55409 IMGF39 (2)

55409 IMGF39 (2)



47

Badacze wyższych stanów świadomości od Platona począwszy na Krishnamurtim skończywszy, w tym tacy myśliciele jak LeShan, Szyszko-Bohusz, J. Gnitecki, K. Wilber, a także różni znawcy przeżyć mistycznych, są bezradni, gdy pragną dokładnie opisać najwyższy stan świadomości. „Nie są to bowiem rzeczy dające się ująć w słowa”

- mówił Platon57. Filozof wyjaśnia:

W akcie czysto duchowego przeżycia przeżywający ogarnia transcendentalne tło (dające się sprowadzić do czystego istnienia), w którym tkwi wszystko, lecz nic nie jest w nim wyróżnione; to transcendentalne „światło prawdy” może być różnie artykułowane lub można mu zawierzyć w ramach tzw. aktu wiary (lecz badacz domaga się dowodu)58.

„Czysto duchowego przeżycia nie da się zamknąć w intelektualnej siatce pojęć; w naturę intelektu wkomponowana jest zasada metodologicznej racjonalizacji, która przeżycie próbuje podporządkować formalno-logicznym prawidłom rozumowania”5 . Dlatego „dyskursy wne uchwycenie prawdy epistemologicznej tym bardziej oddala się od prawdy henologicznej przeżytego doświadczenia, w im większym stopniu i zakresie intelekt uwzględnia wymogi poprawności logicznego dyskursu, opartego na uznanych rachunkach logiczno-matematycznych, wyprowadzonych z tzw. zdrowego rozsądku”60.

Poglądy te znajdują potwierdzenie u wielu filozofów, w tym u św. Augustyna. Uzależniał on głębię i trafność poznania od - mówiąc językiem współczesnym — poziomu etycznego — poznającego. Kto bowiem „dobrze żyje, ten i bystrość umysłu posiada”61 - pisał. A kto „wierzy tylko rzeczom widzialnym, a więc doczesnym, nie posiada jeszcze bystrości umysłu odpowiedniej do oglądania rzeczy wiecznych; może jednak ją uzyskać ten, kto chwali Boga, Stwórcę całego widzialnego świata, i zjednuje Go wiarą, oczekuje w nadziei, szuka

57    Cyt. za A. Szołtysek, op. cii., s. 107.

58    A. E. Szołtysek. op. cit., s. 107. Następstwem owego duchowego przeżycia jest ..Fundamentalne przewartościowanie odczuwania i rozumienia siebie oraz świata”. A. E. Szołtysek, op. cit., s. 107. Gdy idzie o badania naukowe, w tym pedagogiczne. jest to przewartościowanie obiektu i przedmiotu badań, który jawi się nam całościowo, a jednocześnie jest dyskursywnie niedostępny. Dotyczy to zwłaszcza wartości, ich rozpoznawania, rozumienia, akceptowania i respektowania.

59    A. E. Szołtysek. Metafizyka jedni, op. cit., s. 109.

611 A. E. Szołtysek, op. cit., s. 109.

61 Św. Augustyn. Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s. 813.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGE94 (2) Wojciech Pasterniak O pedagogice wyższych stanów świadomości Zielona Góra 2003 ii—
IMGE93 (2) Wojciech Pasterniak O pedagogice wyższych stanów świadomości Zielona Góra 2003
26 (261) VDrukowanie liter Litery drukarskie możesz wykonać z różnych materiałów - od korka poc
skanuj0015 68 3. Etyczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów samego badacza, ponieważ stanowi
IMG?18 zapewnione stanowisko managera od obsługi VIP. Łukaszowi bardzo na tym zależało. On znał ludz
page0098 88 Osobowość jest to szczególne ugrupowanie stanów świadomości, wymagane przez stosunki z i
page0122 ROZDZIAŁ VIII. Określenie świadomości. Rozdzielenie świadomości od przedmiotu świadomości.
page0318 310Rossyja Uralo-ałauński albo Szemachowski pas idzie od rzeki Szeksny na wschód do gor Ura
Frywolitki Klasyczen Wzory (66) Numer 47. Diadem ślubny z koralikami Przed wykonaniem górnego rzędu
§ 47.1. Do każdego stanowiska pracy powinno być zapewnione bezpieczne i wygodne dojście, przy czym j
stanowi świadomość podejmowanych decyzji, ich adekwatności w stosunku do

więcej podobnych podstron