sanktuariasłowiań002

sanktuariasłowiań002



między innymi dla naszych ziem społeczność celtycka. Tc przykłady w sposób wyrazisty uzmysławiają nam wspomnianą wyżej skomplikowaną drogę, jaką przeszła ludność prasłowiańska i słowiańska do ukształtowania własnych wyobrażeń kulturowych i własnych wierzeń. Nic tedy dziwnego, że niejednokrotnie ze zdumieniem spostrzegać będziemy tożsamość pewnych obyczajów będących następstwem wzajemnych powiązań w jednym wspólnym kręgu kulturowym, który możemy określić jako biiskowsehodnio-europejski.

Tupłynęło 1000 lat od czasów pojawienia się na naszych ziemiach zaczątków wierzeń chrześcijańskich, które następnie przez szereg wieków dominowały i kształtowały nowe oblicze kulturowe. Jeśli jednak sięgniemy do bogactwa obyczajów ludowych, stwierdzimy, że pod zewnętrzną powłoką wierzeń chrześcijańskich kryje się do dnia dzisiejszego bogactwo dawnych obyczajów zachowanych od czasów pogańskich. To one v/ dominującej mierze kształtują do dnia dzisiejszego obrzędowość popularną wśród szerokich mas uzupełniającą w bogatej postaci kult oficjalny. Cały rok jest bez reszty wypełniony obchodami bogato wyposażonymi w dawne wyobrażenia pogańskie. Warto wreszcie w tym miejscu wspomnieć, że przecież i samo chrześcijaństwo narodziło się w tym samym kręgu kulturowym Bliskiego Wschodu i Europy oraz rozwijało się w rzymskim i greckim kręgu cywilizacyjnym. Wbrew pozorom wice zawierało ono do czasów reformacji wiele cech nawiązujących do pierwotnych wierzeń. Spotykamy w chrześcijaństwie poszerzenie kręgu boskiego przez powołanie bogatego grona wyspecjalizowanych świętych, którzy człowiekowi średniowiecznemu zastąpili tak charakterystyczny zespół wyspecjalizowanych drobnych bóstewek znanych w kręgu pogańskich wierzeń europejskich. Magiczność pewnych czynności charakterystycznych dla chrześcijaństwa średniowiecznego, jak np. amulety, egzorcyzmy itp., odpowiadały podobnym wierzeniom u ludów pierwotnych. Słusznie więc można uznać, że w ówczesnych społeczeństwach dla ogółu mieszkańców przejście od jednych wierzeń do drugich nie było aż tak skomplikowane, jak to się niekiedy uważa. J

Dziś już nikt nie wyobraża sobie ziem słowiańskich jako obszaru niezmiernie zacofanego, gazie niewielkie grupki ludności utrzymujące się z łowiectwa ginęły w niezmierzonych puszczach. Wyniki badań archeologicznych zmieniły obraz, jaki ukształtował się w wiekach poprzednich. Wiemy, żc gospodarka ich oparta była na rolnictwie i hodowli i w niczym nie ustępowała gospodarce społeczeństw żyjących na zachodzie Europy. Obok tych dwóch podstawowych gałęzi gospodarki z powodzeniem rozwijały się rzemiosło i handel. Rzemiosło dostarczało niemal pełnego asortymentu wyrobów potrzebnych człowiekowi, handel zapewnia! w wystarczającym stopniu wymianę towarową. Ogólnie możemy określić sytuację gospodarczą Słowian jako stojącą na przeciętnym poziomie europejskim.

Podobnie kształtowała się i sytuacja gospodarcza na naszych ziemiach. Poza Słowianami połabskimi dwie pozostałe grupy ludności potrafiły w porę stworzyć własną państwowość, która skutecznie przeciwstawiała się inwazji z zachodu.; Należy odstąpić od schematu przedstawiającego niegdyś Mieszka I jako władcę stojącego na progu katastrofy, którego od zagłady uratowało jedynie przyjęcie chrześcijaństwa. Warto przypomnieć, że dzięki twórczej działalności przynajmniej znanych nam trzech Jego przodków — Ziemowita, Leszka i Ziemomysła — stanął on na czele potężnego państwa, a w osiągnięciu tego celu wcale nie przeszkadzały mu wierzenia pierwotne. Przypomnijmy, że na dobrą sprawę, nie licząc starć raczej drobnych, nie prowadził on z Niemcami walki, a dopiero jego następca, Bolesław Chrobry, toczył z nimi zwycięskie wojny, mając do dyspozycji siły, jakie zapewnili mu jego pogańscy przodkowie.

Wszystko to było możliwe jedynie w społeczeństwie już znacznie rozwiniętym. To ono wydało z siebie pierwociny nowego społeczeństwa ponadplemiennego, zaczyn narodowości polskiej. ‘Prawda, że na pewnym etapie rozwoju odejście od wierzeń 'pogańskich stało się niezbędne. Złożyło się na to wiele czynników zbyt skomplikowanych, aby je już we wstępie omawiać. Było ich wiele: społeczne, polityczne i inne, a wśród nich zapewne główną rolę odegrał czynnik historyczny. W dziejach ludzkości pojawiają się nowe idee, osiągają swe apogeum, aby następnie obumrzeć. Dawne wierzenia słowiańskie przeżyły się i musiały ustąpić nowym, bardziej rozwiniętym. Takie są nieodmienne prawa historii.

Specyficzne miejscowe warunki sprawiły, że nowe idee przyjęto w sposób przemyślany i kierowany. W sumie dało to z jednej strony znaczną bczkonfliktowość przyjęcia, z drugiej pozwoliło na zachowanie bogactwa własnej obyczajowości i uchronienia od ich zaginięcia. Zainteresowanie dziejami w naszym społeczeństwie jest ogromne. Znane już wcześniej zamiłowanie do historii w społeczeństwie polskim wzrosło w ostatnich dziesiątkach lat w sposób szczególny. Wiele się na to

7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sanktuariasłowiań002 między innymi dla naszych ziem społeczność celtycka. Tc przykłady w sposób wyra
sanktuariasłowiań002 między innymi dla naszych ziem społeczność celtycka. Tc przykłady w sposób wyra
Anatomia grupy Konformizm zapewniają między innymi trzy procesy społeczne: O wymuszanie (edukacja,
ujemnego raka piersi o typie podstawnym takimi markerami są między innymi cytokeratyny 5/6 i 14 oraz
między innymi redagował Kolumnę Literacką w dwutygodniku Zet, redagował czasopisma dla dzieci Płomie
Obejmuje między innymi takie działy jak: » systemy informatyczne dla jednostek służby zdrowia ° syst
oraz na “Prawa ekonomiczne, społeczne i kulturalne”. Na stronach tej deklaracji znajdują się między
68 (66) 204 WPŁYW SPOŁECZNY Koszty zdrowotne Utrata zdrowia jest kosztem wynikającym między innymi z
WSTĘP W wyniku intensywnych przemian w warunkach nowoczesnej gospodarki, między innymi wiedza, społe
CCF20090610063 nicjsze dla naszych celów jest, iż podwojenie świadomości wywołane przez internaliza
CCF20120401022 tytułu Newtona nauk społecznych; między innymi Clau-de-Henri de Saint-Simon i August
strona0020 Rozdział i. Prostytucja jako zjawisko społecznb 25 sale recepcyjne, gdzie mieściły się mi
z 29 września 1994 r.. zwaną dalej Ustawą, która określa między innymi ogólne zasady rachunkowości d
50 K. Borowski Kontakty społeczne dzieci i młodzieży. Zarys problematyki między innymi, z czasem spę
uwarunkowany między innymi stylem życia konsumentów. Do cech społecznych, charakteryzujących styl ży

więcej podobnych podstron