IMGD55 (2)

IMGD55 (2)



144 Edukacja alternatywna

głównego. Po tym okresie rozpoczyna się następna „epoka" obejmująca kolejny przedmiot główny. Cały materiał nauczania przewidziany do realizacji w ciągu roku szkolnego zostaje opracowany w jednej lub dwóch „epokach".

W nauczaniu wszystkich przedmiotów nie używa się podręczników. Rolę podręcznika pełnią „zeszyty epokowe", które w młodszych klasach tworzą dzieci za pomocą rysunków uzupełnianych notatką przy pomocy nauczycieli, zaś w klasach starszych coraz częściej samodzielnie. Głównym źródłem wiedzy jest jednak zdecydowanie nauczyciel ze swoim autorytetem.

Program składa się z trzech typów zajęć: ogólnokształcących, artystycznych i praktycznych, powiązanych ze sobą wzajemnie oraz realizowanych w postaci łagodnego przechodzenia od dziecięcej zabawy do aktywności typowej dla człowieka dorosłego.

Rytm żyda szkoły przez 12 lat podporządkowany jest trójpodziałowi tych trzech form aktywności. Dzień rozpoczyna się od bloków lekcji głównych, mających na celu przede wszystkim rozwój myślenia oraz nabywanie wiedzy ogólnej, po nim następują zajęcia rozwijające wrażliwość i ekspresję artystyczną, a pod koniec rozwija się umiejętnośd praktyczne związane z pracą fizyczną. W wyższych klasach wprowadza się zajęcia przygotowujące do zawodu. W klasie jedenastej — praktykę w przedszkolu, szpitalu i w zakładach chemicznych. Nie zaniedbuje się przy tym zajęć ogólnych i artystycznych. W dziesiątej odbywa się studium poezji i dramatu, zakończone wystawieniem jakiejś sztuki. W jedenastej wiele czasu poświęca się na studium legendy o Parsi-falu, ze względu na założenie, że dostarcza ona wielu odpowiedzi na pytania nurtujące młodych ludzi właśnie w tym okresie.

Na zakończenie cyklu kształcenia praktycznego w klasie 12 uczniowie zdobywają uprawnienia czeladnicze w wybranej przez siebie specjalnośd. Każdy z nich przedstawia w tym celu jakieś dzieło opracowane od fazy projektowania i rysunku technicznego do fazy gotowego wyrobu. Po ukończeniu 12 klasy młody człowiek może rozpocząć pracę jako stolarz, elektryk, mechanik, krawiec, wychowawca w przedszkolu lub pracownik socjalny. Może też kształcić się dalej przez dwa lata przygotowując się do wstąpienia na wyższe studia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
14393 skanuj0072 (30) 144 Edukacja alternatywa,i głównego. Po tym okresie rozpoczyna się następna „e
zdj?cie1322 Po tym okresie życia procesy kataboliczne zaczynają przeważać, Wtedy katabolizm ma 1-no
IMGs09 lOjazy. Po tym okresie traci ona swoje właściwości i nie nadaje się do dalszego użytku. Jeżel
IMGD65 (3) 154 Edukacja alternatywna Główne założenia tej koncepcji to: —    nauczani
K 320b Rys. 1 Schemat stroboskopu 220 ~ cy co najwyżej przez 1 minutę. Po tym okresie powinna nastąp
0000065 2 128 Rehabilitacja kardiologiczna ru. Powrót pełnej sprawności czynnościowej ręki po tym ok
Choroby lasu0023 jpeg dziia do 16°C (Kraków, Słubice). Ocieplenie to trwało do połowy marca. Po tym
W cym roku mija dwadzieścia lat od wydania albumu "Renegade". jak oceniasz ten album po ty
82 Katarzyna Żukrowska Umowy PCA zostały zawarte na dziesięć lat.9 Po tym okresie mogły zostać
Edukację ekologiczną należy rozpocząć w przedszkolu, ponieważ dziecko w tym okresie charakteryzuje s
Obraz17 (4) wskim kierunku operacyjnym wyczerpuje temat. Po tym okresie nic już w sensie operacyjny

więcej podobnych podstron