kin4

kin4



mogło przechowywać olbrzymie ilości informacji, a następnie skutecznie je wyko rzysty wać.{ U w aża się, że okres do około trzeciego roku życia objęty jest dziecięcą niepamięcią. Na wielc przedszkolny przypada rozkwit pamięci. Należałoby w tym czasie ćwiczyć dziecko w zapamiętywaniu, ale także ukazywać'mu przydatność zgromadzonych wiadomości do rozwiązywania problemów.

Dziecko zainteresowane jest. wyjaśnianiem zdarzeń "1 poszukiwaniem prawdyjyfTa. właściwość dziecka ujawnia się najwyraźniej w{zadawaniu pytań./Zdaniem M.- Ligęzy (1982) dzieci w wieku przedszkolnym zadają najczęściej pytania w związku z obserwacją świata (ponad 60% pytań). Są to pytania zmierzające do poznania przebiegu czynności, wyjaśnienia wyników obserwacji (np. „Która godzina jest, jak mała wskazówka jest na jedynce, a druga na dwójce?”) czy leż zrozumienia słów i wyrażeń (np. „Mówi się ta Nikita czy ten Nikita, bo się mówi ten korek”) jCzęść pytań dzieci (ponad 20%) dotyczy odkryć związanych z aktualnym działaniem dziecka, a więc sposobu posługiwania, się przedmiotami, wyjaśnienia skutków działania czy też ustalenia warunków przyszłych działań (np. „Czy jak nie umiem liczyć, to mogę kupować?”).(Dzieci zadają również pytania/związane z interpretacją nowych, informacji.(Pytania te dotyczą ustalania prawidłości („A dlaczego jedna pokrzywa parzy a druga nie?), wyjaśnienia zależności przyczynowo-skutkowych czy też uogólnienia zdobytych informacji' (np. „A dlaczego żarówka się nie wypala?”).

Aby dzieci miały ochotę zadawać pytania, muszą Linieć dorosłych chętnych do udzielanią odpowiedzi. d. ■ Stymulująco wpływają ci dorośli, którzy starają się zawszó /Odpowiadać,- dostarczają ciekawych i istotnych informacji oraz zachęcają dziecko do samodziel-' nego poszukiwania odpowiedzi drogą badania. Zniechęcenie u dziecka mogą wywołać takie zachowania dorosłych, jak pomijanie pytań milczeniem, odsyłanie bez odpowiedzi, udzielanie odpowiedzi wymijających, podawanie fałszywych informacji.

[j4f Dziecko odczuwa silną potrzebę sprawdzania dla własnej satysfakcji, jakimi rzeczy są. Chce myśleć krytycznie. Głód wiedzy charakteryzujący dziecko w wieku przedszkolnym, a przejawiający .się w potrzebie- praktycznego sprawdzania poznawanych rzeczy, może niekiedy prowadzić do zepsuci a "Za ba we k czy przedmiotów codziennego użytku. Dorosły powinien podzielać.ten ppznąwczy ...zapał dziecka i towarzyszyć mu w jego poszukiwaniach. Dobrą okazją do tego jest wspólne naprawianie przedmiotów, kiedy to dziecko może przekonać się, co jest w środku. Tendencja dziecka do krytyczego myślenia może przejawiać się w krytykowaniu innych, także dorosłych, gdy ich zachowania nie uwzględniają znanych praw i zasad...Dziecko^ będąc realistą, domaga się bezwzględnego przestrzegania reguł; chce widzieć, że dorośli postępują zgodnie z regułami, których spełnienia wymagają, od dziecka.........

5) Dziecko wykazuje zainteresowanie tworzeniem i odkrywaniem, chce być twórcą i wynalazcą. Dziecko jest istotą kreatywną. W wieku przedszkolnym twórczość dziecka przyjmuje formę ruchową, plastyczną, werbalną. Największe możliwości do twórczego działania stwarzają materiały nieustrukturowane, takie jak: glina, plastelina, szmatki, patyczki, klocki. Materia! taki bowiem nie tylko nie stawia żadnych wymagań co do sprawności i zdolności dziecka, ale także nie ogranicza jego wyobraźni. O twórczości plastycznej dzieci najpiękniej i najmądrzej pisał S. Szurnąn

17 2 — Jak pomagać dziecku...


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image006 Kin inanc    wnstrv 1000    1000 b<u-oai (OH RfF 1 C*
IMG2132 OdrujBfły prostowania". t • służą do uzyskania I utrzymania pozycji pionował • sta
in29 V. PLAN OBSŁUGI MOTOCYKLA Po przebiegu pierwszych 500 kin 1.    Sprawdzić naciąg
c.d. pisma Tg.Rodysn do p.kin i.ztr*- opr.,Vewn. pracownika czy pracowniczki, nic np. do zaangażowan

więcej podobnych podstron