48586 kin9

48586 kin9



wzbudzają jedynie przejawy reguł,-praw w-konkretnych sytuacjach. Te właściwości dziecka w wieku przedszkolnym przemawiają przeciw organizowaniu edukacji formalnej dla tej grupy wieku' Dziecko w wieku przedszkolnym nie stało się jeszcze „logikiem” — tak uważa Piaget. Obce są mu prawa logiki, nie zna ich i nie stosuje w rozwiązywaniu problemów. Swoje sądy uważa za .słuszne, a w każdym razie za takie, które nie wymagają uzasadnienia. Zestawia różne sądy szczegółowe, nie troszcząc się o logiczne relacje między nimi. Tą drogą niekiedy dochodzi do oryginalnych, odkrywczych rozwiązań, /riaget uważa, że_ intuicja w tym wieku zastępuje f logikę.ij

{ ■ O ile świat dziecka w dwu pierwszych latach ograniczony jest przez jego możliwości percepcyjne, to świat starszego dziecka poszerzony jest o to, co możliwe do wyobrażenia. Oczywiste, iż w takim świecie nie rządzą prawa logiki, ale prawa wyobraźniąMyśli małego dziecka — pisze B. Bettelheim —nie mają uporządkowanego charakteru, tak jak myśli .osoby., dorosłej; myśli małego ..dziecka to jest fantazjowanie.) Gdy dziecko usiłuje zrozumieć siebie czy innych albo kiedy próbuje przedstawić sobie określone, możliwe , konsekwencje tego, no czyni, snuje ono fantazje na ten- temat. To właśnie jest dziecięcy sposób igrania z myślami. Ofiarowywanie dziecku racjonalnej myśli jako głównego narzędzia mającego służyć 'porząd-Ij kowaniu uczuć i rozumieniu świata, może jedynie 0 wprawić je w zamęt i usztywnić (1985, t. 1, s. 226). jyfera wyobrażeń jest tą, która • kryje największe ..potencje rozwojowe dziecka.- „Tym, co najbardziej ' ludzkie w człowieku, co być może jest darem ewolucji y i najpotężniejszym środkiem przekształcania przez

niego środowiska i siebie samego, jest właśnie wyobraźnia” — zauważa L. Singer (1980).

[ Dziecko w wjeku przedszkolnym cechuje intensywny rozwój zdolności do symbolicznego ujmowania rzeczywistości.) Stosuje, ono różnego rodzaju (oznaczenia i_używa ich w doskonaleniu orientacji w świecie. i Okazją, do stosowania oznaczników są zabawy sym-jboliczne, rysowanie, mowa.

( Inną jeszcze właściwością dziecka okresu_przedszkol-nego jest skłonność do działania w sytuacjach pozorowanych).Dziecko podejmuje wiele działań na niby, grając role różnych postaci i wykorzystując zastępcze przedmioty. Zdaniem Wygotskiego (1966) jest to krytyczny moment w rozwoju dziecka ,,(...) przewrót W zakresie stosunku dziecka do otoczenia”. Zabawa pozwala dziecku zrozumieć znaczenie, bowiem wówczas znaczenie odrywa się od konkretnej rzeczy i wiąże się z czymś, co tę rzecz zastępuje (symbol, znak). Ponadto zabawa pozwala lepiej poznać reguły związane z graniem określonej roli. Odkrycie tych reguł jest możliwe nie w rzeczywistym pełnieniu roli,

. ale gdy dziecko chce pozorować granie tej roli; wówczas uświadamia sobie reguły zwązane z daną

jolą.__    co'o\c,y

j Rekapitulując, dziecko w wieku przedszkolnym jest poznawczo odmienne od dorosłego.fUczy się spontanicznie i okazjonalnie.* Rozwiązuje problemy, działając bądź to na rzeczywistych przedmiotach, bądź to na ich symbolicznych zastępnikach.* Posiada pewną wiedzę o świecie, to jest o cechach przedmiotów i zjawisk oraz relacjach między nimi. Zainteresowane jest nie tyle regułami,’prawami, co ich przejawianiem się v/ otoczeniu.* Próbuje porządkować wiedzę o świecie, kierując się intuicją i prawami wyobraźni, a nie

27


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image006 Kin inanc    wnstrv 1000    1000 b<u-oai (OH RfF 1 C*
IMG2132 OdrujBfły prostowania". t • służą do uzyskania I utrzymania pozycji pionował • sta

więcej podobnych podstron