kin6

kin6



r


m

ust


E


2. Stymulować czy przyspieszać rozwój

Tytuł wskazuje na potrzebę rozróżnienia stymulacji od przyspieszenia rozwoju. W psychologii i pedagogice zwykło się dotychczas łączyć proces stymulowania z przyspieszaniem rozwoju. Sam termin ,,stymulp-wać” pochodzi od łacińskiego słowa stimulare; co znaczy pobudzam popędzać. Stąd psychologowie i pedagodzy używają tej nazwy na oznaczanie zewnętrznych oddziaływań, mających na celu pobudzanie rozwoju pewnych funkcji psychicznych lub też na • oznaczenie oddziaływań umożliwiających wszechstronny rozwój dziecka.

Można jednak wiązać stymulowanie...nie._z.procesem przyspieszania, ale z procesem do skon aleniaxQz w oj u j i Stymulowańie należałoby wówczas rozumieć jako j stwarzanie sytuacji i zachęcanie do działań prowadzących do samorealizacji.

Dorośli zwykle są skłonni do przyspieszania rozwoju przez proponowanie dziecku ćwiczeń prowadzących do szybkiego opanowania jakiejś sprawności, na przykład czytania. Dziecko poddane takim ćwiczeniom może opanować specyficzną sprawność, ale wyniki takich ćwiczeń są zwykle krótkotrwałe i wiążą ‘ się z wysokimi kosztami, jakie ponosi dziecko. Te koszty, to z jednej strony brak dobrego zrozumienia materiału, a w efekcie sztywne opanowanie formułek. Z drugiej strony, zaburzenia emocjonalne będące wynikiem napięć towarzyszących procesowi przyspieszonego uczenia. 1

D. Elkind (1981) przeciwstawia przyspieszaniu rozwoju sprawności dziecka proces ich rozwijania, do-skolenia na danym poziomie. Dla rozwoju dziecka korzystne jest proponowanie mu dużej liczby zadań

o podobnym stopniu trudności, ale na różnorodnym materiale, _ aktywizujących...różne. sfery aktywności dziecka: percepcyjną, ruchową, werbalną. [Cały proces- doskonalenia jakiejś sprawności powinien być rozłożony w czasie] Każda bowiem czynność umysłowa, zgodnie z Piageta teorią rozwoju intelektualnego, powinna być utrwalana poprzez powtarzanie, wykonywana na różnych treściach w celu jej uogólnienia i równocześnie różnicowana stosownie do okoliczności. Tak na przykład ćwiczenie umiejętności odpowiadania powinno być trenowane na różnych treściach: zdarzenia codzienne, baśnie, animowane filmy; w różnych sytuacjach: opowiadanie mamie w domu, równieśnikom w przedszkolu, innym dorosłym na przyjęciu; każda z tych prób powinna być powtórzona wiele razy. Rodzice, którzy próbują uczyć swoje dzieci specjalnych sprawności czy treści, uczą — zdaniem Elkinda — wkuwania, a wyniki są krótkotrwałe zarówno w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym, jak i studentówLJDziecko, które uczy^ się długo, na różnorodnym materiale, jest lepiej przygotowane do dalszych etapów edukacji w porównaniu z dzieckiem, które opanowało wiele w bardzo krótkim czasie]/

O ile proces doskonalenia sprawności nie budzi zastrzeżeń, o tyle nie jest do końca jasne, czy przyspieszanie rozwoju jest korzystne dla jednostki. Na przykład Piaget wysuwa . zastrzeżenia co do celowości przyspieszania rozwoju poprzez ćwiczenie, j Uważa, że ,,(...) każdy proces rozwoju musi mieć swą optymalną szybkość, i że nadmierny pośpiech okazuje się równie szkodliwy, jak zbyt duża powolność” (Piaget, 1977a, s. 30). Ćwiczenia mogą przynieść jedynie przyswojenie przez dziecko określonych wzo-

<Qi


20\


21


A



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image006 Kin inanc    wnstrv 1000    1000 b<u-oai (OH RfF 1 C*
IMG2132 OdrujBfły prostowania". t • służą do uzyskania I utrzymania pozycji pionował • sta
in29 V. PLAN OBSŁUGI MOTOCYKLA Po przebiegu pierwszych 500 kin 1.    Sprawdzić naciąg
c.d. pisma Tg.Rodysn do p.kin i.ztr*- opr.,Vewn. pracownika czy pracowniczki, nic np. do zaangażowan

więcej podobnych podstron