IMGC64 (2)

IMGC64 (2)



52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji

—    stworzenie sytuacji problemowej i sformułowanie przez uczniów zagadnienia głównego oraz kwestii z nim związanych,

—    ustalenie planu pracy i w toku jego realizacji sformułowanie pomysłów rozwiązania,

—    sprawdzenie pomysłów rozwiązania na drodze empirycznej lub teoretycznej,

—    usystematyzowanie i utrwalenie nowych wiadomości,

—    zastosowanie ich w nowych sytuacjach praktycznych bądź teoretycznych — na lekcji bądź w zadanej pracy domowej56.

Budowa lekcji problemowej może ulegać modyfikacjom w zależności od tego, czy uczniowie rozwiązują problemy typu „odkryć", czy typu „wynaleźć", przy czym w drugim przypadku liczba możliwych wariantów może być większa, w grę bowiem wchodzi i odrębność przedmiotu nauczania, i charakter zadania, i odrębność treści umożliwiających materialną konkretyzację „wynalazku". Drugą przyczyną może być występowanie na lekcji więcej niż jednego problemu, przy czym konieczność rozwiązywania kolejnych problemów wpływa na zmianę układu części środkowej lekcji.

Uczenie się przez rozwiązywanie problemów jest strategią złożoną zarówno od strony czynności ucznia jak i nauczyciela. Toteż stwarza uczącym się wiele trudności mogących stać się przyczyną ich niepowodzeń. Trudności te mogą tkwić w samym uczniu. Ale ich przyczyny leżeć mogą także w warunkach, które są od niego niezależne, a wpływają na jego uczenie się. Za ich organizację i wpływ odpowiada przede wszystkim nauczyciel37.

Strategia emocjonalna — struktura lekcji z dominacją tej strategii może obejmować: poznawanie, przeżywanie i tworzenie wartości. Lekcja dotycząca poznawania może mieć strukturę następującą:

5b Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, op. cit., s. 322. Warszawa 1995.

57 Polak K., Strategia emocjonalna (w.) Podstawy edukacji..., op. cit., s. 112.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC64 (2) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie sytua
skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie
15396 skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stwo
73700 IMGC63 (2) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 51 Strategia problemowa — struktu
skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których n
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconyc
skanuj0022 (179) 44 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    informacyj
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
IMGC55 (2) 3. Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji3.1. Teoria wielostronnego kształceni
IMGC57 (2) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 45 Prawidłowo zorganizowany proces kszt
IMGC58 (2) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których nie moż
IMGC65 (2) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 53 1.    aktualizacja wi
IMGC66 (2) 54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji — zorganizowanie zajęć praktyczno-wy

więcej podobnych podstron