s 112 113

s 112 113



112 ROZDZIAŁ 4

się nadzór przez wskazanie jego podstawowych cech i relacji zachodzących między nadzorem a pojęciami pokrewnymi1. Pod względem znaczeniu pojęciem najbliższym „nadzorowi” jest „kontrola”. Na podstawie wybra nych poglądów z doktryny prawa administracyjnego i nauki administracji można przyjąć, że kontrola obejmuje2:

•    obserwację i rozpoznawanie danej działalności lub stanu przez zestawie nie stanu rzeczywistego z tym, co być powinno, zgodnie z odpowiednim i wzorcami czy normami postępowania,

•    wskazanie przyczyn ewentualnych nieprawidłowości,

•    sformułowanie wniosków co do przeciwdziałania powstawaniu niepra widłowości w przyszłości.

W Małym słowniku języka polskiego PWN nadzór jest definiowany jako „dozorowanie, pilnowanie, strzeżenie kogoś lub czegoś”, ale także jako „kon trola i opieka”3. Można zatem stwierdzić, że nadzór to badanie działalno ści danego podmiotu administracyjnego (kontrola), połączone z możliwoś cią pomocy, wiążącego wpływu, a także modyfikacji tej działalności, doko nywane przez organ z reguły zwierzchni organizacyjnie bądź funkcjonalnie w celu zapewnienia zgodności tej działalności z prawem4.

W ustawie o systemie oświaty nie zdefiniowano wprost pojęcia „nadzói pedagogiczny”. Na podstawie regulacji ustawowej w tym zakresie i zapi sów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 235, poz. 1703) można jednak określić nadzór pedagogiczny jako szczególny rodzaj nadzoru, który realizuje się w relacjach zachodzących pomiędzy organami nadzoru a nadzorowanymi szkołami i placówkami oświato-

113

SYSTEM OŚWIATY


vm i, zaś jego treść, granice i procedury określają ustawa o systemie oświaty u Inściwe rozporządzenie.

/.godnie z art. 33 u.s.o. nadzór pedagogiczny polega na:

11 ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli,

' i analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,

' i udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, i) inspirowaniu nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.

W zakresie podanym w punktach 1 i 2 nadzorowi podlegają w szczeci (I ności:

- zatrudnianie nauczycieli zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami, realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzegania przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, przestrzeganie statutu szkoły lub placówki, przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia;

zapewnianie uczniom bezpieczeństwa i higieny warunków nauki, opieki i wychowania.

Kuratorzy i właściwe organy (takie jak minister właściwy do spraw oświa-i i wychowania, Minister Sprawiedliwości, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister właściwy do spraw rolni-iwa, minister właściwy do spraw środowiska, minister właściwy do spraw ti msportu i gospodarki morskiej) wykonują czynności w ramach nadzoru pizy pomocy nauczycieli, którzy są zatrudnieni na stanowiskach wymagalnych kwalifikacji pedagogicznych w kuratoriach oświaty oraz w urzędach h eh organów lub podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych mil. 35 ust. 5 u.s.o.). Nauczyciele ci, wykonując czynności z zakresu nad-i u u pedagogicznego, mają prawo stosowania środków nadzoru. Zgodnie przyjętą w doktrynie prawa administracyjnego terminologią środki nad-huti to środki, do których stosowania są uprawnione organy sprawujące M.ul/ór nad organami nadzorowanymi210. Na podstawie przepisów ustawy

10 Zob. na przykład: B. Dolnicki, Nadzór nad samorządem terytorialnym, Katowice 1993, 105 i n.; Z. Leoński, Ustrój samorządu terytorialnego RP, Poznań 1992, s. 89; A. Filipowicz, ; > •lycie i jiinkcjonowanie nadzoru w administracji, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1984,

1

   O relacjach między nadzorem a pojęciami pokrewnymi zob. ibidem, s. 16 i n„ a także eadem, Nadzór pedagogiczny jako specyficzny rodzaj nadzoru, Przegląd Prawa i Administracji 2007, nr 76, s. 113-126; J. Pielachowski, Standardowy nadzór pedagogiczny w praktyce, pod red. J. Pielachowskiego, Poznań 2006.

2

   Zob. na przykład: M. Jaroszyński, M. Zimmermann, W. Brzeziński, Polskie prawo ad ministracyjne, Warszawa 1956, s. 440; J. Slużewski, Zaiys nauki administracji, Warszawa 1979, s. 126; E. Iscrzon, Prawo administracyjne, Warszawa 1971, s. 356; E. Ochendowski, Prawo administracyjne, Toruń 1994, s. 188; W. Dawidowicz, Zagadnienie ustroju administracji państwowej w Polsce, Warszawa 1970, s. 34.

3

   Mały słownik języka polskiego PWN, red. S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka, Warszawa 1968.

4

   D. Kurzyna-Chmiel, Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym..., s. 15.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20130410004 112 Anna Wierzbicka [8] Rozważana przez nas obecnie kwestia doskonale ilustruje
img143 2 Mieszaniny azeotropowe rozdziela się zazwyczaj przez ekstrakcję, sorpcję lub poprzez dodani
CCF20130410004 112 Anna Wierzbicka [8] Bozważana przez nas obecnie kwestia doskonale ilustruje
Obraz6 (82) W lecie 1994 roku Riidigcr < lamin uczył się u mnie przez dwa tygodnie podstaw matem
112 15-16 lat, ale można przypuszczać, że podobne relacje zachodzą także w ciągu kilku następnych la
PRAWO FINANSOWE Prawo finansowe reguluje zjawiska posługiwania się pieniądzem przez państwo, jego
39 (10) 39 Wyładowanie mieszanki betonowej z mieszalnika betoniarki odbywa się zwykle przez zmianę j
58245 Zasady Wykładni Prawa L Morawski3 Rozdział V. Dyrektywy preferencji ■ * Ł gnięty, ponieważ u
IMAG3625 Wartości hałasu dopuszczalne ze względu na możliwość realizacji przez pracownika jego podst
DSC02233 * Podobny podział pojawia się w współczesnych opracowaniach fu jego podstaw leży potrójM ro
Habermas08 112 Rozdział III w równej mierze różnicują się utarte praktyki i wzór} interpretacji owe

więcej podobnych podstron