ksiazka(098)

ksiazka(098)



Przyczyna niedomagania

Sposób usunięcia

Hałas, stuki w przednich kołach

podczas jazdę samochodu /szczególnie

na zakrętach/

1.    Zużycie części przegubu zewnętrznego lub wewnętrznego

2.    Wygięcie wałków napędzających koła

1.    Wymienić zużyte lub uszkodzone przeguhy

2.    Wyprostować lub wymienić wałki

Wyciekanie

smaru

1. Uszkodzenie lub rozerwanie osłony przegubu zewnętrznego lub wewnętrznego

1. Wymienić smar w przegubie oraz osłonę.

W razie zużycia lub uszkodzenia części wymienić przegub w komplecie


nobieżny typu Birfield-RZEPPA/ składa się z czaszy 3, kulistej nasadki wielogarbnej 5, koszyka 9 z kulkami 6, pierścienia osadczego 4 i oporowego 10. Kulista nasadka wielogarbna 5 łączy się z czaszą 3 za pośrednictwem kulek, które wchodzą w rowki kulistej nasadki wielogarbnej, wykonane promieniowo, oraz w rowki czaszy. Kulista nasadka wielogarbna jest osadzona na wielowy-puet wałka 12 do oporu o pierścień 10 i ustala się pierścieniem osadczym 4. Pierścień ten w stanie ściśniętym swobodnie przechodzi przez wielo-wypustowy otwór w kulistej nasadce wielogarbnej 5, co pozwala lekko łączyć i rozłączać przegub z wałkiem 12.

Przed błotem i kurzem przegub chroni pokrowiec 11, który sam jest chroniony przed uszkodzeniem mechanicznym za pomocą osłony 8. Na wałku 12 pokrowiec i osłona są mocowane opaską zaciskową 7, zaś na czaszy 3 tylko pokrowiec 11 jest zaciśnięty opaską drutową.

Przegub wewnętrzny mostu swą konstrukcją różni się od przegubu zewnętrznego tylko tym, że ma rowki proste. Przesuw osiowy części przegubu czaszy ograniczony jest ustalaczem drutowym 14.

Części przegubu wewnętrznego i niektóre elementy przegubu zewnętrznego są podzielone na kilka grup montażowych /wymiarowych/^ wobec tego przy naprawach nie wolno zamieniać    t

jakichkolwiek części przegubu. Przegub wymienia się tylko kompletny. Osobno mogą być wymieniane osłony ochronne 8, pokrowce 11, opaski 7, pierścienie 4 i 10 oraz ustalacz 14 i pierścień gumowy 13.

MOŻLIWE NIEDOMAGANIA,

ICH PRZYCZYNY I SPOSOBY USUWANIA

WYMONTOWANIE I WMONTOWANIE

Wymontowanie. Postawić samochód na kanale lub podnieść podnośnikiem przód samochodu, zaciągnąć hamulec postojowy i wykonać z obu stron samochodu następujące czynności:

-    przód samochodu postawić na kozły:

-    odłączyć amortyzator od dolnego wahaęza;

-    ścisnąć sprężynę spiralną i odłączyć od dolnego wahacza przegub kulisty;

-    zdjąć kołpak z piasty koła, odkręcić nakrętkę łożysk piasty, odkręcić następnie nakrętkę mocującą pokrywę łożyska czaszy przegubu wewnętrznego ;

-    odkręcić śrubę mocującą prawy wspornik zawieszenia mostu przedniego;

-    wyjąć z piasty koła oraz z przedniego mostu przegub zewnętrzny i wewnętrzny.

Wmontowanie napędu przednich kół samochodu przeprowadza się w kolejności odwrotnej do wymontowaniu.

DEMONTAŻ I MONTAŻ

Demontaż przeprowadza się w razie uszkodzenia pokrowca 111 osłony ochraniającej 8 /rys. 3-78/ w celu sprawdzenia stanu części przegubów i jakości smarowania.

Kolejność demontażu JeBt następująca:

-    zsunąć .opaskę drutową 7 z pokrowca gumowego 11;

-    poluzować opaskę zaciskową mocującą osłonę 8 i pokrowiec 11 na wałku 12, po tym przesunąć wzdłuż wałka osłonę i pokrowiec, aby dostać się do kulistej nasadki wielogarbnej 5 przegubu;

-    za pomocą dornika i młotka wybić z wałka kulistą nasadkę wielogarbną 5;

Ostrzeżenie

Aby nie zaklinował się pierścień osadczy 4, unikać przekrzywienia kulistej nasadki wielogarbnej oraz właściwie dobierać siłę i kierunek uderzania młotkiem.

-    zdjąć z wałka 12 pierścień oporowy 10, pokrowiec ochronny 11 oraz osłonę 8;

-    zsunąć z wałka' pokrowiec i osłonę ochronną przegubu wewnętrznego, a po wyjęciu ustalacza 14 wyjąć z czaszy 15 wałek 12 razem z kulistą nasadką wielogarbną 17, koszykiem 16 i kulkami;

-    przy pomocy dornika i młotka zsunąć z wałka 12 kulistą nasadkę wielogarbną 17;

-    zdjąć pierścień oporowy 10 i zsunąć z wałka pokrowiec ochronny;

-    przemyć wewnętrzne komory przegubów oraz pozostałe części.

Najbardziej złożonym i ważnym jest wykonanie demontażu i montażu przegubu zewnętrznego, które-

Q'1 ty - /!    3

- 100 -


Wyszukiwarka