metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103

metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103



zadania Jeśli gadulstwo staje się dominującym stylem pracy w grupie (dzieje sic tak często w grupach, w których uczestnikami są nauczyciele), prowadzący powinien podjąć interwencję. Będzie więc musiał przypominać grupie, co jest problemem do rozwiązania, tematyką czy celem zajęć lub poszczególnych ćwiczeń. Powinien zwracać uwagę na sposób wypowiedzi uczestników dygresyjnych i porządkować ich myśli. Może również mobilizować ich do samodzielnej selekcji wypowiadanych treści na takie, które są zgodne z problematyką zajęć i dygresyjne. Może wreszcie wykorzystać bezpośrednie informacje zwrotne od grupy, aby dać szansę osobie dygresyjnej na zmianę stylu wypowiedzi.

Wrogość w grupie

Zwykle trudno poradzić sobie w grupie z wrogością, ponieważ osoby, które ją przejawiają, działają często niejawnie. Wrogość przybiera formę zjadliwych uwag. żartów, ironii. Może też wyrażać się w opuszczaniu sesji, spóźnianiu, wychodzeniu z sali. demonstrowaniu znudzenia, obojętności, ale także nadmiernej uprzejmości. Osoby skrajnie wrogie nic uczą się w czasie zajęć grupowych metodami aktywnymi i nie są w stanic zdobywać w ten sposób nowych umiejętności, ponieważ ich mechanizmy obronne bywają tak silne, że nic pozwalają na dotarcie do źródeł przeżywania emocji. Uczestnik demonstrujący wrogość jest skoncentrowany na utrzymaniu swoich mechanizmów obronnych i nic jest w" stanic skupić się na procesie rozwiązywania zadań czy budowaniu relacji społecznych. Wrogość destrukcyjnie wpływa na klimat w grupie. Uczestnicy zaczynają również stosować mechanizmy obronne, aby nic ujawniać swoich słabych punktów. Wzrasta poziom lęku i silna obawa przed brakiem akceptacji, ośmieszeniem, odrzuceniem.

W zasadzie jedynym skutecznym sposobem postępowania z uczestnikiem, który przejawia wrogie zachowania, jest skłonienie go do wysłuchania, bez żadnych reakcji z jego strony, tego. co inni uczestnicy mówią o swych uczuciach i wrażeniach z nim związanych. Ważne jest jednak, by nie stało się to pretekstem do wyładowania własnej wrogości i nic miało charakteru otwartej krytyki, ale było utrzymane w wyraźnej konwencji informacji zwrotnej. Uczestnicy mogą opisać, jak czują się z tą osobą w grupie, jakie jej zachowania ułatwiają z nią kontakt, jakie stanowią ograniczenie. Należy również sprawdzić, czego osoba demonstrująca wrogość cłice od grupy i dać wyraz bezwarunkowej akceptacji jej ..słabości"

Uczestnik wywyższający się

Niektórzy uczestnicy przyjmują w grupie postawę wyższości. Mogą mora li zo-wać, oceniać i osądzać innych, krytykować zachowania. Takie osoby nie są w stanie doszukać się żadnych istotnych problemów we własnym funkcjonowaniu. Ich postawa i zachowanie mogą dawać w grupie podobne efekty, jak przejawy

S" wrogości. Pozostali uczestnicy "sztywnieją" i nie pot rai i 4 ujawnić swojego stano-* wiska wobec osoby, która jawi się jako doskonała. Podobnie, jak w przypadku ii1 osoby monopolizującej pracę grupy, prowadzący powinien uważać, aby grupa nie 1 uczyniła /. takiego uczestnika "kozła ofiarnego." Kluczowym działaniem jest tu p* wyrażenie swoich emocji p17.cz pozostałych uczestników tak. aby miały one : charakter informacji zwrotnej. Należy także dokładnie ustalić, czego osoba wywyższająca się chce od giupy i jakie są jej oczekiwania związane z całym cyklem zajęć. ! Prowadzący powinien również zastanowić się. co może dostać od grupy taki trudny uczestnik, aby mógł skutecznie pracować w grupie nad zadaniem i powiększać zakres swoich umiejętności.

„Trup >v szafie”

Zjawisko to jest częstym źródłem oporu w grupie. „ Trup w szafie" jest sprawą, która wyraźnie wpływa na .sytuację w grupie i jej rozwój oraz na zachowania uczestników, ale nic mówi się o niej otwarcie. Jeżeli z.e strony prowadzącego brakuje zachęty i wsparcia do tego. by tę sprawę ujawnić, rozwój grupy zostaje zahamowany. Dzieje się tak. ponieważ norma otwartości zostaje zastąpiona normami: być ostrożnym, nie mówić za wicie, być gotowym do obrony. Jeśli istnieją jakieś niewypowiedziane sprawy, wówczas w grupie pojaw iają się typowe zjawiska: poziom zaufania jest niski, wzrasta wzajemna wrogość, członkowie grupy „pilnują się” nawzajem i nic są skłonni do otwartości, aktywności i ryzyka. Prowadzący spostrzega grupę jako trudną 1 ma intuicyjne przekonanie, że „coś tu nic gra". Praca w grupie jest mało efektywna albo wcale nic postępuje do przodu, dopóki ukryte sprawy nie zostaną ujawnione 1 dokładnie omówione, /.ajlitowanie się takimi podskórnymi problemami nie icst dla prowadzącego ani wygodne, ani przyjemne, ale staje się koniecznością, jeśli chce. aby grupa pracowała i uczyła się dalej w sposób efektywny.

Opisane zjawisko występuje zwykle wtedy, gdy część uczestników nic została włączona do grupy dobrowolnie a prow adzący o tym fakcie nie w ie. gdy uczestnicy mają poczucie, że od udziału w zajęciach coś zależy (np. awans zawodowy), gdy instytucja, w której prowadzimy zajęcia dla grupy, tworzy niejasne zasady lub panuje w niej wysoki poziom lęku. gdy w grupie są jednocześnie pracownicy i przełożeni a także, jeśli część uczestników pozostaje na pozycji obserwatorów i ich intencje nic są znane pozostałym członkom grupy.

Zadanie do wykonania

Narysuj koło i podziel je na cztery części. Pierwsza część to „Uczestnicy, jakich się boję”, druga to „Ci. którzy mnie złoszczą", trzecia ..Mają szczęście, żc na mnie trafili", ostatnia „Sam nic wiem. co z lego wyniknie". W poszczególne


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103 zadania Jeśli gadulstwo staje się dominuj
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 103 zadania Jeśli gadulstwo staje się dominuj
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona 23 ZADANIA - LUDZIE Mogą być związane z liczen
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona? 97 Inscenizacja i odgrywanie ról Opierają się
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona8 199 KARTA STWORA fECIINICZNEGO Jako ekspert
63911 metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona( 29 Rys.6. Etapy życia I zadania rozwojow
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona8 129 •    w jaki sposób powsial

więcej podobnych podstron