korektor i stroiciel instrumentow muzycznych 311[01] z1 03 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Iwona Sosnowska
Aączenie elementów instrumentów muzycznych
311[01].Z1.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Tomasz Knot
mgr Arkadiusz Gromek
Opracowanie redakcyjne:
mgr Iwona Sosnowska
Konsultacja:
dr inż. Jacek Przepiórka
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[01].Z1.03
 Aączenie elementów instrumentów muzycznych , zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu korektor i stroiciel instrumentów muzycznych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 11
5.1. Złącza na wkręty 11
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Złącza na kołki drewniane i sworznie stalowe 13
5.2.1. Ćwiczenia 13
5.3. ZÅ‚Ä…cza na klej 15
5.3.1. Ćwiczenia 15
5.4. Złącza wrębowe. Przedłużanie elementów drewnianych poziomych
i pionowych 17
5.4.1. Ćwiczenia 17
5.5. Złącza elementów konstrukcyjnych 20
5.5.1. Ćwiczenia
20
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 24
7. Literatura 40
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu  Poradnik dla nauczyciela , który będzie pomocny
w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie korektor i stroiciel
instrumentów muzycznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, np. pokazu z objaśnieniem,
tekstu przewodniego, metody projektów, ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel
może posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym
różnego rodzaju zadania.
W tym rozdziale podano również:
 plan testu w formie tabelarycznej,
 punktacje zadań i uczenia się,
 propozycje norm wymagań,
 instrukcjÄ™ dla nauczyciela,
 instrukcjÄ™ dla ucznia,
 kartÄ™ odpowiedzi,
 zestaw zadań testowych.
Jednostka modułowa 311[01].Z1.03  Aączenie elementów instrumentów muzycznych
jest integralną częścią modułu 311[01].Z1  Technologia wytwarzania instrumentów
muzycznych .
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
311[01].Z1
Technologia wytwarzania instrumentów
muzycznych
311[01].Z1.01
Dobieranie materiałów
konstrukcyjnych
311[01].Z1.02
Wykonywanie obróbki
mechanicznej elementów
instrumentów muzycznych
311[01].Z1.03
Aączenie elementów
instrumentów muzycznych
311[01].Z1.04
Wykończanie powierzchni
instrumentów muzycznych
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej, uczeń powinien umieć:
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu łączenia elementów,
- korzystać z rożnych zródeł informacji,
- posługiwać się dokumentacją przy wykonywaniu połączeń elementów,
- wykonywać szkice połączeń podstawowymi technikami rysunkowymi,
- rozróżniać, przygotować, dobrać narzędzia, sprzęt i maszyny do określonych połączeń,
- wykonywać podstawowe pomiary w robotach ciesielskich,
- wykonywać ręczną obróbkę drewna,
- wykonywać mechaniczną obróbkę drewna,
- organizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
- dobrać środki ochrony indywidualnej do wykonywanych połączeń i zabiegów
montażowych,
- sklasyfikować połączenia rozłączne i nierozłączne,
- określić rodzaj pasowania i łączenia elementów podzespołów i zespołów instrumentów
muzycznych,
- dobrać złącza do konstrukcji wyrobu,
- wykonać połączenia gwintowe, wciskowe, kołkowe, sworzniowe, klinowe i wpustowe
elementów instrumentów muzycznych,
- przygotować powierzchnie łączonych elementów,
- dobrać łączniki niezbędne do wykonania połączeń,
- posłużyć się narzędziami do trasowania,
- przygotować powierzchnie łączonych elementów do wykonania połączeń klejonych
i lutowanych,
- przygotować kleje i roztwory klejowe,
- wykonać połączenia klejone elementów instrumentów muzycznych,
- wykonać połączenia lutowane elementów instrumentów muzycznych,
- ocenić jakość wykonanych połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
- zaprojektować procesy montażu prostych zespołów instrumentów muzycznych,
- zamontować elementy instrumentu,
- zmontować mechanizmy instrumentów,
- zastosować sprawdziany i szablony podczas montażu elementów obudowy instrumentów,
- ocenić jakość wykonanych zabiegów montażowych,
- zastosować odpowiednie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania
połączeń i operacji montażowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadzÄ…ca & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Modułowy program nauczania: Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych 311[01]
Moduł: Technologia wytwarzania instrumentów muzycznych
311[01].Z1
Jednostka modułowa: Aączenie elementów instrumentów muzycznych 311[01]Z1.03
Temat: Połączenia na klej.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności wykonywania połączeń na klej.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- dobrać rodzaj kleju do rodzaju łączonych elementów,
- zorganizować stanowisko do wykonywania połączenia zgodnie z zasadami
bezpieczeństwa i higieny pracy,
- dobrać materiały i narzędzia do wykonania połączenia,
- wykonać połączenie,
- zaprezentować wykonaną pracę.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
 ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
 indywidualna.
Czas: 90 min.
Åšrodki dydaktyczne:
 modele części,
 model połączenia klejowego,
 deski o różnej grubości,
 szlifierka z osprzętem,
 komplet wierteł do drewna,
 wkrętaki lub wkrętarka,
 papier ścierny różnych grubości,
 poziomnica.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Omówienie sposobu wykonania ćwiczenia.
4. Przypomnienie zasad bhp przy posługiwaniu się ręcznym sprzętem elektrycznym.
5. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
6. Realizacja tematu:
- każdy uczeń przygotowuje 2 elementy,
- uczeń wybiera odpowiednią ukształtowaną deskę,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
- po dopasowaniu elementów złącza, uczeń wykonuje połączenie elementów zgodnie
ze wskazówkami instruktora  nauczyciela,
- nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i pomaga w poprawnym wykonaniu zadania.
7. Po wykonaniu pracy, uczeń próbuje dokonać analizy wykonanego ćwiczenia.
8. Uczeń wskazuje swoje mocne i słabe strony.
9. Nauczyciel, analizuje pracę ucznia i stwierdza, czy została poprawnie wykonana.
10. Uczniowie prezentują pracę w kolejności wykonywania.
11. Klasa wspólnie z nauczycielem dokonuje oceny prac.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości na temat przykładów zastosowania połączeń
klejonych w elementach konstrukcji drewnianych. Na podstawie zgromadzonych informacji
wyszukaj materiały przedstawiające rodzaje tych połączeń i wpisz je do zeszytu.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadzÄ…ca & & & & & & & & & & & & & & ...........................& .
Modułowy program nauczania: Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych 311[01]
Moduł: Technologia wytwarzania instrumentów muzycznych
311[01].Z1
Jednostka modułowa: Aączenie elementów instrumentów muzycznych 311[01]Z1.03
Temat: Złącza wrębowe. Przedłużanie elementów drewnianych poziomych i pionowych.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności wykonywania złączy wrębowych i przedłużania
elementów drewnianych poziomych i pionowych.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
 zorganizować stanowisko do wykonywania złącza zgodnie z zasadami bezpieczeństwa
i higieny pracy,
 dobrać materiały i narzędzia do wykonania złącza,
 przygotować materiał i dokonać jego obróbki,
 wykonać złącze,
 zaprezentować wykonaną pracę.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
 ćwiczenia praktyczne,
 metoda przewodniego tekstu.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
 indywidualna.
Strategia:
 uczenie się przez doświadczenie.
Czas: 45 min.
Åšrodki dydaktyczne:
 belka drewniana o przekroju 200 x 200 mm,
 pilarka,
 metrówka,
 ołówek,
 klamra ciesielska.
Przebieg zajęć:
Zadanie dla ucznia
Przedmiotem zadania jest wykonanie przedłużenia belki drewnianej na styk ukośny.
FAZA WSTPNA
Czynności organizacyjno-porządkowe, podanie tematu lekcji, zaznajomienie uczniów
z pracÄ… metodÄ… przewodniego tekstu.
FAZA WAAÅšCIWA
INFORMACJE
1. W jakich sytuacjach dokonujemy przedłużenia elementów poziomych?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
2. Jaka jest wielkość kąta nachylenia powierzchni styku do poziomu?
3. Czy potrafisz zgromadzić odpowiednie narzędzia potrzebne do wykonania zadania?
PLANOWANIE
1. Określ miejsce wykonania styku.
2. Zaplanuj kolejność czynności wykonywania styku ukośnego.
3. Zaplanuj ilość potrzebnego materiału oraz narzędzia do wykonania zadania.
UZGODNIENIE
1. Omów wszystkie punkty z fazy planowania z nauczycielem.
2. OdnieÅ› siÄ™ do uwag i propozycji nauczyciela.
WYKONANIE
1. Przygotuj stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia zgodnie z zasadami bhp.
2. Dobierz materiał potrzebny do wykonania zadania.
3. Zwymiaruj miejsce styku (wyznacz kÄ…t nachylenia powierzchni styku do poziomu).
4. Dokonaj cięcia belek pod ustalonym kątem.
5. Dopasuj powierzchnie styku Å‚Ä…czonych belek.
6. Połącz belki za pomocą klamry ciesielskiej.
7. Zwróć uwagę na dokładność swojej pracy.
8. Przygotuj siÄ™ do zaprezentowania swojej pracy.
SPRAWDZANIE
1. Czy poprawnie zostały przygotowane materiały do obróbki?
2. Czy prawidłowo zostało wykonane złącze?
3. Czy właściwie usytuowałeś położenie klamry w złączu?
ANALIZA
Uczniowie wraz z nauczycielem wskazują, które etapy ćwiczenia sprawiły im najwięcej
trudności. Nauczyciel podsumowuje całe ćwiczenie, wskazuje jakie nowe, ważne
umiejętności zostały wykształcone, jakie wystąpiły nieprawidłowości i jak ich unikać
w przyszłości.
FAZA KOCCOWA
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości na temat przedłużania elementów drewnianych
poziomych. Na podstawie zgromadzonych informacji określ zasady wykonywania różnych
typów połączeń przedłużających elementy drewniane.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
 anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć, trudności
podczas realizowania zadania i zdobytych umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5. ĆWICZENIA
5.1. Złącza na wkręty
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Określ rodzaj wkrętów do wykonania połączenia dwóch desek o grubościach t1 = 28 mm
i t2 = 32 mm.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia, nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z warunkami ustalania wkrętów w połączeniu jednociętym,
3) wypisać warunki określone w normie,
4) przyporządkować odpowiednie wielkości liczbowe podane w przykładzie,
5) dobrać wkręty,
6) dokonać oceny poprawności wykonanych obliczeń.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zeszyt przedmiotowy,
 długopis,
 kalkulator,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Wykonaj połączenie na wkręty dwóch desek o grubości 32 mm każda. Wyznacz
położenie osi 6 wkrętów o średnicy 3 mm w układzie prostokątnym, gdy łączone elementy
mają szerokość 200 mm. Rozstaw wkrętów w jednym szeregu (a1) wynosi 100 mm, a w jednym
rzędzie (a2) wynosi 50 mm .
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z warunkami ustalania odległości wkrętów,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
3) wyznaczyć położenie szeregów i rzędów w połączeniu,
4) sprawdzić prawidłowość oznaczenia położenia osi wkrętów w złączu,
5) wykonać otwory na wkręty,
6) umieścić wkręty w przygotowanych otworach,
7) skręcić łączone elementy,
8) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 ołówek,
 miarka składana lub stalowa miarka zwijana,
 liniał,
 kÄ…townik prostokÄ…tny lub kÄ…townik przylgowy,
 wiertarka elektryczna z osprzętem,
 komplet wierteł do drewna,
 wkrętaki,
 deska o szerokości 200 mm,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
5.2. Złącza na kołki drewniane i sworznie stalowe
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Określ konieczną długość sworznia o średnicy 10 mm potrzebnego do wykonania
połączenia dwóch elementów o grubości 32 mm każdy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z warunkami scalania długości sworznia w połączeniach,
3) wypisać warunki określone w normie,
4) przyporządkować odpowiednie wielkości liczbowe podane w przykładzie,
5) obliczyć długość sworznia,
6) dokonać oceny poprawności wykonanych obliczeń.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zeszyt przedmiotowy,
 długopis,
 kalkulator,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Wyznacz położenie osi 6 sworzni o średnicy 12 mm w układzie przestawnym, gdy
łączone elementy mają szerokość 300 mm. Rozstaw sworzni w jednym szeregu (a1) wynosi
80 mm, a w jednym rzędzie (a2) wynosi 60 mm.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy. Sposób wykonania
ćwiczenia
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien umieć:
1) zapoznać się z warunkami ustalania odległości sworzni,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) wyznaczyć położenie szeregów i rzędów w połączeniu,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
4) sprawdzić prawidłowość oznaczenia położenia osi sworzni w złączu,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
6) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 ołówek ciesielski,
 miarka składana lub stalowa miarka zwijana,
 liniał,
 kÄ…townik prostokÄ…tny lub kÄ…townik przylgowy,
 deska o szerokości 300 mm,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Określ położenie osi 12 sworzni o średnicy 10 mm w układzie prostokątnym, gdy łączone
elementy mają szerokość 300 mm. Rozstaw sworzni w jednym szeregu wynosi a1, a w jednym
rzędzie wnosi a2. Określ te wielkości.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z warunkami ustalania odległości sworzni,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) określić położenie szeregów i rzędów w połączeniu,
4) sprawdzić poprawność oznaczenia położenia osi sworzni w złączu,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
6) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne
 zeszyt przedmiotowy,
 długopis, ołówek,
 kalkulator,
 przybory kreślarskie,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
5.3. ZÅ‚Ä…cza na klej
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na przedstawionej planszy rozpoznaj rodzaj złączy na klej. Podpisz prawidłowo rysunki.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z rysunkami przedstawionymi na planszy,
2) rozpoznać typy przedstawionych złączy,
3) wpisać na przygotowanej kartce nazwy rozpoznanych złączy,
4) sprawdzić poprawność wykonanego ćwiczenia,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 kartka,
 ołówek, cienkopis lub długopis,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Wykonaj połączenie ukośne na klej dwóch desek o grubości 25 mm.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami bhp i ergonomii pracy,
2) zapoznać się z wiadomościami dotyczącymi zasad wykonywania złączy na klej,
3) dokonać pomiaru długości i szerokości łączonych elementów,
4) dopasować elementy,
5) ostrugać stykające się powierzchnie, aby ściśle do siebie przylegały,
6) nanieść klej na stykające się powierzchnie,
7) umieścić łączone elementy w ścisku stolarskim,
8) dokonać samooceny poprawności wykonanego ćwiczenia,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 ołówek,
 miarka składana lub stalowa miarka zwijana,
 liniał,
 kÄ…townik prostokÄ…tny lub kÄ…townik przylgowy,
 pilarka tarczowa ręczna lub piła ręczna grzbietnica albo płatnica,
 strug,
 wzornik,
 dłuta,
 deska o szerokości 250 mm,
 pędzel,
 ścisk lub młotek i gwozdzie,
 klej fenolowy lub z żywic melaminowych,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
5.4. Złącza wrębowe. Przedłużanie elementów drewnianych
poziomych i pionowych
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Posługując się modelem wykonaj przedłużenie belki o przekroju 200 x 200 mm na styk
prosty.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z zasadami wykonywania połączenia,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia zgodnie z zasadami bhp,
3) dobrać belki,
4) dobrać narzędzia i sprzęt do wykonania ćwiczenia,
5) dobrać klamry,
6) dopasować łączone elementy,
7) połączyć belki za pomocą klamry,
8) dokonać oceny ćwiczenia,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 belki,
 klamry,
 piła lub pilarka,
 metrówka,
 ołówek,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Wykonaj przedłużenie belki o przekroju 200 x 200 mm na styk ukośny.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z zasadami wykonywania połączenia,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia zgodnie z zasadami bhp,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
3) dobrać belki,
4) dobrać narzędzia i sprzęt do wykonania ćwiczenia,
5) dobrać klamry,
6) dopasować łączone elementy,
7) połączyć belki za pomocą klamry,
8) dokonać oceny ćwiczenia,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 belki,
 klamry,
 piła lub pilarka,
 metrówka,
 ołówek,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Wykonaj przedłużenie belki drewnianej o przekroju 250 x 250 mm na nakładkę prostą.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z zasadami wykonywania połączenie,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia zgodnie z zasadami bhp,
3) dobrać belki i nakładkę,
4) dobrać narzędzia i sprzęt do wykonania ćwiczenia,
5) wyznaczyć położenie osi otworów na kołki,
6) wykonać połączenie i nawiercić otwory,
7) dopasować łączone elementy,
8) połączyć belki,
9) dokonać oceny ćwiczenia,
10) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
Åšrodki dydaktyczne:
 belki,
 kołki,
 wzornik,
 dłuta,
 kÄ…townik prostokÄ…tny,
 piła lub pilarka,
 wiertarka,
 komplet wierteł,
 metrówka,
 ołówek,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 4
Wykonaj przedłużenie belek drewnianych o przekroju 200 x 200 mm, stosując łubki.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z zasadami wykonywania połączenia,
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia zgodnie z zasadami bhp,
3) dobrać belki i łubki,
4) dobrać narzędzia i sprzęt do wykonania ćwiczenia,
5) wyznaczyć położenie osi otworów na śruby,
6) wykonać połączenie i nawiercić otwory,
7) dopasować łączone elementy,
8) połączyć belki i skręcić śruby,
9) dokonać oceny ćwiczenia,
10) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 belki,
 śruby,
 wkrętak, klucz do śrub,
 piła lub pilarka,
 wiertarka,
 komplet wierteł,
 metrówka,
 ołówek,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
5.5. Złącza elementów konstrukcyjnych
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj złącze belek drewnianych o przekroju 200 x 200 mm krzyżujących się pod
kątem prostym na nakładkę prostą.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp,
2) przygotować belki,
3) przygotować narzędzia,
4) wykonać połączenie,
5) zaprezentować wykonaną pracę,
6) dokonać samooceny.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 bale i deski,
 piła grzbietnica lub pilarka tarczowa ręczna,
 wzornik,
 metrówka,
 ołówek ciesielski,
 kÄ…townik prostokÄ…tny,
 dłuta,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Posługując się modelem złącza, przedstaw kolejność czynności podczas wykonywania
złącza belek drewnianych o przekroju 200 x 200 mm krzyżujących się pod kątem ostrym na
nakładkę prostą.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć prezentowane modele złączy,
2) wybrać odpowiedni do polecenia model złącza,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
3) wybrać sprzęt i narzędzia potrzebne podczas wykonywania złącza,
4) opisać kolejność czynności podczas wykonywania prezentowanego złącza,
5) zaprezentować efekt swojej pracy,
6) dokonać samooceny.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 modele złączy,
 sprzęt i narzędzia potrzebne do wykonania złącza (piła grzbietnica lub pilarka tarczowa
ręczna, metrówka, ołówek ciesielski, kątownik prostokątny, dłuta),
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Na przedstawionej planszy rozpoznaj i oznacz złącza węgłowe z ostatkami i bez
ostatków.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z rysunkiem na planszy,
2) wypisać na kartce wszystkie typy złączy,
3) przyporządkować nazwy typom złączy na rysunkach i przykleić kartki z odpowiednim
podpisem,
4) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 plansza z rysunkiem,
 kartki samoprzylepne,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 4
Wykonaj złącze na czopy środkowe belek o przekroju 150 x 150mm.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp,
2) przygotować belki,
3) przygotować narzędzia,
4) wykonać połączenie,
5) zaprezentować wykonaną pracę,
6) dokonać samooceny.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 bale,
 wzornik,
 piła grzbietnica lub pilarka tarczowa ręczna,
 metrówka,
 ołówek ciesielski,
 kÄ…townik prostokÄ…tny,
 dłuta,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 5
Wykonaj złącze na czopy w jaskółczy ogon z klinem belek o przekroju 200 x 200 mm.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp,
2) przygotować belki i kliny,
3) przygotować narzędzia,
4) wykonać połączenie,
5) zaprezentować wykonaną pracę,
6) dokonać samooceny.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z instruktażem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 bale, listwy,
 piła grzbietnica lub pilarka tarczowa ręczna,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
 metrówka,
 ołówek ciesielski,
 kÄ…townik prostokÄ…tny,
 dłuta,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 6
Z prezentowanych modeli złączy elementów schodzących się pod katem ostrym wybierz
złącza na wrąb pełny, wrąb z czopem, wrąb podwójny. Rozpoznaj je i opisz sposób
wykonania każdego z nich.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania. Zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z prezentowanymi modelami złączy,
2) wybrać i przyporządkować nazwy złączy,
3) wypisać na kartce wszystkie typy złączy,
4) sporządzić krótki opis wykonania każdego z nich,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać samooceny.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 modele złączy,
 kartki samoprzylepne,
 arkusz papieru,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Aączenie elementów
instrumentów muzycznych
Test składa się z 25 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
 zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 sÄ… z poziomu
podstawowego,
 zadania 20, 21, 22, 23, 24, 25 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 14 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 22 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. d, 2. c, 3. c, 4. b, 5. a, 6. b, 7. d, 8. c, 9. c, 10. a, 11. b,
12. a, 13. a, 14. b, 15. d, 16. a, 17. a, 18. a, 19. c, 20. b, 21. a, 22. a, 23. b, 24. b,
25. c.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1 Określić rodzaj łączników występujący
A P d
w złączach sworzniowych
2 Wskazać maksymalną średnicę wkrętów
w elementach złączy ze sklejki o grubości ponad C P c
8 mm
3 Wskazać maksymalną średnicę wkrętów
C P c
bezpośrednio wkręcanych w drewno
4
Wskazać rodzaj pokazanego na rysunku złącza C P b
5 Wskazać rodzaj łączników, których nie należy
stosować do łączenia elementów narażonych na
C P a
odrywanie
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
6 Wskazać minimalną średnicę wkręta w części
A P b
gładkiej trzpienia
7
Określić rodzaj pokazanego na rysunku styku
A P d
klejonego
8 Określić rodzaj pokazanego na rysunku złącza na
A P c
czop
9 Określić minimalny kąt nachylenia powierzchni
A P c
styku do poziomu w styku ukośnym
10 Wskazać minimalną średnicę wkrętów
w elementach złączy ze sklejki o grubości do C P a
8 mm
11 Określić minimalną długość zagłębienia wkręta
C P b
w elemencie od strony ostrza
12 Wskazać na rysunku rodzaj parametru, który
C P a
ulegnie zwiększeniu po wykonaniu złącza
13 Wskazać rodzaj pokazanego na rysunku wkręta
A P a
do drewna
14 Określić rodzaj kleju, którego nie należy
stosować do klejenia elementów konstrukcji C P b
drewnianych
15 Określić średnicę prętów ze stali gładkiej, z której
C P d
wykonywane sÄ… klamry ciesielskie
16 Zidentyfikować typ złącza węgłowego
A P a
pokazanego na rysunku
17 Określić minimalną grubość spoiny klejowej
C P a
18 Zidentyfikować typ złącza pokazanego na
A P a
rysunku
19 Określić rodzaj złącza pokazanego na rysunku
C P c
20 Dobrać rodzaj styku do klejonych elementów
D PP b
ściskanych, uzasadnić przyjęte rozwiązanie
21 Dokonać analizy właściwości drewna, określić
cechę drewna nie wpływającą na dobór średnicy D PP a
wkręta
22 Dokonać analizy połączenia drewnianego
elementu, który nie służy do wzmocnienia części
D PP a
składowych połączenia leżących w płaszczyznach
poziomej i skośnej
23 Obliczyć i dobrać minimalną długość nakładki
D PP b
w złączu klejonym dwóch desek o grubości 25 mm
24 Dobrać średnice wkrętów do łączenia
drewnianych elementów złączy, uzasadnić D PP b
przyjęte rozwiązanie
25 Dobrać minimalną ilość wkrętów o średnicy
mniejszej niż 10 mm złącz pracujących na D PP c
zginanie i docisk, uzasadnić przyjęte rozwiązanie
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj stres, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 25 zadań o różnym stopniu trudności. Są to pytania wielokrotnego wyboru.
5. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie możesz uzyskać 1 punkt.
6. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Dla każdego zadania podane
są cztery możliwe odpowiedzi; a, b, c, d. Tylko jedna odpowiedz jest poprawna, wybierz
jÄ… i zaznacz znakiem X kratkÄ™ z odpowiadajÄ…cÄ… jej literÄ….
7. Staraj się wyraznie zaznaczać odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz odpowiedz,
otocz ją kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz, którą uważasz za poprawną.
8. Test składa się z dwóch części. Część I zawiera zadania z poziomu podstawowego,
natomiast w części II występują zadania z poziomu ponadpodstawowego i te mogą
przysporzyć Ci trudności, gdyż są one na poziomie wyższym niż pozostałe (dotyczy to
zadań o numerach 20 do 25).
9. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
10. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
zadania na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
11. Po rozwiązaniu testu sprawdz czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE
ODPOWIEDZI.
12. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Aącznik występujący w złączach sworzniowych, to
a) skowy.
b) pierścień zębaty.
c) płytka kolczasta.
d) kołek drewniany.
2. Maksymalna średnica wkrętu w elementach złączy ze sklejki o grubości ponad 8 mm
wynosi
a) 2 mm.
b) 3 mm.
c) 4 mm.
d) 5 mm.
3. Bezpośrednio w drewno można wkręcać wkręty o maksymalnej średnicy
a) 2,0 mm.
b) 4,0 mm.
c) 6,0 mm.
d) 8,0 mm.
4. Na rysunku obok przedstawiono złącze
a) trójcięte.
b) dwucięte.
c) jednocięte.
d) czterocięte.
5. Jeżeli element narażony jest na odrywanie, to do łączenia elementów nie należy stosować
a) wkrętów okrągłych.
b) wkrętów z łbem kulistym.
c) wkrętów z łbem stożkowym.
d) wkrętów z łbem sześciokątnym.
6. Minimalna średnica wkręta w części gładkiej trzpienia wynosi
a) 3 mm.
b) 4 mm.
c) 5 mm.
d) 6 mm.
7. Na rysunku przedstawiony jest rodzaj styku elementów klejonych
a) ukośny.
b) czołowy.
c) klinowy.
d) z nakładkami.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
8. Na rysunku obok przedstawiono złącze na czop
a) zwykły.
b) środkowy.
c) odsadzony.
d) w jaskółczy ogon z klinem.
9. W styku ukośnym kąt nachylenia powierzchni styku do poziomu nie powinien być
mniejszy niż
a) 30°.
b) 45°.
c) 60°.
d) 90°.
10. Minimalna średnica wkrętów w elementach złączy ze sklejki o grubości do 8 mm wynosi
a) 2 mm.
b) 3 mm.
c) 4 mm.
d) 5 mm.
11. Minimalna długość zagłębienia wkręta w elemencie od strony ostrza powinna wynosić
a) 3 średnice wkręta.
b) 4 średnice wkręta.
c) 5 średnic wkręta.
d) 6 średnic wkręta.
12. Na rysunku obok pokazano złącze zwiększające
a) długość.
b) grubość.
c) przekrój.
d) szerokość.
13. Na rysunku obok pokazano wkręt do drewna z łbem
a) soczewkowym.
b) sześciokątnym.
c) z główką płaską.
d) z główką półkolistą.
14. Do klejenia elementów konstrukcji drewnianych nie należy stosować kleju
a) kazeinowego.
b) celulozowego.
c) z żywic mocznikowych.
d) z żywic melaminowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
15. Klamry ciesielskie wykonywane są z prętów ze stali gładkiej o średnicy
a) 6÷8 mm.
b) 8÷10 mm.
c) 10÷12 mm.
d) 12÷16 mm.
16. Na rysunku obok pokazano złącze węgłowe
a) z ostatkami na zakładkę.
b) bez ostatków na zakładkę.
c) z ostatkami na jaskółczy ogon.
d) bez ostatków na zakładkę ukośną.
17. Grubość spoiny klejowej nie powinna być mniejsza niż
a) 0,1 mm.
b) 0,2 mm.
c) 0,3 mm.
d) 0,4 mm.
18. Na rysunku obok pokazano złącze
a) klinowe.
b) na czop zwykły.
c) na czop środkowy.
d) w jaskółczy ogon.
19. Na rysunku obok pokazano
a) zamek ukośny.
b) zamek węgłowy francuski.
c) zakładkę prostą z wcięciem.
d) zakładkę prostą z czopem ukrytym.
20. W klejonych elementach ściskanych należy wykonać styk
a) z nakładkami.
b) czołowy.
c) klinowy.
d) ukośny.
21. Na dobór średnicy wkręta nie wpływa
a) barwa drewna.
b) twardość drewna.
c) wilgotność drewna.
d) szerokość słojów rocznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
22. Do wzmocnienia połączenia elementów leżących w płaszczyznach poziomej i skośnej nie
służą
a) Å‚ubki.
b) śruby.
c) opaski.
d) chomÄ…ta.
23. Minimalna długość nakładki w złączu klejonym dwóch desek grubości 25 mm wynosi
a) 125 mm
b) 250 mm.
c) 275 mm.
d) 325 mm.
24. Średnica wkrętu w elementach drewnianych złączy powinna wynosić
a) od 1/8 do 1/10 grubości najcieńszego elementu złącza.
b) od 1/6 do 1/11 grubości najcieńszego elementu złącza.
c) od 1 /5 do1/8 grubości grubszego elementu złącza.
d) od 1/2 do1/3 grubości najcieńszego elementu złącza.
25. W złączach pracujących na zginanie i docisk minimalna liczba wkrętów o średnicy
mniejszej niż 10 mm wynosi
a) 1 szt.
b) 2 szt.
c) 4 szt.
d) 6 szt.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko.............................................................................................................................
Aączenie elementów instrumentów muzycznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
22 a b c d
23 a b c d
24 a b c d
25 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Aączenie elementów
instrumentów muzycznych
Test składa się z 25 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
 zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 sÄ… z poziomu
podstawowego,
 zadania 20, 21, 22, 23, 24, 25 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 14 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 22 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. a, 3. d, 4. d, 5. a, 6. d, 7. b, 8. a, 9. c, 10. a, 11. d,
12. b, 13. a, 14. c, 15. a, 16. d, 17. b, 18. a, 19. a, 20. a, 21. b, 22. b, 23. b, 24. b,
25. d.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zadania (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1 Określić rodzaj łącznika nie występującego
A P c
w złączach sworzniowych
2 Wskazać minimalną średnicę wkręta
w elementach złączy z twardych płyt C P a
pilśniowych
3 Wskazać rodzaj łączników, które należy
stosować do łączenia elementów narażonych na C P d
odrywanie
4 Wskazać rodzaj pokazanego na rysunku wkręta
C P d
do drewna
5 Określić długość zachodzenia na siebie końców
A P a
gwozdzi wbijanych z obu stron wzdłuż jednej osi
6 Wskazać maksymalny rozstaw gwozdzi
A P d
w jednym szeregu układu prostokątnego
7 Określić głębokość otworu na wkręty
B P b
8 Określić różnicę długości sworznia i całkowitej
A P a
szerokości łączonych elementów
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
9 Określić maksymalny rozstaw gwozdzi
C P c
pomiędzy rzędami układu prostokątnego
10 Zidentyfikować rodzaj łącznika pokazanego na
A P a
rysunku
11 Określić rodzaj złącza klejonego pokazanego na
A P d
rysunku
12 Określić minimalną odległość od krawędzi
C P b
obciążonej gwozdzi wbijanych ukośnie
13 Zidentyfikować rodzaj złącza pokazanego na
C P a
rysunku
14 Określić minimalny kąt nachylenia powierzchni
A P c
styku do poziomu w styku ukośnym
15 Zidentyfikować pokazany na rysunku rodzaj
A P a
złącza na czop
16 Wskazać rodzaj kleju, którego nie należy
stosować do klejenia elementów konstrukcji C P d
drewnianych.
17 Zidentyfikować pokazany na rysunku rodzaj
C P b
złącza elementów w konstrukcjach z bali
18 Określić typ styku poziomego pokazany na
A P a
rysunku
19 Określić rodzaj złącza pokazanego na rysunku
C P a
20 Określić długość gwozdzia użytego do
C P a
połączenia dwóch elementów
21 Dobrać minimalną odległość klamry od czoła
D PP b
elementu, uzasadnić przyjęte rozwiązanie
22 Dobrać minimalną odległość od podłużnej
krawędzi przekroju, uzasadnić przyjęte
D PP b
rozwiÄ…zanie
23 Dobrać minimalną długość nakładek w złączu
klejonym dwóch desek o grubości 32 mm, D PP b
uzasadnić przyjęte rozwiązanie
24 Dobrać minimalną ilość sworzni w złączach
D PP b
rozciąganych, uzasadnić przyjęte rozwiązanie
25 Wskazać w złączach śruby ściskające, obliczyć
jaki procent w złączach z nakładkami stanowią D PP d
śruby pracuje na ściskanie
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj stres, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 25 zadań o różnym stopniu trudności. Są to zadania wielokrotnego wyboru.
5. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie możesz uzyskać 1 punkt.
6. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Dla każdego zadania podane
są cztery możliwe odpowiedzi: a, b, c, d. Tylko jedna odpowiedz jest poprawna, wybierz
jÄ… i zaznacz znakiem X kratkÄ™ z odpowiadajÄ…cÄ… jej literÄ….
7. Staraj się wyraznie zaznaczać odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz
odpowiedz, otocz ją kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz, którą uważasz za poprawną.
8. Test składa się z dwóch części. Część I zawiera zadania z poziomu podstawowego
natomiast w części II występują zadania z poziomu ponadpodstawowego i te mogą
przysporzyć Ci trudności, gdyż są one na poziomie wyższym niż pozostałe (dotyczy to
zadań o numerach od 20 do 25).
9. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
10. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
zadania na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
11. Po rozwiązaniu testu sprawdz czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE
ODPOWIEDZI.
12. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Aącznik, który nie występuje w złączach sworzniowych to
a) kołek drewniany.
b) gwózdz.
c) skowa.
d) wkręt.
2. Minimalna średnica gwozdzia w elementach złączy z twardych płyt pilśniowych wynosi
a) 2 mm.
b) 3 mm.
c) 4 mm.
d) 5 mm.
3. Jeżeli element narażony jest na odrywanie, to do łączenia elementów należy stosować
a) gwozdzie paletowe kwadratowe skręcane.
b) gwozdzie walcowane hartowane.
c) gwozdzie paletowe walcowane.
d) wkręty z łbem sześciokątnym.
4. Na rysunku obok pokazano wkręt do drewna
a) z Å‚bem soczewkowym.
b) z łbem sześciokątnym.
c) z główką półkolistą.
d) z główką płaską.
5. Gwozdzie można wbijać z obu stron wzdłuż jednej osi w trzy łączone ze sobą elementy
tylko wtedy, gdy ich końce nie będą zachodziły na siebie więcej niż na
a) 1/2 grubości składowej części elementu złożonego.
b) 1/3 grubości składowej części elementu złożonego.
c) 1/4 grubości składowej części elementu złożonego.
d) 1/5 grubości składowej części elementu złożonego.
6. Maksymalny rozstaw gwozdzi a1 o średnicy 4 mm w jednym szeregu układu
prostokątnego nie może przekraczać wielkości
a) 80 mm.
b) 100 mm.
c) 120 mm.
d) 160 mm.
7. Wkręty należy wkręcać w otwory głębokości równej
a) 0,9 długości wkręta.
b) 0,8 długości wkręta.
c) 0,7 długości wkręta.
d) 0,6 długości wkręta.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
8. Długość sworznia powinna być większa od całkowitej szerokości łączonych elementów o
a) 10÷20 mm.
b) 20÷25 mm.
c) 25÷30 mm.
d) 30÷35 mm.
9. Maksymalny rozstaw gwozdzi a2 o średnicy 4 mm pomiędzy rzędami układu
prostokątnego nie może przekraczać wielkości
a) 160 mm.
b) 120 mm.
c) 80 mm.
d) 40 mm.
10. Rodzaj Å‚Ä…cznika przedstawiony na rysunku obok to
a) skowa.
b) obejma.
c) wieszak.
d) chomÄ…to.
11. Rodzaj złącza klejonego przedstawiony na rysunku obok to
a) nakładkowe.
b) czołowe.
c) klinowe.
d) ukośne.
12. Minimalna odległość od krawędzi obciążonej dla gwozdzi o średnicy 5 mm wbijanych
ukośnie powinna wynosić
a) 25 mm.
b) 50 mm.
c) 100 mm.
d) 150 mm.
13. Na rysunku obok pokazano złącze zwiększające
a) długość.
b) grubość.
c) przekrój.
d) szerokość.
14. W styku ukośnym kąt nachylenia powierzchni styku do poziomu nie powinien być
mniejszy niż
a) 30°.
b) 45°.
c) 60°.
d) 90°.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
15. Przedstawiony rodzaj złącza na czop pokazany na rysunku obok to
a) jaskółczy ogon z klinem.
b) odsadzony.
c) środkowy.
d) zwykły.
16. Klej, który nie nadaje się do klejenia elementów konstrukcji drewnianych to
a) klej z żywic melaminowych.
b) klej poliuretanowy.
c) klej epoksydowy.
d) klej celulozowy.
17. Rodzajem złącza elementów w konstrukcjach z bali pokazanym na rysunku obok jest
a) na nakładki.
b) skrzyżowanie.
c) skrzyżowanie z podpórką.
d) skrzyżowanie desek z wcięciem.
18. Na rysunku obok pokazano styk poziomy
a) z wcięciem pojedynczym.
b) z wcięciem podwójnym.
c) ukośny.
d) prosty.
19. Rodzaj złącza pokazany na rysunku obok to
a) na styk na czop podwójny.
b) na styk na zwidłowanie.
c) na styk na czop ukośny.
d) na wręby ukośne.
20. Długość gwozdzia o średnicy d = 2 mm użytego do połączenia dwóch elementów
o grubościach t1= 25 mm i t2 = 38 mm wynosi
a) 45 mm.
b) 40 mm.
c) 35 mm.
d) 30 mm.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
21. Minimalna odległość klamry od czoła elementu wynosi
a) 10 średnic klamry.
b) 15 średnic klamry.
c) 20 średnic klamry.
d) 25 średnic klamry.
22. Minimalna odległość od podłużnej krawędzi przekroju wynosi
a) 1/2 grubości łączonego elementu.
b) 1/3 grubości łączonego elementu.
c) 1/4 grubości łączonego elementu.
d) 1/5 grubości łączonego elementu.
23. Minimalna długość nakładek w złączu klejonym dwóch elementów o grubości 32 mm
wynosi
a) 160 mm.
b) 320 mm.
c) 480 mm.
d) 640 mm.
24. W złączach rozciąganych minimalna ilość sworzni z każdej strony styku wynosi
a) 2 szt.
b) 3 szt.
c) 4 szt.
d) 5 szt.
25. W złączach z nakładkami stalowymi śruby ściągające stanowią
a) 25%.
b) 30%.
c) 40%.
d) 50%.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko.............................................................................................................................
Aączenie elementów instrumentów muzycznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
22 a b c d
23 a b c d
24 a b c d
25 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
7. LITERATURA
1. Kotwica J.: Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym. Arkady Sp. z o.o,
Warszawa 2005
2. Lenkiewicz W.: Zdziarska  Wis I.: Technologia. Ciesielstwo. WSiP, Warszawa 1998
3. Panas J. (red.): Poradnik majstra budowlanego. Arkady, Warszawa 2005
4. Szymański E: Materiałoznawstwo budowlane. WSiP, Warszawa1997
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 02 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 04 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 01 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 01 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 03 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 04 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z1 02 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 03 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 02 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 05 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 02 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 04 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 01 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 01 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 05 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 04 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 u
Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych

więcej podobnych podstron