P1030019 (2)

P1030019 (2)



feremy Rifkin

Również handel detaliczny pośpiesznie reorganizuje swoje operacje, wprowadzając „inteligentne" maszyny, gdzie się tylko da, chcąc poprawić produktywność i obniżyć koszty robocizny. Nowoczesny handel detaliczny powstał w Stanach Zjednoczonych w latach 70. i 80. wieku XIX. Dziś dominują w nim sieci domów towarowych, które zatrudniają ponad 19,6 miliona osób, czyli 22% ogółu zatrudnienia w prywatnym sektorze poza rolnictwem42.

Zatrudnienie w handlu detalicznym rosło w niebywałym tempie po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdy konsumenci z wypchanymi portfelami rzucili się w wir zakupów, które miały trwać 40 lat. Pod koniec lat 80. zatrudnienie w handlu przyhamowało, gdyż bezrobocie w innych sektorach gospodarki spowodowało obniżkę siły nabywczej. Aby zredukować koszty i poprawić zyski, firmy zaczęły zastępować pracowników systemami komputerowymi i automatycznymi procesami. Kiedy w latach 1967-1989 zatrudnienie w handlu detalicznym rosło w średnim tempie prawie 3% rocznie, to w latach 90. Biuro Statystyki Pracy przewidywało znaczny spadek tego tempa do poziomu co najwyżej 1,5%43.

Typowym przykładem nowego trendu jest firma Sears-Roebuck 1 jeden z gigantów handlu detalicznego. W 1993 r. straciło w niej pracę 50 tysięcy osób z działu sprzedaży, czyli 14% ogółu zatrudnionych. W tym samym czasie dochody firmy ze sprzedaży wzrosły

0    ponad 10%. „Zadajemy podstawowe pytanie 1 powiedział Anthony Rucd, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży - czy nasi pracownicy wnoszą nową wartość? Jesteśmy zobowiązani pozbyć się niepotrzebnego personelu, którego praca nie przyczynia się do tworzenia wartości"44.

W większości sklepów zastosowanie czytników kodu kreskowego znacznie zwiększyło sprawność kasjerów i w rezultacie zmniejszyło się zapotrzebowanie na siłę roboczą. W 1992 r. Krajowa Federacja Handlu Detalicznego dokonała przeglądu sklepów i stwierdziła, że kody kreskowe stosowało ponad 80% sklepów. Wzrost wyposażenia sklepów w komputery i inne „inteligentne" maszyny „wyjaśnia, dlaczego zatrudnienie w handlu jest niższe o jakieś 400 tysięcy

42    Technology and tabor in Three Sernice Industries s. 21.

43    Tamże s. 21-22.

44    Job Extinction Evolving Into a Fact of Life in U.S., „New York Times" 22.03.199) I

1    D5.

osób od rekordowego roku 1990", mówi Stephen Roach z firmy Morgan Stanley45.

Kasjerzy w sklepach są trzecią co do wielkości grupą zawodową, po sekretarkach i księgowych, i jest ich w Stanach Zjednoczonych prawie 1,5 miliona. Według badań Biura Statystyki Pracy, nowe ^wyposażenie w elektroniczne skanery pozwala na 30-procentowy „wzrost szybkości obsługi klienta i łączną redukcję zatrudnienia kasjerów i pakowaczy o 10-15%46.

Niektóre sklepy w ogóle rezygnują z kasjerów. W centrum handlowym Crystal Court w Minneapolis klientów wchodzących do sklepu muzycznego wita jego jedyny „pracownik" - ważący ponad 180 kg robot. Umieszczony w okrągłej, szklanej kabinie pośrodku sklepu, robot jest wyposażony w klawiatury, za pomocą których klienci mogą wybrać do 30-sekundowego przesłuchania jedną z pięciu tysięcy płyt kompaktowych. Kiedy klient chce kupić ukąś płytę/ dokonuje transakcji na ekranie monitora: ramię robota wybiera płytę z półki i podaje ją klientowi razem z pokwitowaniem. Pewien 23-letni stały klient tego sklepu mówi, że woli robota od sprzedawcy-człowieka: „jest łatwy w użyciu i nigdy nie odburknie"47. Bardziej wyrafinowane roboty, zdolne do rozpoznawania mowy i same mówiące, powinny znaleźć się w domach towarowych, sklepach, barach szybkiej obsługi i innych zakładach usługowych na początku XXI w.

Pewna europejska firma sprzedaży super dyskontowej eksperymentuje z nową technologią elektroniczną, która pozwala klientowi wybierać żądane produkty przez włożenie karty kredytowej do czytnika na półce z tym towarem. Klient nie ma wózka na zakupy. Przy wyjściu ze sklepu, z pominięciem stanowiska kasowego, klient odbiera wybrane i zapakowane artykuły, podpisuje polecenie obciążenia konta i wychodzi48.

H Technology Is Fueling Retail Productimty, But Slowing Job Gains, „Business Week" 1105.1993 | 16.

Technolog!/ ar,d tabor in Fwe Industries, U3. Department of Labor Bureau of labor Statistics, Bulletin 2033, Washington, D.C., 1979.

Roboclerk in Tune with Seroice Industry, „Chicago Tribune" 28.05.1990, sect. 3 The Retail Reoolution, „Wall Street Journal" 15.07.1993 s. A12.

199


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1030019 (2) feremy Rifkin Również handel detaliczny pośpiesznie reorganizuje swoje operacje, wprowa
33111 P1030019 (2) feremy Rifkin Również handel detaliczny pośpiesznie reorganizuje swoje operacje,
33111 P1030019 (2) feremy Rifkin Również handel detaliczny pośpiesznie reorganizuje swoje operacje,
P1030020 (2) Jeremy Rifkin Sektor handlu detalicznego przez długi czas służył jako gąbka wchłaniając
P1030020 (2) Jeremy Rifkin Sektor handlu detalicznego przez długi czas służył jako gąbka wchłaniając
P1030096 (2) W Jeremy Rifkin Południe będzie musiało zmierzyć się z jeszcze jednym, równie trudnym p
skanuj0016 (94) HANDEL DETALICZNY Dzięki handlowi detalicznemu towary docierają do ostatecznego naby
P1030038 (2) Jeremy_Rifkin praktyczną realizacją organizacyjnych zasad fordyzmu w warunkach nieogran
P1030081 (3) Jerenty Rifkin o świadczeniu usług społecznych. Wśród rzeczników dochodu socjal-„ego i
P1030082 (3) Jerrny Rifkin Wprawdzie liberalni i konserwatywni liberałowie z różnych powodów popiera
11319 P1030016 (2) Jeremy Rifkin bez papieru, „ponieważ jest to bardziej sprawny sposób dostarczania
65471 P1030014 (2) Jeremy Rifkin Koniec pracy obsługi klientów, które jest czynne przez całą dobę i

więcej podobnych podstron