skanuj0001 (250)

skanuj0001 (250)



7. Ruch turystyczny

7.1. POTRZEBY I MOTYWACJE TURYSTYCZNE

W literaturze przedmiotu istnieje kilka zasadniczych sposobów podziału ruchu turystycznego [Mariot 1983; Przecławski 1979; Warszyńska, Jackowski 1978], przy czym do najczęściej używanych należą klasyfikacje uwzględniające:

•    cel podróży turystycznych (np. wypoczynkowa, poznawcza, handlowa, kongresowa, pielgrzymkowa),

•    zasięg geograficzny ruchu turystycznego (krajowy, międzynarodowy),

•    czas trwania wypoczynku (urlopowy, weekendowy, codzienny),

•    porę roku, w jakiej dochodzi do przemieszczeń turystycznych (letni, zimowy),

•    wykorzystywany środek lokomocji (np. turystyka morska, zwana w języku angielskim cruise tourism),

•    charakter wyjazdu (np. turystyka objazdowa, zwana w języku angielskim Circuit tourism).

Z kolei W.W. Gaworecki [1998, 22-23] dzieli ruch turystyczny (turystykę) według: liczby uczestników, ich wieku, czasu pobytu, pory roku, rodzaju zakwaterowania, wykorzystywanych środków transportu, oddziaływania na bilans płatniczy kraju, rodzaju finansowania, zakresu oddziaływania urzędowego (turystyka swobodna i turystyka reglamentowana), aspektu socjologicznego, sposobu zorganizowania podróży oraz zachowania się turystów podczas podróży. Omawiając różne definicje ruchu turystycznego, ten sam autor [Gaworecki 1998, 19-20] stwierdza, że na gruncie nauk humanistycznych turystykę przyjęto traktować jako proces społeczny i wskazuje się na konieczność obserwacji skutków tego procesu, natomiast w naukach ekonomicznych są akcentowane głównie sprawy związane z przemieszczaniem się uczestników ruchu turystycznego, czasowością zmiany miejsca pobytu, niezarobko-wym charakterem turystyki oraz celami wyjazdów turystycznych. Wydaje się, że z punktu widzenia geografii turyzmu istotne są zarówno kwestie podnoszone przez nauki humanistyczne oraz ekonomię (biorąc za punkt wyjścia podział W.W. Gaworec-kiego), jak również wpływ ruchu turystycznego na środowisko przyrodnicze.

Zgodnie z aktualnymi poglądami na istotę ruchu turystycznego, szczególnie doniosłe znaczenie mają badania mające na celu poznanie potrzeb i motywacji, a dopiero potem zajmujące się zachowaniami turystów [Pearce, Stringer 1991; Przecławski 1979, Squire 1994]. Zdaniem S. Brittona [1991, 453]: „dążenia [ludzi w


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0064 (12) 7. Ruch turystyczny r Vanuatu. Zdaniem S. Mil-: zaobserwować systematyczne ; ł związ
tworem wielowymiarowym, w literaturze przedmiotu istnieją różne perspektywy jego
.1.2. Podział ryzyka W literaturze przedmiotu istnieje ogromna ilość rozmaitych podziałów ryzyka. Tr
41225 skanuj0007 (177) 157 7.2. Typy ruchu turystycznego Mówiąc o potrzebach i motywacjach turystycz
17320 skanuj0012 (129) 162 7. Ruch turystyczny Wydaje się jednak, że tego rodzaju motywacje są bliżs
82587 skanuj0004 (238) 154 7. Ruch turystyczny Problemem motywacji turystycznych zajmowała się równi
skanuj0002 (250) 152 7. Ruch turystyczny cywilizacji industrialnej - przyp. autora] w zakresie kultu
skanuj0003 (240) 153 7.1. Potrzeby i motywacje turystyczne Już tych kilka przytoczonych wyżej opinii
86491 skanuj0005 (215) 155 7.1. Potrzeby i motywacje turystyczne kracją wypoczynkową” (ang. leisure

więcej podobnych podstron