IMGC44 (3)

IMGC44 (3)



32 Treści kształcenia

metod oraz organizowania całej sytuacji dydaktycznej, w której znajduje się i działa uczeń25.

Treść kształcenia jest traktowana przez Cz. Kupisiewicza i W. Okonia jako podstawa ujęcia dydaktyki26, lub jej części składowych przez K. Denka i B. Niemierko 27; a także indywidualizacji w ujęciu T. Lewowickiego28.

Kiedy chce się jednoznacznie rozumieć pojęcie treści kształcenia, to musimy zdawać sobie sprawę przede wszystkim z tego, że występują one w podwójnej roli:

—    w trakcie konkretnego, jednostkowego procesu dydaktycznego,

—    w całości kształcenia planowanego i realizowanego. 11 Treść kształcenia składa się z:

—    wiedzy, inaczej materiału nauczania i jednocześnie materiału zmian psychicznych, zwanych hasłami programowy® mi lub wiadomościami dotyczącymi obiektu poznania;!]

—    zmiany, która ma zajść w wiadomościach ucznia, jego umiejętnościach i systemie wartości;

—    czynności ucznia, które powodują, że określone zmiany psychiczne zajdą, a których materiałem są owe hasła programowe.

Trzeci element organizuje w procesie edukacyjnym dwa pierwsze.

„Treść kształcenia jest zatem zbiorem planowanych czynności ucznia, wyznaczonych przez materiał nauczania i planowaną zmianę psychiczną W projekcie Wrocławskiej Szkoły Przyszłości (omawianej w jednym z następnych rozdziałów) treści kształcenia nie doty-

25 Kruszewski K., Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólne}. Warszawa 1987, s. 106. 24 Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1985; Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

27 Denek K., Cele kształcenia w przyszłościowym modelu szkoły wyższej. Dydaktyka Szkoły Wyższej 1981, nr 1, idem Wyznaczniki i uwarunkowania efektywności kształcenia. Warszawa 1983; Niemierko B., Planowana zmiana w uczniu perspektywy pomiarowe. „Kwartalnik Pedagogiczny" 1983 nr 1, idem Rola intuicji w pomiarze osii/gnifć uczniów. „Edukacja" 1983, nr 2.

** Lewowicki T„ Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa 1977. v> Kruszewski K., Zmiana i wiadomość..., op. cit., s. 124.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC44 (3) 32 Treści kształcenia metod oraz organizowania całej sytuacji dydaktycznej, w której znaj
skanuj0016 (249) 32 Treści kształcenia metod oraz organizowania całej sytuacji dydaktycznej, w które
83358 skanuj0016 (249) 32 Treści kształcenia metod oraz organizowania całej sytuacji dydaktycznej, w
6. Treści kształcenia - oddzielnie dla każdej formy zajęć dydaktycznych (W - wykład; K - konwersator
6. Treści kształcenia - oddzielnie dla każdej formy zajęć dydaktycznych (W - wykład; K -
III. Treści kształcenia - oddzielnie dla każdej formy zajęć dydaktycznych (W - wykład; C - ćwiczenia
26 (32) 4. SILNIKI 1.9D; 1.9TD ORAZ 1.9TDIObsługa filtra paliwa Filtr paliwa powinno się wymieniać c
skanuj0057 (32) mi SU Początkowy ruch przypomina T te, ale jest krótszy. Znajdując się w punkcie (a)
do wysokości oraz szerokości ramion pacjenta, jak również znajdują się tutaj ważne elementy sterowan
skanuj0057 (32) mi SU Początkowy ruch przypomina T te, ale jest krótszy. Znajdując się w punkcie (a)
DSC00092 (25) OTOCZENIEM ORGANIZACJI jest wszystko to, co znajduje się na zewnątrz niej i co: 1. &nb
skanuj0002 b. Uwzględniając wzrost oraz rzeczywistą masę ciała i wykorzystując oznaczenia znajdujące
large?020624 nys. 32 Przyrząd tnący Przyrząd tnący jest włączany dźwignią l (rys. 33) znajdującą się

więcej podobnych podstron