakcji PID, kt贸ry w broszurze w艂asnego autorstwa pt.  Wymazanie
Izraela - koraniczny imperatyw napisa艂:  呕ydzi musz膮 wr贸ci膰 do kraj贸w, z kt贸rych przybyli.
Nigdy nie zgodzimy si臋 na 偶ydowskie pa艅stwo na naszej ziemi, cho膰by by艂a to tylko jedna
wioska 21.
Analogicznie do Hamasu i frakcji PID, 艣wieckie nacjonalistyczne ugrupowania
palesty艅skie te偶 mia艂y w swoim programie zapisy dotycz膮ce nieuznawania Izraela.
Fundamentalnym elementem ideologicznym LFWP-DG jest panarabizm po艂膮czony z
totalnym odrzuceniem jakichkolwiek praw Izraela do istnienia i uznaniem walki zbrojnej za
jedyn膮 metod臋 obrony sprawy palesty艅skiej22. D偶ibril jeszcze w pierwszym okresie dzia艂ania
LFWP-DG, b臋d膮c 艣wiadomym ograniczonych mo偶liwo艣ci militarnych Palesty艅czyk贸w,
uwa偶a艂 偶e zbrojna walka Palesty艅czyk贸w z Izraelem powinna by膰 wspierana przez pa艅stwa
arabskie. Wyzwolenia Palestyny powinno te偶 stanowi膰 kluczowy element, wok贸艂 kt贸rego
nale偶a艂oby zrealizowa膰 has艂o jedno艣ci arabskiej. Realizacja tego elementu by艂aby zako艅czona
w momencie eliminacji istnienia Izraela i ustanowienia Palestyny od Jordanu do wybrze偶a
Morza 艢r贸dziemnego23. Stanowi to dow贸d na bezkompromisowo艣膰 tych palesty艅skich
organizacji i odg贸rnie za艂o偶ony spos贸b realizacji swoich cel贸w.
W Izraelu wsp贸艂cze艣nie r贸wnie偶 nie brakuje organizacji i ruch贸w o charakterze
fundamentalistycznym, kt贸re podobnie jak ich arabscy odpowiednicy nie znajduj膮 miejsca na
kompromis. Klasycznym przyk艂adem jest tutaj partia Kach, za艂o偶ona w 1973 roku przez
rabina Meira Kachanego. Skrajnie prawicowa retoryka rabina doprowadzi艂a do delegalizacji
Kachu w 1988 roku, kt贸ra obecnie dzia艂a w podziemiu24. Meir Kachan domaga艂 si臋
wydalenia wszystkich Arab贸w z Izraela i g艂osi艂 m.in. 偶e 呕ydzi s膮 zobowi膮zani zwalcza膰 nie-
19
Hamas ponders truce with Israel, http://english.aljazeera.net (02.02.06)
20
Ibidem
21
B. Ganor, The Islamic Jihad. The Imperative of Holy War, January 1993, zob: www.ict.org.il
22
Zob.: D. Tal, The International Dimension of PFLP-GC Activity, www.ict.org.il (14.05.04). Aczkolwiek
nale偶y doda膰, i偶 po 1990 roku LFWP-DG zwr贸ci艂 si臋 w stron臋 radykalizmu islamskiego co zaowocowa艂o
pewnym ideologicznym synkretyzmem fundamentalizmu islamskiego z marksizmem.
23
Ibidem
24
R. Bielke, Izrael, Warszawa 2005, s. 117
7
呕yd贸w, a tak偶e wszystkich 呕yd贸w sprzeciwiaj膮cych si臋 jego ideologii25. Nawet po
delegalizacji i 艣mierci rabina Kachanego w 1990 roku, partia Kach g艂贸wnie za spraw膮 syna
rabina Benjamina Zeva i stworzonego przez niego odga艂臋zienia Kachu pod nazw膮 Kachane
Chai emanowa艂a skrajnie antyarabsk膮 retoryk膮 i w konsekwencji zosta艂a uznana przez
izraelski rz膮d i Departmanet Stanu USA za organizacje terrorystyczn膮26.
Element ideologiczny jest bezpo艣rednio zwi膮zany z religi膮, zw艂aszcza w odniesieniu
do islamskich ugrupowa艅 terrorystycznych, kt贸re pos艂uguj膮 si臋 islamem jako etykiet膮,
realizuj膮c przy tym swoje cele polityczne. Fundamentalistyczne ugrupowania islamskie nie
uznaj膮 kompromisu, bowiem postrzegaj膮 rzeczywisto艣膰 w spos贸b manichejski, rozr贸偶niaj膮c
jedynie dwa zwalczaj膮ce si臋 i przeciwstawne wobec siebie pierwiastki. W ich przypadku b臋d膮
to dar al-islam i dar al-harb czyli dualistyczny podzia艂 na dom islamu  tereny podlegaj膮ce
w艂adzy muzu艂ma艅skiej i dom wojny  tereny, kt贸re nie znajduj膮 si臋 pod panowaniem
w艂adc贸w muzu艂ma艅skich. W swojej ideologii np. Hezbollah rzeczywisto艣膰 postrzega jako
艣wiat dziel膮cy si臋 na uciskaj膮cych (mustakbirun) i uciskanych (mustadifun), co implikuje
permanentny konflikt pomi臋dzy  dobrem a  z艂em ,  prawd膮 i  fa艂szem 27. Wed艂ug tego
dychotomicznego podzia艂u status mustadifun maj膮 muzu艂manie m.in. na Filipinach, w
Czeczenii, Sudanie, czy w Nigerii28.
2) Dzia艂ania terrorystyczne wymusza sytuacja polityczna i brak mo偶liwo艣ci
realizacji swoich cel贸w (w relacji ugrupowanie  asymetryczny przeciwnik)
Powy偶sze okre艣lenie stanowi niemal trwa艂y element definicji zjawiska terroryzmu, a w
tym przypadku nie jest to absolutnie to偶same z kategori膮 pierwsz膮, bowiem nie wynika to z
ideologicznych za艂o偶e艅 ugrupowania, kt贸re nie uznaje kompromisowych rozwi膮za艅, kt贸rych
po艣rednim elementem by艂oby w tym przypadku uznanie Izraela. Istnienie tej p艂aszczyzny
determinuje okre艣lona mi臋dzynarodowa sytuacja polityczna, kt贸rej skutkiem jest brak
kompromisu zar贸wno ze strony ugrupowania palesty艅skiego (OWP) i asymetrycznej strony
konfliktu (Izrael). Jest to zjawisko dynamiczne uwarunkowane ewolucj膮 i zmianami
politycznymi.
Faktem jest i偶 po powstaniu Fatahu, a potem OWP Jasir Arafat wielokrotnie
o艣wiadcza艂 niemo偶no艣膰 uznania Izraela. Mia艂o to jednak 艣cis艂y zwi膮zek z polityk膮 pa艅stw
25
The Jewish Press, cyt. za: F. Halliday, op.cit.,s. 192
26
D. Shyovitz, Rabbi Meir Kahane, zob.: http://www.jewishvirtuallibrary.org (02.02.06)
27
S.G. Hajjar, Hizballah, Terrorism, National Liberation or Menace?, Honolulu 2004, s.10-11
28
Zob.: A. Saad-Ghorayeb, Hizbu llah. Politics and Religion, London - Sterling, Virginia 2002, s.75
8
arabskich i og贸lnie istniej膮c膮 sytuacj膮 polityczna na Bliskim Wschodzie i na 艣wiecie w latach
60, 70, i 80-tych XX wieku. Przyk艂ad mo偶e tutaj stanowi膰 rezolucja chartumska uchwalona 1
wrze艣nia 1967 roku na konferencji szef贸w pa艅stw arabskich, w kt贸rej to przyj臋to kilka
istotnych zasad z punktu widzenia popularnego w贸wczas arabskiego nacjonalizmu. Uznano,
i偶 okupowane przez Izrael terytoria po wojnie z 1967 roku s膮 ziemi膮 arabsk膮 i w tej sytuacji
na wszystkich pa艅stwach arabskich spoczywa obowi膮zek jej odzyskania, odrzucono uznanie
Izraela i wszelk膮 mo偶liwo艣膰 prowadzenia z nim rokowa艅 pokojowych29.
Tak samo zjawisko to dotyczy polityki prowadzonej wobec Palesty艅czyk贸w przez
Izrael. By艂a premier Izraela w latach 1969-1974 Golda Meir m贸wi艂a, 偶e  Nie by艂o nigdy
takich rzeczy (things) jak Palesty艅czycy ... Oni nie istnieli 30. Tez臋 t臋 kilkadziesi膮t lat p贸zniej
potwierdza艂 w swojej ksi膮偶ce  Nowy Bliski Wsch贸d  Shimon Peres uzasadniaj膮c to tym , i偶
termin Palestine w j臋zyku angielskim, czy Filastin w j臋zyku arabskim oznacza wy艂膮cznie
miejsce, a nie ludzi. W zwi膮zku z tym pa艅stwo palesty艅skie nigdy w rzeczywisto艣ci nie
istnia艂o, a narodowa 艣wiadomo艣膰 Arab贸w zamieszkuj膮cych Palestyn臋 zacz臋艂a si臋 kszta艂towa膰
dopiero w momencie rozwoju ideologii syjonistycznej. W贸wczas, jak pisze Peres, arabscy
ideolodzy zacz臋li powo艂ywa膰 si臋 na zwi膮zki palesty艅skich Arab贸w z tym terytorium.
Pojawi艂a si臋 nawet idea okre艣lania palesty艅skich Arab贸w jako potomk贸w staro偶ytnych
Jebuzyt贸w, co mia艂oby podkre艣la膰 d艂ugowieczne istnienie narodu palesty艅skiego31.
Ta p艂aszczyzna, pozwala na wniosek, i偶 贸wczesne zachowanie Izraela wobec
problemu palesty艅skiego i tak samo przyj臋ta postawa przez kierownictwo OWP pod
naciskiem pa艅stw arabskich sk艂ania艂a do stosowania okre艣lonej taktyki politycznej, w tym i
dzia艂a艅 terrorystycznych. Podstawowym elementem tej p艂aszczyzny jest fakt, i偶 taktyka
polityczna ulega reorientacji w okre艣lonych warunkach mi臋dzynarodowych. I tak w 1992
roku 贸wczesny premier Izraela Icchak Rabin zainicjowa艂 rokowania z OWP, a 13 wrze艣nia
1993 roku podpisano pomi臋dzy Izraelem a OWP uk艂ad o Autonomii w Strefie Gazy i Jerychu.
3) Dzia艂ania terrorystyczne maj膮 swoje pod艂o偶e w niezadowalaj膮cej sytuacji
spo艂ecznej, za kt贸r膮 wed艂ug powszechnie przyj臋tej teorii odpowiedzialna jest strona
asymetrycznego konfliktu. (Oczywi艣cie zjawisko to w przypadku wzrostu dzia艂a艅
29
Rezolucja uchwalona na konferencji szef贸w pa艅stw arabskich w sprawie sytuacji powsta艂ej po agresji
izraelskiej na pa艅stwa arabskie, Chartum, 1 wrze艣nia 1967 r., [w:] T. Bartkowski, Kryzys na Bliskim Wschodzie
1967-1971 (zbi贸r dokument贸w), Polski Instytut Spraw Mi臋dzynarodowych (PISM), Warszawa 1973, s. 215-216
30
R. Khalidi, The Formation of Palestinian Identity: The Critical Years, 1917-1923, [w:] Rethinking
Nationalism in the Arab Middle East, ed. by J. Jankowski, I. Gershoni s.172, cyt. za: R. W. Bulliet, Islam: The
View from the Edge, New York 1994, s.7
31
S. Peres, Nowy Bliski Wsch贸d, Warszawa 1995 s.148
9
terrorystycznych nie ma powszechnego uzasadnienia, bior膮c cho膰by pod uwag臋, i偶 terrory艣ci
bior膮cy udzia艂 w atakach na WTC pochodzili z bogatych rodzin saudyjskich).
Niezadowalaj膮ca sytuacja spo艂eczna w przypadku Autonomii Palesty艅skiej (AP) wynika z
fatalnej sytuacji gospodarczej i daleko id膮cego obni偶enia poziomu efektywno艣ci rz膮du, jakie
zaistnia艂y po wybuchu II intifady we wrze艣niu 2000 roku. Sytuacja ta przejawia si臋 w braku
perspektyw dla rzeszy m艂odego spo艂ecze艅stwa. Na Zachodnim Brzegu Jordanu struktura
wieku 0-14 lat to 43,4% ca艂ej populacji; 15-64 lata  53,2 % ca艂ej populacji32. Wybuch II
intifady spowodowa艂 zamkni臋cie granic przez Izrael i tym samym radykalny wzrost
bezrobocia w艣r贸d ludno艣ci palesty艅skiej (ponad 100 tys. Palesty艅czyk贸w zatrudnionych w
Izraelu straci艂o prac臋), kt贸re obecnie kszta艂tuje si臋 na poziomie 27, 2% (艂膮cznie na Zachodnim
Brzegu Jordanu i Strefie Gazy, kt贸ra jest jedn膮 z najbardziej zaludnionym terytorium na
艣wiecie (360 km kw.  1 mln 370 tys os贸b)33. Wed艂ug corocznego raportu
przygotowywanego przez Regionalne Biuro Kraj贸w Arabskich w ramach Programu Narod贸w
Zjednoczonych ds. Rozwoju ONZ (United Nations Development Programme - UNDP) a偶
58,1% palesty艅skiej populacji zamieszkuj膮cej Zachodni Brzeg Jordanu i Stref臋 Gazy 偶yje
poni偶ej oficjalnego poziomu ub贸stwa34.
Korupcja na Zachodnim Brzegu Jordanu i w Strefie Gazy wed艂ug rankingu Banku
艢wiatowego35 z 2004 roku (Control Corruption Index  CCI), bior膮c pod uwag臋 ranking
procentowy stanowi 34,5, (ka偶dy ranking procentowy jest uzupe艂niony o standardowe
odchylenie i poziom oszacowania mierzony od  2,5 do +2,5) co oznacza, 偶e w por贸wnaniu do
rankingu z 2002 roku stan uleg艂 znacznej poprawie. Jednak w por贸wnaniu z innymi arabskimi
pa艅stwami i Izraelem nie s膮 to wyniki zadowalaj膮ce (Zob. Tabela 1).
Podobnie wygl膮da sytuacja Autonomii Palesty艅skiej wed艂ug rankingu korupcji
(Corruption Perception Index - CPI) opracowywanego przez Transparency International.
Zgodnie z rankingiem CPI pa艅stwa otrzymuj膮 noty w skali od 0 do 10. Im wy偶sza nota tym
zjawisko korupcji jest mniejsze. Wed艂ug CPI z 2005 roku Autonomia Palesty艅ska otrzyma艂a
not臋 2,6, kt贸ra nie odbiega znacznie od wyniku CPI z 2004roku (2,5). Wynik r贸wnaj膮cy si臋
2,6 wed艂ug CPI z 2005 roku plasuje Autonomi臋 Palesty艅sk膮 dopiero na 106 miejscu ex aequo
32
Zob.: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/we.html (23.01.06)
33
Ibidem
34
Arab Human Development Report 2004, wersja elektroniczna, s.6, zob.:
http://www.rbas.undp.org/ahdr2.cfm?menu=12 (24.01.06)
35
Ranking Banku 艢wiatowego obejmuje zestaw kilku kategorii : 1) Control of Corruption, 2) Rule of Law,
3)Government Effectiveness, 4) Political Stability and Absence of Violence, 5) Voice and Accountability, 6)
Regulatory Quality
10
m.in. z Erytre膮, Hondurasem, Zimbabwe i Zambi膮. W por贸wnaniu z wynikami innych
pa艅stw arabskich i Izraela jest to bardzo odleg艂e miejsce (zob. Tabela 2).
Tabela 1. Poziom korupcji (ranking procentowy) w wybranych krajach arabskich i Izraelu wed艂ug CCI
z 2002 i 2004 roku.
Pa艅stwo CCI 2002 CCI 2004
Izrael 83,7 78,8
Jordania 58,2 68,5
Tunezja 70,45 64,5
Egipt 47,4 51,2
Liban 42,3 39,9
Autonomia
18,9 34,5
Palesty艅ska
Syria 47,4 27,1
Libia 26 16,3
Sudan 12,2 4,9
yr贸d艂o : opracowanie w艂asne na podstawie http://info.worldbank.org/governance/kkz2004/tables.asp
Tabela 2. Ranking korupcji w wybranych krajach arabskich i Izraelu wed艂ug CPI z 2005 roku.
Miejsce w
Pa艅stwo CPI 2005
rankingu
Izrael
6,3 28
Jordania
5,7 37
Tunezja
4,9 43
Egipt
3,4 70
Syria
3,4 70
Liban
3,1 83
Autonomia
2,6 107
Palesty艅ska
Libia
2,5 117
Sudan
2,1 144
yr贸d艂o: opracowanie w艂asne na podstawie
http://www.transparency.org/policy_and_research/surveys_indices/cpi
11
Podobnie jest w przypadku innych wskaznik贸w, kt贸re stosuje Bank 艢wiatowy w celu oceny
pa艅stw. W odniesieniu do Autonomii Palesty艅skiej je艣li wezmiemy pod uwag臋 dane z lat
1998 i 2000 a wi臋c praktycznie jeszcze sprzed wybuchu II intifady i por贸wnamy je z danymi
z okresu 2002 i 2004 to mamy do czynienia z ma艂ymi wyj膮tkami z krzyw膮 o tendencji
spadkowej. Wskaznik Voice and Accountability w rankingu procentowym w latach 1998,
2000, 2002 i 2004 wygl膮da艂 nast臋puj膮co wed艂ug kolejno艣ci: 30,4; 22,0; 17,7; 12;1, nast臋pnie
Political Stability wed艂ug powy偶szej kolejno艣ci lat: 53,3; 32,1; 4,3; 10,2; Government
Effectiveness  59,6; 71,0; 12,4; 12,5; Regulatory Quality  38,6; 74,3; 16,3; 16,3 i Rule of
Law  88,6; 65,8; 45,9; 19,3
* * *
Wszystkie trzy zr贸d艂a dzia艂a艅 terrorystycznych w ramach kwestii konfliktu izraelsko-
palesty艅skiego nie stanowi膮 zjawiska ca艂o艣ciowego. Wynika to z tego, i偶 zosta艂y one
przedstawione w odniesieniu do okre艣lonej przestrzeni historycznej (z racji ponad
p贸艂wiecznego istnienia konfliktu izraelsko-palesty艅skiego) i nie odnosz膮 si臋 wy艂膮cznie do
czas贸w obecnych. Najbardziej ze sob膮 skorelowane jest zr贸d艂o pierwsze  ideologiczne i
trzecie  ekonomiczne, bowiem ugrupowania fundamentalistyczne stosuj膮c populistyczn膮
retoryk臋, wykorzystuj膮 w ten spos贸b trudn膮 sytuacje ekonomiczn膮 spo艂eczno艣ci palesty艅skiej,
co u艂atwia im szerzenie dzia艂a艅 terrorystycznych. I to w艂a艣nie te dwa czynniki najbardziej
determinuj膮 obecnie wyst臋powanie zjawisk terrorystycznych w konflikcie izraelsko-
palesty艅skim.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
r2 walka o wp艂ywy na Bliskim Wschodzie
prof dr hab J ?necki Recepcja rewolucji iranskiej na Bliskim Wschodzie
dr P Osiewicz Iran jako mocarstwo regionalne na Bliskim Wschodzie przed i po rewolucji z79 rok
Systemy gwarantowania deozyt贸w w Afryce i na Bliskim Wschodzie Bezpieczny Bank 1(26) 2005
19 呕ydowska Kaba艂a 殴r贸d艂o przemocy na Bliskim Wschodzie
r5 kres europejskiej dominacji na bliskim wschodzie
Najstarsze cywilizacje na Dalekim i Bliskim Wschodzie
Katar jako geopolityczne centrum Bliskiego Wschodu (Biuletyn Opinie)
Biskupi Iraku chc膮 zwo艂ania synodu dla Bliskiego Wschodu (22 01 2009)
KOnkurencyjno艣膰, inwestycje i bakowo艣膰 w Pa艅stwach Bliskiego Wschodu
SZTUKA I ARCHITEKTURA BLISKIEGO WSCHODU I EGIPTU
Notatki Bliski Wsch贸d

wi臋cej podobnych podstron