50915 skanowanie0024 (45)

50915 skanowanie0024 (45)



tać temu zadaniu, musi włożyć spory wkład pracy w kształcenie się. Nie wystarczy więc samorzutny rozwój pozostawiony indywidualizmowi ucznia.

Cel kształcenia umysłowego i charakteru nie może być pozostaw wiony samorzutnemu rozwojowi faz psychicznych, ale musi być rozsądnie kierowany przez celowe wymagania procesu pedagogicznego. Wymagania te posługiwać się muszą odpowiednim stopniowaniem treści nauki, ich pojęć i praw oraz treści norm postępowania, a obie te-dziedziny mają za podstawę procesy poznania stanowiące obiektywne odbicie rzeczywistości świata przyrodniczego i społecznego* różne od subiektywnego, dowolnego myślenia. Jeżeli więc uczenie się jest procesem poznania a nie dowolnym procesem psychologicznym myślenia, to psychologia myślenia musi spełniać ograniczoną funkcję W pedagogice jako nauka pomocnicza podająca środki ułatwiające proces poznania i stać na usługach procesu poznania. Wtenczas treści nauki wysuwają się na czoło. Musi się więc psychologia zadowolić rolą nauki pomocniczej podporządkowanej epistemologii.

PEDAGOGIKA KULTURY

Zarówno pedagogika kultury omawiana w niniejszym rozdziale, jak i pedagogika społeczna omawiana w rozdziale następnym — wykazują wyraźny odwrót od pedagogiki subiektywnej i zwracają się ku pedagogice obiektywnej. Cele wychowania uważane za ostateczne i najważniejsze leżą poza psychiką jednostki i stanowią rzeczywistość obiektywną, do której psychika winna dorastać. W pedagogice kultury obiektywnie istniejące najrozmaitsze dobra kultury są materiałem stanowiącym źródło dla celów wychowania. W pedagogice społecznej analogiczną rolę spełniają normy życia społecznego- .Obiektywny świat dóbr kultury i norm społecznych zastaje każde nowe pokolenie jako gotowe i już z reguły wysoko rozwinięte.

Ten „zastany” materiał wysuwa cele wychowania, które nie muszą być zgodne z indywidualnością i wrodzonymi zadatkami psychicznymi jednostki. Ale obydwa te kierunki nie chcą posługiwać się jedynie wychowywaniem w znaczeniu urabiania i pragną zostawić możliwie duży teren dla rozwoju jednostki od wewnątrz, dla swobody jej indywidualizmu. Kierunki te jednak nie umieją stworzyć pewnej wewnętrznej syntezy obu przeciwieństw: subiektywizmu i obiektywizmu w wychowaniu. Stoją więc one jak gdyby na pograniczu między dwoma biegunami pojmowania wychowania. Należy więc bliżej poznać główne zasady obu kierunków, aby móp zdać sobie sprawę z tego, czy i o ile wniosły one do pedagogiki nowe pojęcia i prawidłowości.

191


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0024 (45) tać temu zadaniu, musi włożyć spory wkład pracy w kształcenie się. Nie wystarczy
Slajd3(1) 3 Zadanie 7. Poniższa tabela zawiera dane dotyczące kształtowania się długookresowych kosz
Zadanie 1. Średnia cena akcji pewnej spółki kształtowała się następująco w latach
GB 00000 ZADANIA DLA DZIECI - 25 KART PRACY Z KSZTAŁTAMI FORMAT AA • DO DRUKU Tj* • ■ A •
Zadanie 8 Salda wybranych kont w spółce „Alfa" kształtowały się następująco: 311 Materiały na
Zadania domowe 1.    Napisać program drukujący elementy, które się nie powtarzają. 2.
Sponsorzy26701 wszakże jeszcze czas po temu, bo mu jeszcze pora kształcenia się nie przeszła, i R
Skanowanie 12 12 18 04 (5) Zadaniem formy, które musi być uwzględnione przy jej konstruowaniu, jest
skanowanie0013 (45) »}- = i. ~ ^ ^ !2aJb^    Urie/iturUi* . i<4©^ Wt7 t^4).  
skanowanie0016 (45) Różnorodność świata roślin 49 organizmów metabolitów i innych nieczystości, rozk
skanowanie0019 (45) iiaOXIXi    ~mw& OM - f AD rr/fM WMTł MP+ćmi- łKt c&ą
skanowanie0027 (45) Szary rozpinany sweter Rozmiary: 36/38 (40/42) 44/46 Materiał: 550 (600) 650 g s
JAK TO ZROBIĆ MAM 6 LAT (27) •Dzięki temu zadaniu dziecko uczy się rozumieć Ipojęcie „połowa"

więcej podobnych podstron