kin5

kin5



(1927), odnajdując w wytworach dzieci wartość naiwności. Z kolei badacze zajmujący się mową dziecka, m.in. M. Kielar (1988), M. Przetacznik-Gierowska (1986), G. W. Shtigar, B. Bokus (1988) podkreślają, iż sam proces opanowywania języka jest procesem twóczym, bowiem dziecko nie naśladuje wypowiedzi dorosłych, ale samo tworzy nowe, oryginalne teksty, f    . Ponadto dziecko w sposób twórczy używa języka, co

przejawia się między innymi w dostosowywaniu for-|    yyy^ wypowiedzi do sytuacji.

IfG’Dziecko potrzebuje koncentrować, się na swoich zajęciach. Zdaniem Lewisa umiejętność koncentracji ;    uwagi jest jedną z cech .odróżniającą’zdolne dzieci od

innych. Dzieci te umieją skupić uwagę na tym, co im się pokazuje, a także pochłaniają je rzeczy,-wobec których wykazują zainteresowanie. Dorosły powinien uszanować pracę dziecka i nie przerywać jej zbędnymi pytaniami, czy też poleceniami wykonania w tym czasie czegoś innego. Należałoby raczej przedłużać zainteresowanie dziecka podjętym zadaniem poprzez inspirowanie nowych rozwiązań, wyrażanie aprobaty i podziwu dla pracy dziecka.

( 7/ Dziecko wykazuje zainteresowanie rozwiązywaniem nowych problemów. Dzieci w wieku przedszkolnym |.' - '    * zwykle same dostrzegają i podejmują różne pro-'

L    bierny, np. Jak dużą słomkę uniesie mrówka? Od

czuwają potrzebę wytyczania własnych celów i ich

fi    ....

realizowania. Niekiedy problemy podejmowane przez dzieci mogą wydać się dorosłym głupie. Dla dziecka mają sens, bowiem są okazją do poznania nowych cech przedmiotów i zjawisk.


Dzieci potrafią również podejmować problemy podawane przez dorosłych, ale muszą one być dla nich interesującej W., wieku przedszkolnym dziecko chętnie! rpzwiązuje problemy w toku praktycznych prze-

kształceń przedmiotów, włączając, 'pracę wyobraźni (np. Zbuduj planetę, na-której chciałbyś zamieszkać. Jaką jeszcze inną przygodę mógł mieć Włóczykij?). Dorosły powinien zadbać o zwrócenie uwagi dziecka na warunki zadania oraz uchwycenie przez nie związku między warunkami i celem zadania. v Istotnym czynnikiem wzmacniającym jest zainteresowanie dorosłego wynikami pracy dziecka.. Dziecko ma potrzebę doznawania przyjemności z pracy umysłowej; radość z powodu rozwiązywania zadąnia stanowi dla niego' wartość sapią w sobie.-

81 Dziecko znajduje indywidualny sposób myślenia i działania. Nauczyciel pracujący z grupą dzieci szybko zorientuje się, że dysponują one indywidualnymi sposobami zachowania się, zwłaszcza w sytuacjach problemowych. Fakt ten powinien wykorzystać do ukazania dzieciom różnych sposobów rozwiązywania problemów. Uwagę nauczyciela powinny przyciągać nie tylko rozwiązania poprawne, ale także niezwykłe, oryginalne.

D. Lewis uważa, że wszystkie dzieci posiadają twórcze podejście do życia, a zadaniem dorosłego jcsl tworzyć takie warunki, które umożliwiałyby rozwój potencji „dziecka. Pomagając dziecku w rozwoju, należy zwrócić szczególną uwagę na takie jego właściwości, jak: zdolność obserwacji, pamięć, koncentracja uwagi,' zainteresowanie wyjaśnianiem zjawisk, potrzeba sprawdzania, twórcza postawa wobec świata, przeżywanie radości z rozwiązania, problemu, indywidualny styl myślenia i działania. Okazuje się jednakże, że tylko jedno' dziecko na dziesięcioro wychowywane jest w atmosferze sprzyjającej maksymalnemu rozwojowi jego zdolności. > - ■

19


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image006 Kin inanc    wnstrv 1000    1000 b<u-oai (OH RfF 1 C*
IMG2132 OdrujBfły prostowania". t • służą do uzyskania I utrzymania pozycji pionował • sta
in29 V. PLAN OBSŁUGI MOTOCYKLA Po przebiegu pierwszych 500 kin 1.    Sprawdzić naciąg
c.d. pisma Tg.Rodysn do p.kin i.ztr*- opr.,Vewn. pracownika czy pracowniczki, nic np. do zaangażowan

więcej podobnych podstron