KB0018

KB0018



miennej barwy, w pasy lub pstrą szachownicę. Stopy obute są w ciżmy czarne lub czerwone, w wysokie buty, w trzewiki z długimi dziobami, modnymi jeszcze przy końcu w. XV. Obok strojów zachodnich spotykamy często i wschodnie, bo w Krakowie, podobnie jak w Wenecji, Wschód i Zachód podawały sobie na początku XVI w. ręce. Toteż nie musiał być rzadkością na ulicach jagiellońskiej stolicy Turek wąsaty w autentycznym turbanie, taki jaki wespół z pstrokatym lancknechtem trzyma herb ku- śnierzy, lub którego maluje na ścianie malarz, czy wreszcie który 24 przytrzymuje przed kuźnią wierzchowca.    3s

Wbrew opinii Winklera, iż ubiory w Kodeksie Behema są fantastyczne i że zwłaszcza egzotyczne figury, jak widziany od tyłu mężczyzna w kaftanie w ukośne pasy i w wysokim kapeluszu czy 51 czapie z piórem, nie miały odpowiedników w ówczesnej rzeczywistości krakowskiej, miniatury naszego Kodeksu są zarówno kapitalnym, jak autentycznym źródłem do historii kostiumu.

O tym, że w Polsce, a szczególnie w Krakowie w ostatniej ćwierci XV i w pierwszej, połowie XVI w. dał się odczuć wyraźny wpływ mody wschodniej, zwłaszcza tureckiej, świadczą bardzo liczne wzmianki wydobyte z ówczesnej literatury przez niestrudzonego badacza kultury staropolskiej, Stanisława Kota [23].

Oto Jan ze Słupcy biada, że Polacy naśladują ubiory pogan. Uczony humanista i dyplomata Decjusz nazywa rzecz po imieniu: Polacy porzucają własne stroje i przywdziewają szaty tureckie. Najbardziej pouczający jest cytat z Andrzeja Frycza-Modrzew-skiego, z którego się dowiadujemy, że w wielu polskich domach jeden członek rodziny ubiera się po niemiecku, inny wedle mody włoskiej, trzeci po turecku. Słuszności i wiarygodności Frycza dowodzą miniatury Kodeksu Behema, które roją się od przedstawień egzotycznych ubiorów i w świetle doskonale tekstami podbudowanych wywodów Kota bynajmniej nie są wymysłami artysty, lecz przeciwnie, jednym jeszcze dowodem dążenia malarza do wiernego odtworzenia otaczającej go rzeczywistości.

21


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
KB0018 miennej barwy, w pasy lub pstrą szachownicę. Stopy obute są w ciżmy czarne lub czerwone, w wy
geolog lab11 ich jest bardzo niska, ok.1,5-2. Mają barwy białe, lub zabarwione domieszkami na żółtaw
Manga?ntasy rysowanie jest łatwe2 aęce i stop/ Nawet wielcy mistrzowie ukrywali lub zasłaniali dł
gilotyna >we Cięcie arkusza na pasy lub pojedyncze półwyroby, grubość ciętego materiału do 4
P1070563 (2) kach modyfikacja barwy uczuciowej lub stylowej jest tylko następstwem odniesienia wyraz
CCF20081011013 (2) 38 A co uwidacznia się w zmianie barwy kolonii lub podłoża, w powstaniu strefy
69523 str90 staniku u dołu wyłożeniem z jasnej barwy podszewki lub futra (382 c). Charakterystyczn4
P1070563 (2) kach modyfikacja barwy uczuciowej lub stylowej jest tylko następstwem odniesienia wyraz
Obraz (92) tą barwą, ie z cieniami szarej barwy, zwierzęcy, lub przedmio- ą lub ciemnoszarą barwą, i
obserwatora jakiejś licznej grupy ludzi, który na podstawie dowolnej cechy, np. barwy włosów lub rod
rośliny III (27) Chrobotek reniferowyCladina rangiferina, A Jest porostem naziemnym, barwy szaropopi
Altostratus (As) tworzy gęstą warstwę barwy szarej lub szaroniebieskiej (słońce zazwyczaj jest
P1070563 (2) kach modyfikacja barwy uczuciowej lub stylowej jest tylko następstwem odniesienia wyraz
cw4 7 Wykonanie oznaczenia. W celu uzyskania stężenia barwy pozornej lub rzeczywistej odmierzyć bezp
P1070563 k-nhn.odyfik.cJ. barwy uczuciowej lub stylowej jest tylko ....... odniesieni wyrazu do inny
haft wstazeczkowy0011 Akcesoria do matowania Zmiana barwy tła lub odcienia wstążeczki przeznaczonej
Źródło: www.wigry.win.plMetoda zasięgów Pozwala za pomocą barwy, szrafu lub konturu przedstawić

więcej podobnych podstron