2008 MARZEC OKE PP ODP


Przykładowy zestaw zadań z biologii 1
Odpowiedzi i schemat punktowania  poziom podstawowy
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM PODSTAWOWY
Zasady oceniania
" Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 50 punktów.
" Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).
" Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.
" Za zadania zamknięte, w których udzielono odpowiedzi więcej niż wynika to z polecenia
należy przyznać zero punktów.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedz w pełni poprawną.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle
punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi, zgodnie z wyszczególnieniem
w modelu, przedstawił zdający.
" Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
w poleceniu.
" Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi lub zawierają błąd
merytoryczny, odpowiedz taką należy ocenić na zero punktów.
Uwagi do zapisu modelu:
" Odpowiedzi alternatywne (tylko jedna z nich podlega ocenie) oddzielone są od siebie
ukośnikami (/), np.: ruch kończyn /ruch i w ocenie są równoważne.
" Sformułowanie zapisane w nawiasach nie jest wymagane w odpowiedzi. Jego
umieszczenie w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę.
Maks.
Numer
SCHEMAT OCENIANIA punktacja
zadania
za zadanie
1. Za podanie prawidłowej nazwy i funkcji struktury X  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- dendryty przewodzą impulsy nerwowe w kierunku dośrodkowym,
- dendryty doprowadzają impulsy nerwowe do ciała komórki.
Za podanie prawidłowej nazwy i określenie funkcji struktury Y  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
2
- osłonka mielinowa ochrania akson,
- osłonka mielinowa umożliwia szybsze przewodzenie / skokowe
przewodzenie impulsów nerwowych,
- lemocyty (komórki Schwanna) tworzą osłonkę mielinową / umożliwiają
regenerację aksonu.
2 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Odpowiedzi i schemat punktowania  poziom podstawowy
2. Za podanie poprawnego przykładu  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
soczewka / tęczówka / zrenica.
Za określenie na czym polega adaptacja podanej struktury  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
2
- przez zmianę kształtu soczewki możliwe jest ostre widzenie
przedmiotów z różnej odległości,
- zwężanie i rozszerzanie tęczówki dostosowuje wielkość zrenicy
do natężenia światła,
- zmienia się wielkość zrenicy stosownie do natężenia światła.
3. Za poprawny wpis do tabeli określeń opisujących tętnice i żyłę po 1 pkt.
Tętnica: odprowadza krew z serca, ma grubą warstwę mięśniową,
wytrzymuje wysokie ciśnienie / 5, 2, 3. 2
Żyła: doprowadza krew do serca, ma zastawki, zapobiega cofaniu się krwi /
4, 1, 6.
4. Za prawidłowe podanie numeru kolumny dla każdej tkanki po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz: 2
a) III, b) II.
5. Za poprawne podanie bodzca i reakcji po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
2
a) Bodziec  niski poziom glukozy.
b) Reakcja  jedzenie.
6. Za poprawne uzupełnienie zdania  1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
Filtracja polega na przenikaniu substancji drobnocząsteczkowych m.in.
1
wody, glukozy, mocznika z krwi do wnętrza torebki kłębuszka
naczyniowego (torebki Bowmana), w wyniku czego powstaje mocz
pierwotny spływający do kanalika.
7. Za poprawne określenie cechy budowy  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- Tętniczka / naczynie doprowadzające jest szersze niż odprowadzające
1
(krew z kłębuszka naczyniowego),
- różnica w średnicy tętniczki / naczynia doprowadzającego
i odprowadzającego.
8. Za podanie poprawnego argumentu  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- w wielu chorobach zmienia się skład moczu, np. pojawia się cukier /
mogą pojawić się w nim substancje, które nie występują w moczu osób
zdrowych, np. cukier / białko,
1
- ilość poszczególnych składników moczu może ulec zmianie, np. zbyt
dużo kwasu moczowego może być objawem choroby,
- zbyt duża / mała dobowa ilość moczu może sugerować chorobę.
- jeżeli wszystkie parametry moczu są w normie to pacjent jest zdrowy.
9. a) Za każde dwie poprawne nazwy elementów budowy u. oddechowego
po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz: A  gardło, B  krtań, C  tchawica, D  oskrzele /
3
oskrzela.
b) Za podanie poprawnej nazwy procesu  1 pkt.
Poprawna odpowiedz: wymiana gazowa.
Przykładowy zestaw zadań z biologii 3
Odpowiedzi i schemat punktowania  poziom podstawowy
10. Za poprawne wyjaśnienie związku między miażdżycą a zawałem  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Złogi cholesterolu odkładane na / w ścianach naczyń wieńcowych zwężają je 1
/ zatykają, powodując niedokrwienie serca / niedotlenienie będące przyczyną
martwicy.
11. Za wypisanie jednego z zaleceń i uzasadnienie jego roli w zapobieganiu
miażdżycy  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- Ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych, zawierających
cholesterol zmniejsza osadzanie się złogów cholesterolu w tętnicach / 1
naczyniach.
- Regularne ćwiczenia fizyczne usprawniają przepływ krwi / pozwalają
dłużej zachować sprawność / elastyczność naczyń, utrudniając
gromadzenie się złogów.
12. Za opisanie osi X i Y  1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
X  grupy krwi, Y  procent populacji / procentowy udział grup krwi.
Za wyskalowanie osi, prawidłowe narysowanie diagramu z uwzględnieniem
w każdej z grup osób z czynnikiem Rh dodatnim i ujemnym (zsumowanie
liczby osób z grupą A Rh+ i A Rh - itd.)  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Procentowy udział głównych grup krwi
2
40
35
30
25
20
15
10
5
0
A0B AB
Grupa krwi
13. Za podanie jednego przykładu choroby wirusowej i bakteryjnej  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
choroba wirusowa: AIDS / wirusowe zapalenie wątroby B / C / opryszczka 1
narządów płciowych;
choroba bakteryjna: kiła / syfilis / rzeżączka / tryper.
14. a) Za podanie nazwy procesu X i Y po 1 pkt
Poprawna odpowiedz:
X  trawienie,
Y  wymiana gazowa.
b) Za poprawne opisanie roli układu krwionośnego - 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
3
- układ krwionośny doprowadza do komórki substraty do przemiany
materii oraz odprowadza z komórki (zbędne, szkodliwe) produkty
przemiany materii,
- układ krwionośny doprowadza do komórki aminokwasy, glukozę, tlen
do przemiany materii / niezbędne w przemianie materii oraz odprowadza
(szkodliwy) mocznik (produkt tej przemiany).
% udział grup krwi
4 Przykładowy zestaw zadań z biologii
Odpowiedzi i schemat punktowania  poziom podstawowy
15. Za prawidłowy wybór każdego z dwóch objawów po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz: 2
przyspieszony oddech, rozkład glikogenu w wątrobie.
16. Za prawidłowo opisane zmiany w jajniku i macicy po 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
zmiany w jajniku: powstanie a następnie zanik ciałka żółtego, 2
zmiany w macicy: śluzówka / błona śluzowa macicy rozrasta się / grubieje
po czym złuszcza się.
17. Za poprawne podanie nazwy enzymu i nazwy odcinka przewodu
pokarmowego po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz: 2
Nazwa enzymu: lipaza trzustkowa,
Odcinek przewodu komórkowego: dwunastnica / jelito cienkie.
18. Za podanie, na czym polega zaburzenie w odżywianiu się  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
1
Napadowe / systematyczne objadanie się a następnie prowokowanie
wymiotów / zażywanie środków przeczyszczających.
19. Za każde dwie poprawnie porównane cechy przełyku i żołądka po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
Przełyk Żołądek
- +
2
+ _
+ +
- +
20. a) Za poprawne podanie przedziału wiekowego, w którym niedowaga
występuje najrzadziej  1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
Przedział: 60  64 lata
b) Za podanie przyczyn niedowagi w każdym z dwóch wskazanych
przedziałów wiekowych  po 1 pkt.
3
Przykłady przyczyn:
- w przedziale 25-29  duża aktywność zawodowa / większa aktywność
fizyczna / odchudzanie się,
- po 80 roku życia  zmniejszony apetyt / słabsze przyswajanie
składników pokarmowych / demineralizacja kości.
21. Za podanie prawidłowej nazwy jednej choroby  1 pkt.
Za określenie zmian w kariotypie  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- zespół Downa  trisomia 21 pary chromosomów,
2
- zespół Klinefeltera  dodatkowy chromosom X / XXY,
- zespół Turnera  brak jednego chromosomu X / XO,
- zespół nadsamca  dodatkowy chromosom Y / XYY,
- zespół nadsamicy  dodatkowy chromosom X / XXX.
Przykładowy zestaw zadań z biologii 5
Odpowiedzi i schemat punktowania  poziom podstawowy
22. Za podanie każdej z dwóch nazw etapu oraz jego produktu po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
2
Etap Produkt
I. transkrypcja pre-mRNA / mRNA
II. translacja białko
23. a) Za ustalenie genotypów matki i mężczyzny  1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
genotyp matki (ii) i mężczyzny (IAIB)
b) Za wykluczenie ojcostwa i za zapisanie krzyżówki po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
3
Wskazany mężczyzna nie może być ojcem.
B& / @& i i
IA IA i IA i
IB IB i IB i
24. Za przedstawienie wpływu dwóch wybranych działań po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- wycinanie lasów  pozbawia schronienia wielu gatunków, które wtedy
bardziej są zagrożone wyginięciem,
- chemizacja rolnictwa  może przyczynić się do eutrofizacji wód
2
i w konsekwencji do obumierania, np. ryb,
- wypalanie traw  niszczy organizmy tam występujące, co może
ograniczać różnorodność,
- tworzenie parków narodowych  sprzyja zachowaniu różnorodności
biologicznej, ponieważ park stanowi obszar chroniony.
25. a) Za podanie poprawnej nazwy konsumenta IV rz.  1 pkt.
Poprawna odpowiedz:
rekin / dorsz.
2
b) Za podanie poprawnej nazwy zwierzęcia należącego do kilku poziomów
troficznych  1 pkt.
Poprawna odpowiedz: śledz.
26. Za prawidłowe wyjaśnienie  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
- obecność gawronów świadczy o występowaniu bezkręgowców,
a to z kolei o czystości gleb / warzywa uprawiane na czystych glebach są 1
zdrowsze,
- gawrony zjadają szkodniki, więc nie trzeba stosować środków
chemicznych (warzywa są zdrowe).
27. a) Za prawidłowe określenie tendencji zmian w wielkości emisji SO2
i produkcji cynku (Zn)  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
W latach 89-91 spadek emisji SO2 wraz ze spadkiem produkcji cynku (Zn).
b) Za podanie przyczyny zmian w emisji SO2  1 pkt.
2
Przykłady odpowiedzi:
- zastosowano nową technologię produkcji cynku (Zn) zmniejszającą
zanieczyszczenie środowiska SO2,
- zastosowano filtry w kominach ograniczające emisję SO2.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2008 MAJ OKE PP ODP
2008 MAJ OKE PP ODP
2008 MARZEC OKE PR ODP
2008 MAJ OKE PP ODP
2008 marzec OKE Poznań model odp pp
2008 marzec OKE Poznań model odp pr
2008 marzec OKE Poznań arkusz pp
2003 MAJ OKE PP ODP
2003 STYCZEŃ OKE PP ODP
2006 STYCZEŃ OKE PP ODP
2005 MAJ OKE PP ODP
2006 MAJ OKE PP ODP

więcej podobnych podstron