obraz4 (115)

obraz4 (115)



To wyrażenie znaczy po prostu, że rzeźby, witraże, freski były ilustracjami dogmatycznej interpretacji Pisma. Jeśli wielka sztuka chrześcijańska miesza się ze sztuką bizantyjską i ze sztuką romańską (które były sztuką ikony i symbolu), to wielka sztuka katolicka (stanowiąca bazę całej wrażliwości estetycznej Zachodu) miesza się z „realizmem” i z ornamentyką gotycką, jak również z ornamentyką i ekspresjonizmem baroku. Malarzem „triumfu Kościoła” był Rubens, a nie Andriej Rublow czy nawet Rembrandt.

*

W ten sposób w zaraniu myśli współczesnej, w chwili, w której Rewolucja Francuska wstrząsnęła podstawami kultury Zachodu, spostrzeżono, iż zachodnie obrazoburstwo wyszło z sześciu wieków „postępów świadomości” znacznie wzmocnione. O ile dogmatyzm litery, empiryzm myśli bezpośredniej oraz sejentyzm semiologiczny są rozbieżnymi nurtami obrazoburstwa, o tyle wspólne skutki ich działań umacniały się nawzajem w biegu dziejów. Jest to również owo nagromadzenie „trzech stanów naszych zasadniczych koncepcji”, które stwierdzi Augustę Comte 43, a które położy podwaliny pod pozytywizm XIX stulecia. Bowiem pozytywizm, który Comte wyprowadza z bilansu historii myśli zachodniej, jest jednocześnie dogmatyzmem „dyktatorskim” i „klerykalnym”, jest myślą bezpośrednią na poziomie „faktów rzeczywistych” w przeciwieństwie do „chimer”, oraz jest legalizmem scjentystycznym u.

Nawiązując do wyrażenia, które Jean Lacroix 45 zastosował do pozytywizmu Augusta Comte’a, można by powiedzieć, że postępujące „zawężenie” pola symbolicznego doprowadziło na początku XIX wieku do koncepcji i roli symbolizmu nadmiernie „ograniczonego”. Słusznie można by zapytać, czy te „trzy stany” będące stanami postępu świadomości nie są trzema etapami zaćmienia, a zwłaszcza alienacji ducha. Dogmatyzm „teologiczny”, konceptualizm „metafizyczny” wraz z jego ockham i stycznymi przedłużeniami i wreszcie „pozytywistyczna” semiologia są tylko stopniowym zamieraniem ludzkiej władzy wchodzenia w stosunki z transcendencją, władzy naturalnego pośrednictwa symbolu.

4*


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0009 (121) zrozumieć. Oczywiście, stwierdzenie to nie oznacza po prostu, że winę można zał
CCF20081221075 przewiduje, nie zmodyfikowalibyśmy prawa, ale uznali po prostu, że nie jest to spade
WSP J POLM14 Jcnry Iktrt.-niński. Styl potoczny 118 Bo nawet nie to, wiesz, ale po prostu, żehy toto
Osobisty Trener5 Dobry patent na rozgrzewkę WIATRAK O To ćwiczenie jest po prostu genialno. Banalnie
118 Jerzy Bartmińskiy Styl potoczny Bo nawet nie to, wiesz, ale po prostu, żeby toto przyszło jakoś
BUWG6 38 Rozdział 4 kariery, mówi się po prostu, że kobiety nie dążą. do odpowiedzialnych stanowisk&
Żeby współczynniki wt, at, J3tjbyły niezależne od f(x,y), to wyrażenia w nawiasach po lewej stronie
DSC04163 NICHOLAS MIRZOEFF I Kane twierdzi po prostu, że w hiperwizualnym, digitalnym świecie już ni
Osobisty Trener5 Dobry patent na rozgrzewkę WIATRAK O To ćwiczenie jest po prostu genialno. Banalnie
DSC08228 (2) 118 Jaty Rartmiński, Styl potoczny Bo nawet nie to, wiesz, ale po prostu, żeby toto prz
w starożytności “filozofia" znaczy po prostu tyle, co “nauka".

więcej podobnych podstron