80174 r16

80174 r16



©

Zanim zaczniesz czytać dalej, zrób sobie przerwę na relaks. Wiesz przecież, że jest ora potrzebna do lepszego zapamiętania poznanych informacji. Rozluźnij się, odpręż.

Rozluźnij mięśnie.

Powtarzaj w myśli hasło „rozluźnienia”.

Zamknij oczy i pozostań tak przez kilka chwil, oddychając głęboko.

Wychowanie w ujęciu holistycznym

Z dotychczasowej lektury można wywnioskować, że chodzi nam wyłącznie o zlikwidowanie zahamowań psychicznych uczniów i podniesienie wyników. Nauka w stanie odprężenia byłaby wtedy traktowana wyłącznie instrumentalnie, służyłaby tylko realizacji celów zewnętrznych, a w przypadku ekstremalnym oznaczałaby „faszerowanie uczniów większą liczbą faktów i danych, z tą różnicą, że tym razem nie pod przymusem, lecz przy zastosowaniu łagodniejszych metod”.

Ale właśnie w superlearningu podkreśla się za każdym razem, że metody te odnoszą pozytywny skutek nie tylko w zakresie przyswajania wiedzy, lecz wpływają równie korzystnie na fizyczny i duchowy rozwój ucznia. Ostrander/Schroeder donoszą na przykład o uczestnikach kursów prowadzonych metodą superlearningu: „Czuli się odświeżeni, wypełnieni nową energią i pozostawali w stanie równowagi. Napięcie i stres zniknęły, podobnie jak bóle głowy i inne dolegliwości”1.

Wychowywać całościowo oznacza: poza przekazywaniem samej wiedzy w szkole traktować uczucia ucznia i jego fizyczność jako bardzo istotne elementy oraz stymulować rozwój wewnętrznej mądrości. Wychowanie w ujęciu holistycznym stawia sobie za cel rozwój osobowości, samourze-czywistnienie: chodzi o indywidualny rozwój, osiągnięcie wewnętrznej dojrzałości i indywidualnej odrębności. Ćwiczenia relaksacyjne mogą w znacznym stopniu pomóc w zrealizowaniu wymienionych celów.

Głowa, serce i ręka

Już przed ponad dwustu laty Johann Friedrich Pestalozzi wymagał, aby wychowanie obejmowało całą istotę człowieka, uwzględniając jego „głowę, serce i rękę”. Intelekt, uczucia i cielesność stanowią jedno

I przynależą ilu ezlowiekn I lilii, gu/.ir mu mu >mt pi .... . ,...........

We, u iinlu |i-sl traktowane nisli ui itt'1 nulu i*.*, lezultiileiu wyi liewania I'2,' d(lc zaledwie strzęp człowieka. Kimijąi' su; wyłącznie mys Irnirm, *»••* I7.ymy z właściwej perspektywy na po/.yr ję człowieka w ulm /u|»|* v,n

}0 Święcie. Dowodem nu lo s;| skutki rsicjonulncp.n inyślriiia w zv< Mi 2 " (lennym: zanieczyszczenie powietrza, wody i glob. iu/.i/iiim>si " (podarowaniu bogactwami naturalnymi, zagrożenie płynące z zadom i Wetlin energii jądrowej zarówno dla celów eywilnycli. |ak i wnp.kowyt li Wytwory cywilizacji usamodzielniaj;| się i stanowi;) cmn/ większe /a |ftvżenie dla istnienia ludzkości.    >.slugujijc się wyłącznic inicleklein,

Młynkujemy z gruntu fałszywy obraz rzeczywistości, b. VcnIoi tuk w ypo Winda się na ten temat: „Z pewnością absurdalne jest założenie, ze P" Wnmy świat i nauczymy się posługiwać środkami /nu|«lu|i|i Vt»il 2dij W naszej dyspozycji - a to przecież jest celem kszliilcrina wVI*t‘ ddęki i unkcjonowaniu kilku neuronów w logiczno kognitywne) sv"t Mwic umysłu’’2.

Plany nauczania w szkołach austriackich uwzględniam w hwuIi Ii "go! Mych założeniach i wytycznych konieczność inlcgrac|i wszystka li »i*i|«‘k IOW człowieczeństwa, gdy formułuje cele ksztaleenin szkol glówityn I Ogólnokształcących szkół średnich w następujący sposób ,.tint|t| mim ebo.j mować człowieka jako całość, jego uzdolnienia iiitelrkluidiu' na M'Ml Z warstwą emocjonalną i rozwojem fizycznym., współdziałać w MV fMltlowaniu rozwoju poszczególnych aspektów osobowości"' W platll MłUczania szkoły podstawowej mówi się tak: „Uczniom należy tiino/ll Wić zdobycie podstawowego i wyważonego wykształcenia imlywldiial Rego w zakresie społecznym, emocjonalnym, intelektualnym I llzyi^

Rym"'.

Wyobcowanie ciała

Sformułowania zawarte w planach nauczania są zwykle mleipielowat jednostronnie. Z reguły więc uważa się, że o rozwój fizyczny należy zi dbać w ramach zajęć wychowania fizycznego i żc podział len gwaianlll (Uchowanie przeciwwagi dla pozostałych zajęć. Nic dostrzega się pi/ tym faktu, iż w ten sposób człowiek jako całość zostaje w sposób ustni (Jonowany podzielony na elementy przypisane poszczególnym pizedml łom. Poza tym w czasi^zajęć wychowania fizycznego z reguły upiawta ś (port. którego celem jest przecież osiągnięcie wyniku. Uczniowie me zd bywają umiejętności dbania o swoje ciało, nie uświadamia się im n li cl

1

Ostriincler/Schrociler. IW.S, 85; Tauscli, 1983: por. lakżi* T;hisiIi. !'>KS 1 Vcslci w Kiikclh.ms, 1981. 7; poi /wliis/.c/.a Rogers, 1974.

M*lim średniej szkoły oyólnok\/l;ilii|iT| I98S, 17, i szkoły głównej. I9K.S, 22.

2

1*1(111 szkoły powszechni-1, I9K<>. 6fi2


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
O Choinka! Zrób sobie preOdpowiedz na pytaniai zgarnij 2 tys. zł w grudniu Czytaj artykuły, wejdź na
Zrób sobie przerwęUAMówi -11:00Cykl krótkich wykładów na żywo prof. UAM dr hab. Andrzej W. Nowak
Zrób sobie przerwęUAMówi -11:00 Cykl krótkich wykładów na żywo
spnmT HEriTnum nniuEnnujE ZRÓB SOBIE PREZENT NA ŚWIĘTA!
Zanim zostaniesz przedszkolakiem  bmp 1. Kolejne dzieci były na wakacjach w górach, nad morzem i w
UCZĘ SIĘ CZYTAĆ Z KUBUSIEM DZIEŃ I NOC 3 Wszyscy ustąpili miejsca Tygrysowi, źe^mógł sig^przytąc
UCZĘ SIĘ CZYTAĆ Z KUBUSIEM DZIEŃ I NOC 3 Wszyscy ustąpili miejsca Tygrysowi, źe^mógł sig^przytąc
wyjście5 KIM JEST BÓG WYJŚCIA? Zanim zaczniemy .msze rozważania, chciałbym iprze-czytać wam jeszcze
Ó pytań, jakie powinieneś sobie zadać, zanim zaczniesz pisać błoga Anna-Maria
CCI00173 334 Europa XVII wiek r Zasada 2. NATURA WPIERW SOBIE MATERIAŁ GROMADZI, ZANIM ZACZNIE NADAW
CCI00173 334 Europa XVII wiek Zasada 2. NATURA WPIERW SOBIE MATERIAŁ GROMADZI, ZANIM ZACZNIE NADAWAĆ
spis treści (4) SPIS TREŚCI 1.    ZANIM ZACZNIESZ PROWADZIĆ
• str. 6 JAK PISAĆ I TWORZYĆ PREZENTACJE? Paweł SygnowskiCel Zanim zaczniesz przygotowywać swoją
nie przejmuj. Zanim zaczniesz dzieło swe upiększać, najpierw je napisz :)4. Zaczynamy pisać Wybrałeś

więcej podobnych podstron