*0
■ei* w uczucia niepokoją.
*__*v, ponadto. *• aprawia przyjemności!1*
5^ to twMtl* istotna dla nas*ago tematu. bowiem payehoana* jltyctna teoria filmu « równą mocą ogniskuje swoje zaintereso^ ^,ua na * Agadnieniu tretci co na for mim, Jest paradoksem, it \ fil moznawców bardziej inttrtsujf zagadni enie funkcji ukladó* tirukiurtinyeh i motywów formalnych Coraz tego witytt* kiego, có składa sle na pojecie gatunku) w wypeł ni ani u pożąda-rua widza, ani tell Ich wartotć semantyczna. Hot na pokusić sią e twierdzenie, lt to szczegółne zainteresownie formą w filmoz-na^aitwie spod znaku psychoanalizy ma swój wyraz w specyficznym nastawieniu analitycznym, poszukującym widea-w-teAdc Łe fi lmo« wym. miejsce csytelniAa odbiorcy w gatunAu lub ulworee danego twórcy. Ta perspektywa stanowić bedzie trzeci element naszej aplikacji psychoanalizy do f 11 możnawstwa.
Wydaje sle bowiem, lt analityka filmu spod snaku Freuda i Lacana najbardziej skrupulatnie wypełnia postulaty współczes* nych badaczy humanistów. Mytl* o sądzie Normana Hollanda, lt obecna trzecia faza psychoanalizy zbllta Ją do sytuacji "hermeneutyki hermeneutykiM• przy pomocy której tłumaczy sle "nie tylko, co powiedziałem, lecz równi et Jak do tego doszło, te to włatnie Ja to powiedziałem**. 4 Psychoanal 1 tyczne fil moz-nawstwo Jest posłuszne takie przestrodze Jean*Pierre'a Verna u-ta, mającej chronić przed uniwersalizmem kierunku. Francuski badacz powiada, 11 nie powinno sle "zakładać od samego początku, te freudowska hipoteza daje interpretacje oczywistą i samo przez sle zrozumiałą". Pożądany stan polega na tym, te ujawni a sie ona "jako wynik drobiazgowej pracy analitycznej, wymóg narzucony przez samo dzieło, warunek zrozumienia Jego dramatycznego porządku. Jako instrument całościowego rozszyfrowania tekstu**?9
P r z y p i s y
1. Ch. Altman L1977:260-2613 CCyfry w nawiasach kwadratowych odnoszą do odpowiedniej pozycji w bibliografii zamieszczonej na końcu pracy: pierwsza z liczb wskazuje na datę publikacji . kolejne po dwukropku oznaczają strony).
2. ' X. ZeNesrWaka UiMI. “----HPjsan—------ —
3. L.. Kolftkwwaki UM4t«71,
4. T*m±«. «.OQ,
0. W. Sst«»wcatvik t 1073: Tl .
O. Por. Z. Dfcsz*wsk 1 110091 .
T. Por . J. Lubi 1 t 1934) .
3 0l°* Bo«u*U'-* V»olni*wiczm w *y»kv»n z»mi..zezon«)
w *-omi. • P*yeK°anal t»a, p*ycholoft« anal ( lycana. . . ** 110091 .
O - P- Cr«ws 11O01) .
lO. Por . J. Sł »wi ftskl 110801 .
IZ. W. Szewczuk 11087: 131 .
1 3. B. Malinowski 11087.114-1151 .
14- <3. iychowik 1 l 1 028: 177-178] .
13. J. R«yV_ owsk 1 11000. 100-200]
18. 1~. ICoi akowsk 1 11084: Q7)(
17. B. BeUelhaim 11089:481.
1 3. Z. RoolAtka (1089: 20).
1Q. Spotród r ozproszonych uwag Frauda na tamat odbiori warto swróeić uwa<39 raz koncapcJo "trłaclaj otoby" w oytUM komunikowania żartu*. jodna osoba. pr zakazując dr vięia) trą bodącą przadmiotam żartu* ma nia<jjtanrvla na wz^lądzia - w • ^^ Prouda • latnionl.a hipototycsnoJ "trsaclaj osoby" Cv i1 cl• figury "zawnątrznago odbiorcy*), por. Z. Froud t lOTTOal
20. Okretlania Zofii Rooltekloj (1086:1041.
21 . Z- Proud (1084:360).
22. Z. Rosińska 11029:140).
23. Z. Freud L 1074: 9101 .
34. Tamie. *- 310-017.
20* T#ęoż (1000:123).
20. Tamlr. 0.124.