IMG374 (2)

IMG374 (2)



WPD - 2 1995 r.

Tmbt. 5.16. Ną/nui^/at zalecane odległości między załamaniami niwelety

Prędkość projektowa fkm/hj 1 100

L 80 1. 70

60 1 <00

Najmniejsza za lecą na

mwdnw miedzy rahimimmi I 400 j nhcfciy fm] 1

r

300

i nie

250 określa

_Lfii—1

Prz\ pmwtaiii iwii 'UHcIrn modernizowanej drogi dopuszcza się stosowanie częstych takt- fi mad mwełery. lecz z zachowaniem płynności jej przebiegu i przy możliwości wpisania a -najmniej najmniejszych dla danej prędkości projektowej promieni łuków w przekroju podła-tmym (utbL S./7).

SJ.IO. Wa/tola promieni tuków w przekroju podłużnym padano w labl. 5.17.

Tabf. 5.17. Wanilio promieni luków w przekrój u podłużnym

f Prędkość projektowa [km/b] 1 100

90

1 70

1 60

50

40

[ Promń: im 1 fuluW 1 wypeśiych

j

j Droga j naimn. J 13000 I jedno- - zalecane

1 10000

1 8000

16000

4000

2500

! mowa Imaj- I 10000 i mniejsze I

4500

[ 3000

i 2500

1500

800

Droga I naimn 1 10000

dwu- 1 zalecany

kbl i_1_J_|

4500

3000

2500

ii

1 - .

nmrum 1 oaj— I 7000

J mniejszy j(6O0O)'l j

3500 1 i

2200 |

1500

-

Pmtareme I łuków ja

Mnmneyaze 1 5000 I rakrranr

3000 (

2500

2000

1500 I

1000

nmmuąęmmw^um r---1-w—

[o] J najmniejsze J 3000

2000 I

1800

1500

1000 I

800

Dopuszcza się wyjątkowo przy modernizacji drogi

Najmrueysze promienie łuków wklęsłych (łabL 5.17) nie przy każdym układzie pochyle* podłużnych zapewniają wymaganą odległość widoczności na zatrzymanie w nocy, pny oświetleniu dragi Światłami pojazdu

$J.|f. Przy kształtowemu niwelety nowej drogi należy dążyć do tego, aby jej pochyłem* o* tuli —In pnetue&jąrym przez otneks mostowy było możliwie korzystne dla szyhkiegp ud-prowadzenia wody opadowej.

IJ. 12. Najmniejsze pochylenie niwelety ze względu na odwodnienie wynosi 0,5%, a wyjąt-kowo 0J% . Zerowe pochylenie podłużne dopuszcza się w nasypach, gdy droga jest zlokalizowana w terenach bagiennych, zalewowych lub wybitnie płaskich, pod warunkiem zapewnienia odwodnienia poprzecznego jezdni i korpusu drogi.

Przy projektowaniu modernizacji drogi, gdy przewiduje się wykorzystanie istniejącej nawierzchni lub obiektów, dopuszcza się stosowanie pochylenia 0,2% .

53.13. W obrębie rampy drogowej (pkt 5.2.13) zaleca się stasowanie pochyleń podłużnych nie mniejszych od 0,7% . W każdym przypadku pochylenie podłużne powinno być większe od dodatkowego pochylenia podłużnego krawędzi jezdni o 0,2%, a lepiej o 0,5 % Spełnienie tego warunku zapewnia zachowanie zgodnego ze spadkiem niwelety drogi kierunku spływu wód opadowych z jezdni.

SJ.I4. Zasady projektowania niwelety w obrębie skrzyżowań i przejazdów kolejowych podano w rozdz. 9, a węzłów - w rozdz. 10.

SA. KOORDYNACJA ELEMENTÓW GEOMETRYCZNYCH DROGI

541. Koordynacja elementów geometrycznych jest wymagana przy projektowaniu drogi Ul klasy, wszyitkich dróg o turystycznym charakterze ruchu, a zaleca się jej zapewnianie przy projektowaniu pozostałych klas dróg.

Przędna wionę w pkt. 5.4 zasady koordynacji elementów geometrycznych umożliwiają wstępną ocenę przestrzennego ukształtowania drogi.

W szczegółowych analizach, wykonywanych zwykłe dla III klasy drogi w trudnych warunkach ukształtowania i zagospodarowania termu, zaleca się opracowywanie multum kompozycji przestrzennej drogi W studium tym zaleca się stosowanie komputerowych technik wizualizacji i przetwarzania obrazu drogi (symulację ruchomego obrazu drogi fotomontaż, symulator jazdy), a także wielakryterialnych ocen poprawności rozwiązań. Wybór metod i zakresu analiz należy uzależnić od wagi zagadnienia, dostępności narzędzi oraz kosztów przedsięwzięcia.

5.4.2. Wymagania koordynacji elementów geometrycznych nowej drogi należy uwzględniać na etapie jej trasowania oraz przy ustalaniu kompozycji drogi z otoczeniem- Przy projektowaniu modernizacji drogi należy dążyć do koordynacji elementów geometrycznych, gdy me ograniczy to możliwości wykorzystania istniejącego pasa drogowego oraz nie spowoduje nadmiernego wzrostu kosztów modernizacji i utrzymania drogi.

Droga wraz z otaczającym środowiskiem twarzy kompozycję przestrzenną ocenianą zarówno przez kierowców jak i innych użytkowników drogi

Koordynacja elementów geometrycznych oraz wkomponowani* drogi w otoczenie zapewniają poprawne postrzeganie drop przez jtj użytkowników, zachęcają do spokojnej I płynnej ja-zdy. podnoszą walory estetyczne, a także obniżają negatywny wpfyw drogi na środowisko.

-47-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG452 (2) WPD-2 1995 r. AJM. Parametry wyjściowe do ustalania rzeczywistych odległości widoczności
89371 IMG366 (3) WPD-2 1995 r. Stasowanie odcinków krzywoliniowych w planie jest zalecane w celu: —
43076 P1000166 Płatwie przenoszą ciężar z powierzchni dachu na słupki o rozstawie 4.5> 1 > 3,5
, odczytaj współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej , po^i odległość między podanymi
P1000166 Płatwie przenoszą ciężar z powierzchni dachu na słupki o rozstawie 4.5> 1 > 3,5m. Odl
DSC09850 (4) Wpływ odległości między ścianami na izolacyjnośćakustyczna właściwą Wpływ odległości mi
Wielka Brytania Jak zauważamy na mapie Wielkiej Brytanii odległość między Eldierslie a Walią
Legenda (•} kolejne sklepy na trasie przedstawiciela handlowego odległości między kolejnymi sklepami
DSC36 (11) Główne wymiary pionowe Niweleta •Wysokość mostu na terenem ht - największa odległość mię
28995598728190164337?1505457 o 13Jeśli w doświadczeniu z interferencja na dwu szczelinach odicgiuse
IMG454 (3) WPD-2 1995 r. ANEKS 4 Środki czynne/ ochrony środowiska Na załączonych rysunkach przedsta

więcej podobnych podstron