Scan106 (2)

Scan106 (2)



106 A. Facoetti i wsp.

4) preferencja do używania prawej ręki.

Grupę kontrolną, dobraną pod względem wieku (średnia wieku 11 ;07 lat) stanowiło 18 dzieci zarekomendowanych przez swoich nauczycieli jako czytające w normie. W stosowanych we Włoszech standardowych testach czytania pojedynczych słów otrzymały one wyniki w normie albo powyżej normy (dokładność +0.44 i szybkość +0.46, punkty z) (Sartori i wsp., 1995). W oparciu o wyniki dwóch podtestów WISC-R (Wechsler, 1986) (wyniki przeliczone: słownik 12.3, klocki 13.1), poziom inteligencji badanych dzieci określono jako przeciętny.

Dodatkowo wybrano drugą grupę kontrolną, zgodną z grupą dysle-ktycznąpod względem poziomu czytania (8;08 lat). Równieżwtej grupie poziom inteligencji określono jako przeciętny (wyniki przeliczone:

Tabela 1

Dane opisowe (wartości średnie i odchylenia standardowe) dla trzech badanych grup

G-D Grupa z dysleksją (n=12)

GK-W

Grupa kontrolna zrównoważona pod względem wieku («=18)

GK-Cz

Grupa kontrolna zrównoważona pod względem poziomu czytania (rv= 9)

Wiek (w latach)

11.9 + 0.9

11.7+1.1

8.8 ±0.7

Pełne IQ

97 ± 7.0

/

/

Werbalne IQ#

93 ± lp.O

12.3*

12.1*

Wykonaniowe IQ$

102+11.0

13 1**

11 7**

Szybkość czytania słów (punkty z)

-3.81+2.5

+0.46 ± 0.7

+0.39 + 0.79'

Poprawność czytania słów (punkty z)

r3.01 ±2.8

+0.44 ± 0.5

-0.12 + 0.66

Szybkość czytania nie-słów (punkty z)

-3.1 ±1.7

' i

/

Poprawność czytania nie-słów (punkty z)

-2.3 ±1.6

i

r;f

Szybkość czytania tekstu (punkty z)

-3.6 ±2.7

/

. f. i

Poprawność czytania tekstu (punkty z)

-2.6 ±2.9

/

#Słownik; $Klocki (podtesty skali inteligencji WISC-R, Wechsler, 1986)

Uwaga wzrokowa i słuchowa w dysleksji 107

słownik 12.1, klocki 11.1). Tabela I przedstawia dane opisowe dla trzech grup badanych. Rodzice wszystkich uczestników zostali poinformowani i wyrazili zgodą na udział dzieci w badaniu.

Aparatura i bodźce

Testy były przeprowadzane w cichym pomieszczeniu (w przybliżeniu 50 dB SPL), przy przyćmionym świetle (luminancja 1.5 cd/m2). Uczestnicy siedzieli przed ekranem monitora (wielkości 15 cali i lu-minancji 0.5 cd/m ). Głowę opierali na podgłówku, tak, aby odległość oczu od ekranu wynosiła około 40 cm. Punktem fiksacji był krzyżyk (1 °) pojawiający się na środku ekranu.

1 500 ms na

odpowiedź

Ryc. 1. Schematyczne przedstawienie zadania na detekcje zc wskazówki) wzrokową (Eksperyment 1)



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
35339 Zdjecie2104 Kiedyś próbowano no siłę przestawiać leworęczne dzieci, zmuszając je do używana pr
Scan100 (2) 100 A. Facoetti i wsp. WSTĘP Dysleksja lub specyficzne zaburzenia czytania (Specific Rea
Scan102 (2) 102 A. Facoetti i wsp. wrażliwości {threskolds),Skupi Unieuwagi umożliwia więc to, że de
Scan104 (2) 104 A. Facoetti i wsp. wyrównaną pod względem poziomu czytania z grupą dyslektyczną. Zwy
60368 Scan108 (2) 108 A. Facoetti i wsp. Eksperyment 1: skupianie uwagi wzrokowej Na ekranie monitor
braku buka i jodły, uwagę zwraca uproszczona i ujednolicona pod względem wieku struktura drzewostanu
CZĘŚĆ PRZYGOTOWANIE DANYCH DO ANALIZY się obecnie grupę kontrolną, w której nie ma żadnego
P1010082 (6) Świerk, mimo że początkowo do około 35 roku ustępuje sośnie i modrzewiowi pod względem

więcej podobnych podstron