s 108 109

s 108 109



ROZDZIAŁ 4


108

•    gospodarka nieruchomościami,

•    zagospodarowanie przestrzenne i nadzór budowlany,

•    gospodarka wodna,

•    ochrona środowiska i przyrody,

•    porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli,

•    ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa.

Powiat może wykonywać także zadania powstałe w wyniku zawarcia porozumienia w sprawie powierzenia wykonania zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego (gminami i powiatami), a także z województwem samorządowym, na którego obszarze się znajduje. Jako obowiązkowe, oświatowe zadanie własne powiat zakłada i prowadzi:

•    licea ogólnokształcące,

•    licea profilowane,

•    zasadnicze szkoły zawodowe,

•    technika,

•    szkoły policealne,

•    placówki artystyczne/ogniska artystyczne,

•    szkoły specjalne: podstawowe i gimnazja, szkoły ponadgimnazjalnc (z wyjątkiem szkół o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym), w tym z oddziałami integracyjnymi,

•    placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe,

•    szkoły sportowe,

•    szkoły mistrzostwa sportowego,

•    placówki kształcenia ustawicznego, kształcenia praktycznego oraz ośrod ki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyska nie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodo wych,

•    poradnie psychologiczno-pedagogiczne,

•    młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowaw cze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organ i zacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepel nosprawnościami i upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim rea lizację obowiązkowego - odpowiednio - wychowania przedszkolnego, szkolnego i obowiązku nauki,

109

SYSTEM OŚWIATY


* placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (wyjątek dotyczy uczniów szkół artystycznych, dla których opiekę zapewnia minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego).

Warto zwrócić uwagę na publiczne szkoły artystyczne i placówki zapew-niające opiekę i wychowanie ich uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, dla których organem zakładającym i prowadzącym jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Może on zawrzeć z powiatem porozumienie o przekazaniu prowadzenia tych jednostek.

Powiaty mogą zakładać i prowadzić szkoły i placówki oświatowe publiczne o zasięgu powiatowym, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, na podstawie porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego (na przykład województwem samorządowym), dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym. Podobnie jak gmina, także powiat może w uzgodnieniu z kuratorem oświaty zakładać i prowadzić w ramach zadań własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, za-k lady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne.

Zakładanie i prowadzenie szkół oraz placówek oświatowych jako zadanie województwa samorządowego

Województwo jest największą jednostką podziału terytorialnego kraju, powołaną do wykonywania różnych zadań regionalnych, między innymi do wspierania działań na rzecz podniesienia poziomu wykształcenia ludności. W wyniku reformy administracyjnej powstało w Polsce szesna-f.cie nowych województw (regionów). Są to podmioty o dualistycznym i harakterze samorządowo-rządowym. Na czele rządowej administracji w województwie stoi wojewoda, a organami samorządu regionalnego są .< jmik województwa i zarząd z marszałkiem na czele. Tak więc równolegle, ale niezależnie od siebie działają dwie najważniejsze sfery admini-lracji publicznej204. Domniemanie kompetencji w sprawach publicznych u charakterze wojewódzkim przysługuje województwu samorządowemu (nrt. 2 ust. 2 u.s.w.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy: „Mieszkańcy województwa tworzą z mocy pi awa regionalną wspólnotę samorządową”. Województwo jest więc traktowane jako związek mieszkańców danego terenu - korporacja tereno-

-’"'1 D. Kurzyna-Chmiel, Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym..., s. 75 i n.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
108 109 Rozdziali* mocy wiążącej, organ administracji traktuje jako podstawę oczekiwanego zachowania
108 GOSPODARKA NARODOWA Nr 9/2011 opiekunów naukowych poza nią, głównie w Szkole Głównej Planowania
img030 (22) : ROZDZIAŁ 1PROCES GOSPODAROWANIA. / PROBLEMY WYBORU EKONOMICZNEGO Anna Korombel Ekon
000010025 (4) t nTEST Z GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI (Stan prawny na 31 stycznia 2006 r.) Ustawa o go
skanuj0027 (77) Rozdział 2PROCES GOSPODAROWANIA 2.1. Potrzeby i ich rodzaje (łospodarowanie, czyli d
SNC00085 i. U (Klawa o gospodarce nieruchomościami obciążeniu nieruchomości gruntowych ora/ ich wydz
SNC00093 Aft 14 Usława o gospodarce nieruchomością^, nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi,
SNC00119 Alt 24 Ustawa o gospodarce nieruchomościami poi. 191, Nr 43 poz. 253 i Nr 92, poz. 541, z 1
SNC00121 Art. 24 Ustawa o gospodarce nieruchomościami Szczegółowo ujęte w art. 21 i 24 podstawy kszt
SNC00144 Alt. 28 Pozostałe sprawy związane z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność
SNC00148 Art. 29 Ustawa o gospodarce nieruchomościami nieruchomości w użytkowanie wieczyste ustala s
SNC00157 Art. J3 Ustawa o gospodarce nieruchomościami jego części, w stosunku do której użytkowanie
SNC00165 34 Ustawa o gospodarce nieruchomościami sposób zmienione po przejęciu od byłych właścicieli
SNC00183 Alt. 4* Usuwa o gospodarce nieruchomościami ^ mor/ądu terytorialnego — odpowiedniej samorzą
SNC00189 Art. m ____U«UW o gospodarce nieruchomościami wydania decyzji o wygaśnięciu trwałego zarząd
SNC00200 Alt M nami Alt M nami Gospodarka nieruchomościami

więcej podobnych podstron