Laboratorium materiałoznawstwa2

Laboratorium materiałoznawstwa2



124

okularu. Należy przy tym zmierzyć możliwie najdłuższy odcinek i następnie obliozyć szukaną wielkość. Na przykład, Jeśli między 80 kreskami skali na okularze mieści się długość rzeczywista 0,35 mm, to między dwoma kreska-

mi2805' = i = 4’375ii-•

Obecnie istnieje bardzo duża ilość różnych, rodzajów mikroskopów metalograficznych, o rozmaitych konstrukojach i wyposażonych w różne części wymienne.

4.2_.7.4._ Typowe rodzaje mikroskopów, ich_konstrukcja i wyposażenie_

Zwykłe mikroskopy szkolne i warsztatowe są przeznaczone tylko do obserwacji wizualnej. Mikroskop taki,Jest niewielki i przenośny. Składa się on z podstawy, n^a której zawieszony jest tubus z obiektywem, okularem i oświetlaczem oraz stolik przedmiotowy. Obiektyw umieszczony jest w dole tubusa, a okular na jego górnym końcu. Tubus ma kształt rury ustawionej pionowo. W niektórych mikroskopach jest on u góry zgięty pod kątem, umożliwiającym obserwację obrazu w okularze z pozycji siedzącej. W tym wypadku promienie skierowane są do okularu przy pomocy pryzmatu umieszozonego w zagięciu tubusa. Żaróweczka oświetlacza jest zwykle na napięcie 6 V, dlatego prąd z sieci należy pobierać przez transformator. Oświetlacz w tych mikroskopach Jest zwykle płytkowy. Tubus jest przesuwany w kierunku pionowym przy pomocy dwóch śrub, zgrubnej i mikrometryoznej, zazębiających się z odpowiednimi zębatkami. Stolik przedmiotowy, na którym umieszcza się próbkę szlifem do góry, znajduje się pod tubusem. Stolik może być nieruchomy lub - co jest wygodniejsze przy obserwacji - przesuwany ruchem krzyżowym w kierunkach wzajemnie prostopadłych w płaszczyźnie poziomej. Niekiedy tubus Jest nieruchomy a stolik posiada mikrome-tryczny napęd pionowy. Przy pomocy ruchu pionowego tubusa, względnie stolika, ustawia się ostrość obrazu.

Szlif musi znajdować się dokładnie w płaszczyźnie prostopadłej do osi optyoznej mikroskopu. Dla uzyskania tej prostopadłości szlifu do osi mikroskopu, próbkę umieszcza się w korytku metalowym z plasteliną. Korytko posiada płaszczyznę podstawy dokładnie równoległą do płaszczyzny wyznaczonej przez krawędzie górne. Próbkę wolska się w plastelinę tak, abj- szlif wystawał z korytka. Następnie odwraca się korytko dnem do góry i szlif kładzie się na czystym papierze, ułożonym na jakimś przedmiocie o płaskiej powierzchni, najlepiej na płycie szklanej , po czym mocno dociska się korytko do tej powierzchni (rys. 4.20). W ten sposób uzyskuje się ustawienie szlifu w płaszczyźnie równoległej do podstawy korytka ustawionego na stoliku prostopadłym do osi mikroskopu.


Schemat optyczny opisanego mikroskopu jest zgodny z rys.

Rys. 4.20. Ustawianie próbki w korytku z plasteliną

1 - korytko, 2 - plastelina, 5 - próbka, 4 - powierzchnia płaska


4.12.

Mikroskop szkolny posiada zwykle ubogie wyposażenie w optykę, składającą się z dwóch obiektywów powiększających 5 1 10 razy oraz trzech okularów powiększających 5» 10 i 15 razy. Na takim mikroskopie można wykonać mikrofotografie przez przystawienie obiektywu małoobrazkowego lustrzankowego aparatu fotograficznego w miejsce osadzania okularu. Przy tym obiektyw aparatu fotograficznego musi być umieszczony na odpowiednim przedłużaczu, podobnie jak przy zdjęciach reprodukcyjnych. Obiektyw ten odgrywa rolę okularu fotograficznego w mikroskopie. Możność łatwiejszej obsługi i lepsze wyniki otrzymuje się przez zastosowanie odpowiedniej przystawki fotograficznej. Najbardziej u nas rozpowszechnione krajowe mikroskopy tego typu są wyprodukowane przez zskłady Wich--Mar i PZO.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Laboratorium materiałoznawstwa2 124 okularu. Należy przy tym zmierzyć możliwie najdłuższy odcinek i
MATERIAŁY 261 to nie da się nią efektywnie zarządzać autorytarnie przez dłuższy czas. Należy przy ty
etno (19) [] tycznej. Należy przy tym uwzględnić fakt, że działalno^ negatywnego wariantu bohatera k
Należy przy tym pamiętać, że morfologia kolonii zależy nie tylko od rodzaju mikroorganizmu, ale równ
Problemy ergonomiczne Należy przy tym mieć również na uwadze, że częstość pomyłek popełnianych przez
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 119 Należy przy tym podkreślić, że dopiero tutaj konkretn
zoperacjonalizowano na materiale języka polskiego dokonując przy tym pewnych zmian. Pierwszą z nich
648 ANDRZEJ WYROBISZ od tego, kto je budował i jakim celom miały służyć; należy przy tym brać pod uw
s064 (2) potem do ugotowania czegoś !ub do wysuszenia wełnianych skarpet albo do innych podobnych ce
Laboratorium materiałoznawstwa6 52 były podobne. Przy różnych ilościach badanych stopów musimy odni
11916 skanuj0309 należy przy tym zwrócić uwagę, że przełożenia tego nie można wyrazić - postaci stos
Należy przy tym pamiętać, iż o powodzeniu realizacji wymienionych celów decyduje wiele czynników i
5 (144) przy czym sprawność dźwigniowego układu hamulca jest zwykle oceniana na ok. 95%. Należy przy

więcej podobnych podstron