IMGI43 (3)

IMGI43 (3)



to, jego zdaniem, intencjonalne kształtowanie osobowości dziecka w ramach stosunku wychowawczego według przyjętego w grupie ideału wychowawczego. Szczepański pisze o części całkowitego wpływu środowiska, bowiem wyklucza tu wpływy przyrodnicze, podkreślając dalej, że chodzi o rozumienie kultury i pełnienie ról społecznych. Pogłębia w ten sposób dawne, antropologiczne ujęcie socjalizacji, jako „wrastanie w kulturę” lub uczenia się kultury. Zgodnie z jego definicją będę używała w tej .pracy terminu ,socjalizacja'*, a przedstawiając socjalizację w społeczeństwie pierwotnym, zwrócę uwagę na problem „wrastania w kulturę**.

2. MIT I MAGIA A JEDNOŚĆ GATUNKU LUDZKIEGO

Społeczeństwa pierwotne interesowały badaczy, którzy poszukiwali prapoczątku życia społecznego. Odrębność ich zwyczajów, religii, wiara w magię fascynowały podróżników, opisujących egzotyczne zjawiska. Stopniowo stały się one przedmiotem coraz wnikliwszych badań terenowych i przedmiotem zainteresowań artystów i filozofów.

Cała problematyka magii i matu okazała się bliska współczesnemu człowiekowi, (którego potrzeb cywilizacja techniczna nie może w pełni zaspokoić. Człowiek pierwotny wydawał się znacznie bardziej zespolony i solidarny ze swoją wspólnotą, bogatszy i bardziej autentyczny w tym wszystkim, co przeżywał, aniżeli ludzie dzisiejsi. Mity, w które wierzył, urzekają także nas swoim obrazem prapoczątków świata i człowieka, stwarzającym poczucie ładu i bezpieczeństwa.

Zdobycze kosmona utyki bogacą naszą wiedzę o kosmosie i układzie słonecznym oraz ich związkach z ziemią; bioelektronika i parapsychologia poszukują nau-

22

__

kowego uzasadnienia magii; humanistów zastanawia wyobraźnia i myślenie mityczne i ich rola w 'wewnętrznym świecie osobowości i egzystencji jednostki. Jednocześnie dzięki środkom masowej komunikacji docierają do nas obrazy i informacje na temat najstarszych kultur świata, ich religii, zwyczajów, obrzędów. Czytane są prace Junga (1976), oparte na studiach własnych wizji, snów, studiach nad mitami w arcydziełach literatury. Popularyzuje się jego koncepcje, archetypu i kolektywnej 'nieświadomości, a jednocześnie docierają do czytelników refleksje naukowe Ditfurtha O duchu, który nie spadł z nieba (1980), oparte między innymi na badaniach nad mózgiem zwierząt. Współczesny człowiek pozostaje zarówno pod wpływem mitów i magii, jak i pod wpływem nauki, techniki. Trudno jest <mu pogodzić te sprzeczności: mit pozwala przezwyciężyć względność czasu i przestrzeni, obcość świata, ale również ogranicza odpowiedzialność, może prowadzić do fanatyzmu i nietolerancji. Już Morin przestrzegał, że nadzłożoność mózgu sprawia, że człowiek wymyślił złudzenia i podstawowe zjawiska życia, jak płeć, narodzenie i śmierć, otoczył mitami Próbą badań nad mitem, nad ,korzeniami” kultury

—    wspólnymi dla całego gatunku ludzkiego — można nazwać obecny program działalności teatru-Laborato-rium, o którym pisał jego 'kierownik Jerzy Grotowski w „Polityce”. Wspomina on o „ekologii międzyludzkiego”, która była programem reedukacji współczesnego człowieka — „meduzy” (działania parateatralne miały wszczepić jej kościec, pomóc w odnalezieniu podmiotowości człowieka) i „o ekologii pozaludzkiego”

—    którą zajmie się Teatr Źródeł. Będzie to grupa międzynarodowa, która ma prowadzić badania w krajach o najstarszej kulturze świata: w Nigerii, na Kubie, w Indiach, Ameryce Północnej, i szukać odpo-

22

r



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1946a, str. 82), ale mimo to, jego zdaniem, „teoretycznie nie jest rzeczą niemożliwą odtworzyć świat
ONTOLOGIA Zdaniem Kotarbińskiego, konkretyzm jest w dość poprawnych stosunkach z logiką. Według logi
Wychowanie jest to takie kształtowanie osobowości w myśl pewnych intencji, dokonywane w ramach stosu
jak wyleczyłem dziecko z dysleksji00004 Jest lipiec. Upały. Już niedługo Dominik ma jechać do Grecji
KUŹNIA KADR KSZTAŁCENIE USTAWICZNE wyższych. Co więc słoi jego zdaniem na przeszkodzie do pełnej har
CCF20071021002 (2) zane, szczególnie zagrażają rozwojowi osobowości dziecka, zarówno jego procesów
CCF20071021002 (3) zane, szczególnie zagrażają rozwojowi osobowości dziecka, zarówno jego procesów
Image0039 (3) To jezioro rozciąga się pod całym płaskowyżem... Dodał, że jego zdaniem te przeds
Platon utworzył etapy, które jego zdaniem należy przejść by osiągnąć doskonałość. Etapy te to: •
DSC06889 Rozdział VIII OSOBOWOŚĆ DZIECKA, JEJ PODSTAWOWE SKŁADNIKI I KSZTAŁTOWANIE ICH W RODZINIE KS
DSCF4535 Naga małpa pntd telewizorom Cophilim.i w łwrilr p>yrlmloqil pwolir yjnr
Jego zdaniem będzie to sprzyjało odrodzeniu się niemieckiego nacjonalizmu. Uważał również, że
zrobić« - bez względu na to, czym będzie to nasze dzieło”19. Człowiek, jego zdaniem, powinien żyć
~LWF0008 (4) go dziecka, to o jego losie decydowała matka. W owych czasach rozpowszechnione było poj

więcej podobnych podstron