74289 Scan0086 (11)

74289 Scan0086 (11)



-„TABELA 5

Zestawienie zbiorcze poszczególnych sytuacji dydaktycznych stwarzanych w procesie kształcenia w szkolnictwie wyższym*

Forma organizacyjna pracy dydak*

Sytuacje dydaktyczne, które wystąpiły w ramach poszczególnych form nauczania — uczenia się (w %)

SO

SR

SZ

SP

SD

Zajęcia teoretyczne

100,0

67,2

13,2

8,8

13,0 ~

Zajęcia praktyczne

100,0

38,1

95,1

10,4

11,6

Nauka własna

100,0

54,5

41,6

16,9

27,9

Praktyki studenckie

10G-,0

65,2

87,0

13,0

17,4

* Wskaźniki zawarte w tabeii przekraczają 100%, ponieważ w ramach każdej formy nauczania — uczenia się stwarzano sytuacje organizacyjne. Oprócz tego na każdych zajęciach występowały również inne sytuacje dydaktyczne (np. obok sytuacji recepcyjnej powstawały sytuacje zadaniowe, problemowe, a także sytuacje dezcrganizacyjno).

cim, czwartym i siódmym niniejszej rozprawy. Ilustruje je tabela 5. Z zawartych w niej danych wynika, że w procesie nauczania i uczenia się w szkolnictwie wyższym najbardziej wartościowe sytuacje dydaktyczne, tj. sytuacje problemowe, nie znalazły — jak dotychczas —• większego uznania zarówno wśród nauczycieli akademickich, jak i studentów. Wytwarzano je bowiem jedynie podczas 8,8%' zajęć teoretycznych, 1Q,4% zajęć praktycznych, 16,9% samodzielnych zajęć w czasie nauki własnej oraz w toku. 13% zajęć organizowanych w trakcie praktyk studenckich.

W świetle przytoczonych wskaźników nasuwa się pytanie: Dlaczego kadra naukowo-dydaktyczna szkoły wyższej niezbyt chętnie organizuje w procesie kształcenia sytuacje problemowe? Odpowiadając na nie należy stwierdzić, że obecnie coraz więcej nauczycieli akademickich docenia fakt, że sytuacje te najskuteczniej wpływają na rozwijanie samodzielności studentów w myśleniu i działaniu. Nie wszyscy wszakże zwolennicy

nauczania problemowego stosują je w procesie kształcenia, ponieważ zajęcia prowadzone za pomocą metod problemowych wymagają z zasady więcej czasu dydaktycznego niż np. wykład akademicki, oo przy — dość częste — nadmiernie rozbudowanych programach stanowi sytuację zdecydowanie .niekorzystną dla tych właśnie metod nauczania — uczenia się. Sytuacje problemowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkolnictwie wyższym ze względu na ich walory poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i woiicjonalne należy jednak stwarzać jak najczęściej, dążąc jednocześnie do usprawnienia poszczególnych metod w ten sposób, by zajęcia problemowe nie trwały dłużej niż zajęcia prowadzone za pomocą konwencjonalnych metod dydaktycznych. Warto nadmienić, że współczesna dydaktyka szkoły wyższej zdecydowanie zmierza w kierunku usprawniania metod problemowych poprzez strukturyzację treści kształcenia oraz uzupełnianie tych metod nauczaniem programowanym. I to właśnie wiąże się z wygospodarowaniem odpowiedniej ilości czasu przeznaczonego na realizację programów nauczania za pomocą różnorodnych metod rozwiązywania problemów dydaktycznych.

Doceniając kształceniowo-wychowawczą wartość sytuacji problemowych należy stwierdzić, że w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów dydaktycznych studenci mają możność: a) dostrzegania i formułowania określonych problemów; b) przeprowadzania poprawnej analizy istniejącej i pożądanej sytuacji (uczą się w ten sposób wykorzystywania posiadanych wiadomości w nowych warunkach, przez co ich myślenie staje się bardziej wnikliwe, plastyczne, samodzielne, twórcze); c) wysuwania, uzasadniania i weryfikacji sensownych hipotez (opanowują metody badania naukowego, kształtują postawę ostrożności i ■ krytycyzmu wobec

16T


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan0086 (11) -„TABELA 5 Zestawienie zbiorcze poszczególnych sytuacji dydaktycznych stwarzanych w pr
Scan0086 (11) -„TABELA 5 Zestawienie zbiorcze poszczególnych sytuacji dydaktycznych stwarzanych w pr
Scan0089 (12) / Rys. 2. Proponowane wskaźniki czasu trwania poszczególnych sytuacji dydaktycznych w
Scan0010 (39) Rys. tl. Podstawowe zależności występujące między poszczególnymi sytuacjami dydaktyczn
Scan0006 (61) badania naukowe nad wpływem sytuacji dydaktycznych na aktywizację studentów w procesie
28669 Scan0002 (78) SPIS TREŚCI Wstęp......... . Rozdział I. Sytuacje dydaktyczne i ich uwarunkowani
o JAK PRACOWAĆ Z ZESTAWEM POMOCY Przebieg sytuacji dydaktycznej: 2. Rozmawiamy z uczniami o wysłucha
Scan0048 (15) t TABELA 2 Zestawienie sytuacji recepcyjnych stwarzanych w ramach poszczególnych form

więcej podobnych podstron