32680 logistyka zaopatrzenia0

32680 logistyka zaopatrzenia0



Rys. 6. Plan pozycjonowania na rynku dóbr przemysłowych Źródło: M. Urbaniak: Marketing przemysłowy. INFOR, Warszawa 1999, s. 36.

2.2. Obiekty badania rynku zaopatrzeniowego

Pod pojęciem „badania rynku zaopatrzeniowego” rozumie się systematyczne i metodyczne działania w zakresie poszukiwania informacji1. Jest to zdobywanie i przygotowywanie potrzebnych dla zaopatrzenia przedsiębiorstwa informacji. Przedmiotem badania rynku zaopatrzeniowego są niezbędne do wykorzystania w procesie produkcyjnym surowce, materiały pomocnicze, energia i paliwo oraz urządzenia produkcyjne. W wyniku badania rynku zaopatrzeniowego następuje lepsze poznanie rynku, dostarczanie informacji do celów podejmowania decyzji, ułatwienie rozpoznania przyszłościowych zadań na rynku oraz tworzenie bazy informacyjnej dla optymalnego zaopatrzenia. Klasyczne nauki z zakresu badań rynku dzielą obszar badań na analizę rynku i obserwację rynku2. Analiza rynku zaopatrzeniowego polega na badaniu struktury rynku w określonym czasie. W szczególności bada się przekrój tego rynku i jego formę. Obserwacja rynku ma na celu badanie dynamiki rynku, a zwłaszcza jego rozwój w czasie. Dokonuje się jej najczęściej na podstawie wyników analizy rynku.

Analiza i obserwacja rynku są podstawą ustalenia prognozy rynku, która służy do podejmowania w przyszłości decyzji co do zakupów. Prognoza powinna rozpoznać np. przewidywane trudności na określonych rynkach surowcowych lub ewentualne trendy w zmianach podaży surowców, materiałów, cen. Niezawodność prognozy jest uzależniona od wielu czynników, np. od aktualności, dokładności, pełności uzyskiwanych informacji, długości i czasu przewidywania, szybkości zmian na rynku w czasie.

W badaniach rynku zaopatrzeniowego występuje kolejność postępowania, a mianowicie: zbieranie informacji, przygotowanie danych oraz ich analiza. Obiektami badania rynku zaopatrzeniowego, dla których muszą być zbierane, przygotowywane i analizowane informacje są:

-    produkt,

-    dostawcy,

-    struktura rynku,

-    dynamika rynku.

Elementy badania rynku zaopatrzeniowego i źródła informacji podaje

rys. 7.

37

1

P. Blom: Beschąffmgsmarktforschung. Gabler-Yerlag, Wiesbaden 1982.

2

Podstawy marketingu. Red. J. Altkom. Instytut Marketingu, Kraków 1992.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
57970 logistyka zaopatrzenia4 Rys. 5. Procedura podejmowania decyzji make or buy Źródło: Opracowani
28646 logistyka zaopatrzenia7 Miarą skuteczności działania na rynku zaopatrzeniowym i prawidł0. ana
lichtarski (153) 306 7. Przedsiębiorstwo » rynek Warunki panujące na rynku dóbr przemysłowych powodu
logistyka zaopatrzenia7 nie popytowej, jak i podażowej . Rynek dóbr przemysłowych tworzą zatem prze
CCF20090817004 Na rynku dóbr przemysłowych (schemat 4) można wyróżnić dwa typy powiązań między prod
logistyka zaopatrzenia1 Rys. 7. Elementy badania rynku zaopatrzeniowego i źródła informacji Źródło:
skanuj0026 Analiza firmy E Sp. z o.o. 1.    Cel i zakres raportu: pozycja na rynku us
Logistyka - nauka kolejowych przewozów towarowych na rynku krajowym oraz międzynarodowym, który jest

więcej podobnych podstron