nąć poosiowe o 0,3 - 0,5 mm uszczelniacz i obcisnąć ohejmę na podtoczenlu końcówki widełkowej.
Montaż przegubu krzyżakowego wykonać w kolejności następującej:
- usunąć stary smar, nałożyć we wnęki czopów krzyżaka świeży smar oraz nasmarować wnętrze szklanek łożysk smarem t>M0JI-2y /po 0,4 -0,6 g na każde łożysko/. Czopy krzyżaka nie należy smarować, aby nie tworzyły się poduszki powietrza przy montażu. Wstawić czopy krzyżaka w widełki końcówki wału:
- osadzić łożyska z igiełkami na czopy krzyżaka i wcisnąć je w otwory uch widełek z siłą 3000 N /800 kG/. Założyć w wytoczenia widełek pierścienie osadcze na poprzednie miejsce według znakowania, Następnie sprawdzić poosiowy luz krzyżaka, który winien być w granicach 0,01 -0,04 mm. Jeżeli luz ten jest większy, to wymienić jeden z pierścieni osadczych o mniejszej grubości na pierścień grubszy. Przy wymianie części przegubu krzyżakowego należy dobierać pierścienie osadcze za pomocą sprawdzianu
41 .8734-4002, który ma cztery listewki o grubościach: 1,53 mm, 1,56 mm, 1,59 mm i 1,62 mm.
V/ tym celu należy założy i pierścień osad-czy 2 /rys. 3-49/ grubości 1,56 mm. Przy wcia-
Rys. 3-49. Montaż przegubu krzyżakowego:
1 - widełki przegubu; 2 - pierścień osadczy; 3 -szklanka łożyska; 4 - uszczelka; 5 - czop krzyżaka; 6 - igiełka łożyska: 7 - sprawdzian 41.8734.4092;
A, B, C, D - listewki sprawdzianu, mające grubość, mm: 1,53; 1,56; 1,59; 1,62; i - Widok sprawdzianu z góry kaniu łożysk, gdy krzyżak opiera się o szklankę łożysk /w tym przypadku luzu nie ma/, sprawdzianem 41.8734.4092 określić odległość między szklanką łożyska i czołem rowka pierścieniowego. Zależnie od zmierzonej odległości i z uwzględnieniom luzu osiowego, równego 0,01 - 0,04 mm, założyć dr^gi pierścień osadczy o odpowiedniej grubn ści.
Uwaga. Pierścienie osadcze dla przegubów dostarczane są jako części zamienne w pięciu wymiarach grubościowych, z których każdy ma określony kolor dla danej grubości, mm: 1,62 - żółty; 1,59 - czarny; 1,56 - niebieski; 1-53 - ciemnobrązowy; 1,50 - niemalowany.
Ha przykład, jeżeli wsuwa się listewka sprawdzianu o gruhości 1,56 mm, to należy założyć pierścień 1,53 ram. Jeżeli listewka o najmniejszej grubości /1,53 mm/ nie wsuwa się w rowek, to pierścień 2 wymienić na inny /1,50 mm/. A jeżeli listewka o największej grubości /1,62 mm/ wsunie się w rowek i to z luzem, to pierścień 2 wymienić na !nnv, grubości 1,62 mm.
Po założeniu pierścieni osadczych uderzyć młotkiem z plastykowym obuchom po rozwidleniu przegubu wału. Pod wpływem udaru l elastycznie wciśniętych uszczelek luz między denkiem szklanek łożyskowych i pierścieniami osadczymi zostanie wybrany i pojnwi się on między szklankami łożysk i czołami czopów krzyżaka. Po zmontowaniu sprawdzić lekkość obracania się widełek przegubów oraz wyrównoważe-nie wałów.
Wyrównoważenio wałów. Przedni i tylny wał napędowy należy poddać dynamicznemu wyrównoważeniu na specjalnym stanowisku, a równoważy się przez przyspawanie płytek metalowych.
Przy prędkości obrotowej 91 s_1 /55O0 obr/min/ niewyrównoważenie wałów sprawdzanych na powierzchni A /rys. 3-44/ nie powinno przewyższać 1,75 N.m /175 G.mm/, a przy kontroli wyrównoważenia - do 2,2 N.m//220 G.mm/.
Wyrównoważenie wału napędowego pośredniego sprawdza się przy prędkości obrotowej 13 s“1 /800 obr/min/. Równoważy go się podkładkami regulacyjnymi 3 /zob. rys. 3-48/. Niewyrównoważenie nie może przekraczać 2,4 N.mm/240 G.mm/.
Ostrzeżenie
Jeżeli przy naprawie były wymieniane części wału, to należy go obowiązkowo wyrównoważyć.
MOST TYLNY
Budowę mostu tylnego przedstawia ryB. 3-50.
J.f* *
_
-