25272 SAM@15

25272 SAM@15



Media, nowe media, definicja medium

Sytuację tę ilustrują dane (EBU, 2011) o obecności radia publicznego w 28 krajach europejskich na platformach internetowych:

■    100% nadawców ma internetowe transmisje strumieniowe na żywo;

■    87% oferuje podcasting;

•    68% ma aplikacje do odbioru na smartfbnic czy tablecie;

■    68% oferuje RSS;

■    55% uruchomiło fora dyskusyjne na własnych stronach internetowych,

■    52% umożliwia prowadzenie hlogów;

■    45% oferuje usługę catch-up w postaci strumieniowej;

■    42% zaprasza słuchaczy do zgłaszania uwag nt. programu;

■    42% umożliwia głosowanie internetowe;

■    32% założyło społeczności internetowe na własnych stronach;

■    19% oferuje „radio wizualne” w postaci pokazów slajdów (a niektóre, jak Polskie Radio, w postaci programu telewizyjnego „radio na wizji").

W Polsce (choć z pewnością sytuacja wygląda podobnie także gdzie indziej), można wyróżnić trzy formuły programów radiowych w Internecie. Pierwszy to stacje internetowe, będące dokładanym odpowiednikiem programu nadawanego w radiu FM. Drugą grupą są projekty związane z radiami tradycyjnymi, ale oferujące kanały dostępne tylko w internecie, często wąsko sprofilowane kanały, skierowane do miłośników konkretnych gatunków muzycznych. Grupa Eurozet oferuje słuchaczom 47 takich kanałów, Eska - 31 w ramach stworzonego w 2010 r. portalu www.fahrykamuzy.pl, a należący do RME-u serwis www.miastomuzyki.pl prawie sto precyzyjnie sformatowanych kanałów. Nieco inną strategię przyjęła (irupa Radiowa Agory, budując serwis Tuba.fm - fm.tuba.pl. Obok szeregu kanałów muzycznych, każdy użytkownik może stworzyć własną stację radiową nadającą samodzielnie wybraną muzykę. Według informacji nadawcy na Tuba.fm takich indywidualnych stacji stworzono ponad 20 tysięcy.

Trzecią grupę stanowią radia nadające wyłącznie w internecie. Grupa kanałów Open.fm, której właścicielem jest GG Network, dysponuje 74 sprofilowanymi kanałami muzycznymi. W tej kategorii należy wymienić takie podmioty jak last.fm, wspomniany już we Wstępie. Podobne funkcjonalności oferuje serwis Polskastacja.pl.

Obok możliwości samodzielnego generowania playlisty, serwis oferuje słuchaczom stworzenie „własnej stacji radiowej” na bazie ulubionych utworów wraz z możliwością umieszczenia takiego sygnału w swoim serwisie WWW, blogu, witrynie itp. (Garapich i m., 2011).

Jak z tego wynika, formą obecności radia w internecie jest m.in. nielinearny odbiór programu (radio on demand) bądź w ogóle jedynie zastąpienie radia przez


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SAM@23 Media, nowe media, definicja medium W Google News nie ma redaktorów, którzy wybieraliby artyk
SAM@25 Media, nowe media, definicja medium I 77 Zapewne uważając, że to wszystko nie jest jeszcze do
SAM@29 Media, nowe media, definicja medium z elektronicznymi wersjami fińskich gazet i czasopism prz
58488 SAM@27 Media, nowe media, definicja medium I 79 Widać więc, że prasa i e-prasa to nie są zbior

więcej podobnych podstron