83763 skanowanie0020

83763 skanowanie0020



120


KAMILA BUDROWSKA

Jedno zadanie, bo tekstologia, ma. wymiar i praktyczny, i teoretyczny. Aspekt J§ praktyczny może tylko w pewnych przypadkach nie być realizowany.    a&f

Na pytanie oifustalenie tekstu! poszczególni badacze odpowiadają dwojako,® Przypomnijmy, tawłaśnie rozumienie kwestii związanych z ustaleniem podstawy® tekstowej różnicuje w sposób zasadniczy ich poglądy na. zadania i zakresy. obu § dyscyplin. U Górskiego pracę tę wykonuje tekstólog i jest tó zadanie tekstologiijf a uGolińsloega Trzynadlowskiego i Dąbrowskiego - edytor, gdyż wchodzi to li w zakres edytorstwa. Co robi wobec tego,edytor; u Górskiego? Jęst tekstologiem-1 -praktykiem, przyczynia się do opublikowania dzieła. Natomiasttekstolog, w myśl 1 propozycji Golińskiegó i Trzynadlówskiego, zajmuje się historią tekstu,~a u Dą-& browskiego - teorią tekstu w ogóle, zgodnie z tezą, że tekstologia to metanaukaf ^literaturze. Naukąspekulątywnąmoże być zarówno tekstologia, jak i edytorstwonaukowe - według Górskiego i Trzynadlowskiego'; tylko tekstologia - zdaniem f Go lińskiego i Dąbrowskiego.

Wszyscy przywoływani autorzy rozumieją, iż/koncepcja „tekstu kanoniczne-1 go” nie broni się (Górski myśl taką formułuje dość pozno), a Goliński i Trzyna-f dlowski prezentują sąd o nieprecyzyjności najważniejszych przy ustalaniu tekstu | kategorii „intencji autora” i „woli autora”.

Wydaje się, że niamy w polskim piśmiennictwie do czynienia z sytuacją in- j korporowania dodatkowego terminu (i jego swoistej kariery) na grunt, na którym § już jakieś określenie riinkcjońOWało. Stąd poszukiwanie precyzji, próhyrato wan ia §

' ..starych" nazw i TednoczesneUWzględnianie nowszych HnćwiaHc-ypń i rlnriptrań'|


Dla usprawiedliwienia badaczy, którzy rezygnują tu z postulatu ekonomiki badań,! trzeba podkreślić, że pojawienie się nowego terminu zbiega się z narastającymf przekonaniem o?potrzebie teorii uniwersalnej, niezależnej od praktyki. A żs-dla * -praktyki istnieje od lat określenie „edytorstwo naukowe”, to stosunkowo łatwof przyjęłojAę41a_owego naddatku teoretycznego słowo „tekstologia”^ bez względuf na to, że zakrestego pojęcia nieco się różni ud ubu Wiązującego w pracach radziecki kich. Termin jest uznawany, ale w satysfakcjonującym jego dookreśleniu i zesta-ff wieniu z edytorstwem naukowym przeszkadza gwałtowny rozwój badań nad poję-1 ciem „tekstu” i rozszerzenie, pogłębienie jego znaczeń. Nie sposób więc dziś trak^f tować określenia „tekstologia” w rozumieniu takim, w jakim dotarło ono do Polski § poprzez książki i szkice radzieckie (choć można rekonstruować wędrówkę jego f znaczeń). Nie pozwala na to współczesność, kiedy za terminami „tekst”, „teksto-j§ logia” kryje się ogromny zespół problematyki badawczej. I z tym wiązałabym? stopniowe wycofywanie się wielu autorów z dyskusji wokół terminów, gdyż wy-lmykająsię one z jednej tylko sfery i stają się wielodziedzinowe. Bez dodatkowych! kwantyfikatorów pojęcie „tekstologia” odczuwane jest bowiem jako wysoce nie*®, precyzyjne. Niekorzystna to sytuacja dla dziedziny, która dopiero wypracowuje® sobie uniwersalne zasady, metodologię.    Jf

Rekapitulacji wymaga teraz refleksja nad pojęciem „edytorstwa naukowego”J| Jeżeli termin „tekstologia” usuwa się - w przekonaniu piszącej te słowa - z obsza-s ru namysłu nad podstawą tekstową w sfery ogólnej teorii tekstu, to do nazwania § pozostaje pewien wyraźny obszar badawczy. Niniejsze rozważania wynikają z prze-J świadczenia, że należy to uczynić, zanim w ogólnej tęor‘ tekstu „roi.-ynie się”|f specyfika dziedziny.pJeśli podstawowym zadań em nauki, którą! próbujemy opisać, jest: 1)badanie historii wszystkich prze-jl

kazów tekstu, 2) ustalenie tekstu zgodnego z intencją au--~LQ..tą, to użycie określenia „edytorstwo naukowe” wydaje się najmniej karkołomne. Edytorstwo naukowe jest tu rozumianejako nauka, która może mieć cele wyłącznie teoretyczne bądź cele'f^prety<^^TpraĘ/ćżne' podobnie jak np. przekładozna^S'Mo.' Zasadniczą treścią spekulacji teoretycznych edytorstwa na-"ukoWegCfbyłyby - w takim rozumieniu - zagadnienia tyczące przemian, jakim podlega tekst, oraz zrozumienie „intencji autora” wyrażającej się w tych przemianach, intencji zapisanej w formie notatek, brulionów, kolejnych postaci dzieła (sy-multaniczność). Intencja immanentna nie wydaje się możliwa do uchwycenia drogą myślenia logicznego. Działanie praktyczne to, rzecz jasna, krytyczne wydanie tekstu. Przy czym nie usuwałabym z określenia „edytorstwo naukowe” przymiotnika „naukowe” - ze względu na tradycję.

Na koniec warto powrócić do zagadnienia, które było impulsem wywodu -edytorstwa dzieła współczesnego. Przemiany w tej dziedzinie, które zostały pośrednio zasygnalizowane, zmierzają - w moim przekonaniu - w stronę zainteresowania tekstem coraz mniej odległym od rzeczywistości badacza. Filologia, która zrodziła się z pracy nad dziełem klasycznym, coraz częściej zwraca się ku zjawiskom nieusankcjonowanym upływem setek czy dziesiątków lat. Edytorstwo w jego wymiarze praktycznym jest tu zależne, oczywiście, od prawa autorskiego, ale edytorstwo w jego dociekaniach teoretycznych takich ograniczeń nie ma. Sytuacja opracowywania tekstów coraz nowszych, gdzie pozbawiony dystansu badacz sytuuje się blisko krytyka i „zwykłego” czytelnika, wymusza głębokie zmiany; to przecież chęć pisania o utworach w. XX, istniejących w wielu wariantach („zbyt wielu”, bo wszystkie wersje się dochowały), spowodowała wypracowanie metod francuskiej krytyki genetycznej.

Perspektywy rozwoju dziedziny, o której mówimy, zdają się pewne. Znakomite edycje będą powstawały niezależnie od tego, czy teoria „nadąży”, czy nie. Kondycja edytorstwa naukowego zależy jednak w równej mierze od znakomitych wydań, jak i od rozwoju myśli teoretycznej. Tym bardziej że trudno tu postawić jednoznaczną granicę między teorią a praktyką.

“CANONICAL TEXT”, “ARTISTIC INTENTION” AND OTHER TROUBLES.

TERMINOLOGICAL PROBLEMS OF TEXTOLOGY AND ACADEMIC EDITING

The paper comprises a review of researches, mainly monographs and longer theoretical treatises, on the changes of meanings and scopes of the terms “textology”, “academic editing”, “canonical text” and “artistic intention”.

According to the author, the space encompassing the work on the textual baśis is too narrow to incorporate two independent disciplines; thus textology and academic editing were given the same goals. Textology, which - as a term - was taken over from Russian science, is understood as a study of text in generał. “Academic editing” seems to be a term closer to the discipline in ąuestion.

Academic editing - according to the idea contained here - can have exclusively theoretical, or theoretical and practical goals. Its theoretical speculations would deal with the examination of the history of all accounts of the text and with the understanding of the author’s intention recorded in drafts, notes and letters. The practical aim would cover the preparation of a critical edition.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
83763 skanowanie0020 120 KAMILA BUDROWSKA Jedno zadanie, bo tekstologia, ma. wymiar i praktyczny, i
skanowanie0020 120 KAMILA BUDROWSKA Jedno zadanie, bo tekstologia, ma. wymiar i praktyczny, i teoret
skanowanie0017 114 KAMILA BUDROWSKA W ujęciu takim jedynie tekstologia może być nauką spekulatywną,
skanowanie0019 118 KAMILA BUDROWSKA,gg dzieła idealnego, jego najdoskonalszej (jednej) pęstaci. „Int
skanowanie0016 112 KAMILA BUDROWSKA todologiczną edytorstwa naukowego, które zawsze musi mieć teksto
47992 skanowanie0015 110 KAMILA BUDROWSKA czenia terminu „tekst”1. Prace te pokazują, jak stopniowo
86758 skanowanie0018 116 KAMILA BUDROWSKA oraz zbiór tłumaczeń z zakresu krytyki tekstu, którego pom
skanowanie0014 Pamiętnik Literacki XCVII, 2006, z. 3 PL ISSN 0031-0514 KAMILA BUDROWSKA (Uniwersytet
82940 skanowanie0002 (120) la bo rator i u m przemysłowe

więcej podobnych podstron