S5001396

S5001396



» Jedno z dzieci zaczyna: „XY (wymienia imię i nazwisko dziecka), tyczę ci pięknego i długiego tycia, ale przeszkadza mi w tobie, te...” (teraz dziecko ma możliwość wypowiedzenia krytyki dotyczącej wymienionej osoby). Taka wypowiedź powinna być z punktu widzenia młodego człowieka uzasadniona (np przeszkadza..., te nie pozwalasz mi uczestniczyć w zabawach na przerwach, często mnie denerwujesz, tak łatwo się obrażasz, nigdy nie dajesz ściągać). Prowadzący nie mote zezwalać na wypowiedzi ogólne, np. „...że jesteś głupi’, itp

Dziecko, do którego krytyka była skierowana, odpowiada: „Dziękuję ci, te mi to powiedziałeś, ale nie jestem na święcie po tcy aby być taki, jakim ty chciałbyś mnie widzieć”. Teraz ono ma moiliwość zwrócenia się ze swoja krytyką do innego rówieśnika, przy czym tekst jako rytuał pozostaje niezmienny

Wskazówki pedagogiczne

Zdania: „...życzę ci pięknego i długiego życia, ale przeszkadza mi w tobie...”, i: „dziękuję ci, że mi to powiedziałeś, ale nie jestem na świecie po to, aby być takim, jakim ty chciałbyś mnie widzieć”, są rytualnymi formułkami i nie należy ich zmieniać. Fbwinno się pomagać dziecku przy ich wypowiadaniu lub wypisać je na tablicy.

-ż To wspaniała gra, wielce pomocna w tym, by powiedzieć drugiej osobie, że cię złości, nie zmuszając jej do usprawiedliwiania się. Taka formuła wychodzi bardzo naprzeciw agresywnym dzieciom. Podczas gry mają one możliwość zaakceptowania takiej ilości krytyki, jaką w danym momencie potrafią znieść.

-» Ogólnie obraźliwe słowa (idiota, Świnia, kpiarz) powinny natychmiast zostać oddalone, jeśli ich użycie jest nieuzasadnione.

-+ Nauczyciele absolutnie nie mogą - a robią to chętnie -usprawiedliwiać, łagodzić albo prostować krytycznych wypowiedzi dzieci. Zdanie: „Dziękuję ci, że mi to powiedziałeś, ale nie jestem na świecie po to, aby być takim, jakim ty chciałbyś mnie widzieć", obowiązuje również ich.

Po zakończeniu gry należy postawić uczestnikom następujące pytania:

Jak odebrałeś tę grę? fbtrafiłeś kogoś skrytykować?

Czy ktoś skrytykował ciebie?

Zgadnij, kto to powiedział

Podczas tego ćwiczenia dzieci uczą się dostrzegania pozytywnych stron u siebie i u innych. Konkretnie doświadczają tego* że jest wiele rzeczy w nich, które są w porządku. Dodatkowo uczą się zauważania i rejestrowania pozytywnych cech u innych. Ćwiczenie to można przeprowadzić z dziećmi od lat dziewięciu.

• Jedno z dzieci opuszcza pomieszczenie. Troje bądź czworo pozostałych w salce wypowiada pozytywne uwagi na temat tego, które wyszło (są one zapisywane przez nauczyciela). R)tem wraca „opisywany", ajego zadaniem jest zgadnąć, kto ukrywa się za poszczególnymi wypowiedziami.


Wskazówki pedagogiczne

-> Ćwiczenie umożliwia dzieciom, zazwyczaj mającym kontakt z innymi w ramach jakiegoś konfliktu, przyjazną, łagodną formę komunikacji.

-*Należy dzieci prowadzić w takim kierunku, aby próba dostrzec w innych pozytywne strony na wielu płaszczyz/g|ch.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
S5001396 » Jedno z dzieci zaczyna: „XY (wymienia imię i nazwisko dziecka), tyczę ci pięknego i długi
S5001396 » Jedno z dzieci zaczyna: „XY (wymienia imię i nazwisko dziecka), tyczę ci pięknego i długi
ZAŁĄCZNIK nr 2 ARKUSZ OBSERWACJI UMIEJĘTNOŚCI DZIECI Z ZAKRESU POJĘĆ MATEMATYCZNYCH l.Imię i nazwisk
skanowanie0005 4 OCENA FUNKCJI W MOTORYCE DUŻEJ GM FM -88 i GM FM - 66KARTA WYNIKÓW Imię i nazwisko
Aneks 1 SCHEDUŁA OBSERWACYJNA 1.    Imię i nazwisko dziecka, data obserwacji, czas
diagnoza funkcji rozwojowej000 DIAGNOZA PEDAGOGICZNA FUNKCJI ROZWOJOWYCH DZIECKA Imię i nazwisko dzi
WTWKK ŁOfiOPEDlCZMEfiOBADAI1A PRZESIEWOWEGO Imię i nazwisko dziecko: Data
B4D411A WYMIKtŁZESlKWOW*®" Imię i nazwisko dziecka: Data badania: Wiek w dniu
Bogdanowicz PROFIL WYNIKÓW SZCZEGÓŁOWYCH SRD - Marta Bogdanowicz Adam D 0 imię i nazwisko dziecka
Bogdanowicz 8 ARKUSZ WYNIKÓW SRD - Marta Bogdanowicz Dala badania Krzesimir S. 0 imię i nazwisko dzi
Bogdanowicz 9 I PROFIL WYNIKÓW OGÓLNYCH SRD - Marta Bogdanowicz Krzesimir S. imię i nazwisko dziecka
Bogdanowicz 9 I PROFIL WYNIKÓW OGÓLNYCH SRD - Marta Bogdanowicz Krzesimir S. imię i nazwisko dziecka
Bogdanowicz 4 PROFIL WYNIKÓW OGÓLNYCH SRD - Marta Bogdanowicz imię i nazwisko dziecka...... wiek...
24945 IMGx09 151ANEKS 1    WYWIAD Z RODZICAMI I. DANE OGÓLNE Imię i nazwisko dziecka
Imię i nazwisko dziecka: Każdy ma swój dom. Doprowadź każdego mieszkańca do jego domu. Używaj różnyc
Imię i nazwisko dziecka: Zaprowadź Jasia i Małgosią przez labirynt do piernikowej chatki. Którą drog
Imię i nazwisko dziecka: Pokończ rysować prezent i pokoloruj go.

więcej podobnych podstron