skanuj0004 (132)

skanuj0004 (132)



Określenie

Sposób badania 1 efekt

Czas występowania i okres trwania

ramion i ,jnastępnie poruszenie ku przodowi jak- do objęcia, ręce rozwarte

Si

Reakcja oparcia

Wytrącenie z jakiejkolwiek po-

w pozycji siedzą-

stawy ciała: napięcie mięśni

cej od 7 miesią-

tej samej strony

ca

■o.

Reakcja utykania

Wytrącenie z jakiejkolwiek po-

w pozycji siedzą-

42

O

stawy ciała: podparcie się

cej od 7 miesiąca

u

'U

Pogotowie do

Z zawieszenia brzusznego lub

od 6 - 9 miesiąca

O

skoku

ustawienia na kolanach nagle przechylenie -ku przodowi: ramiona wyciągnięte, oparcie na dłoni

ność analizatora wzrokowego. Reakcję spadochronową obserwuje się | zwykle od ok. 8 miesiąca życia, podczas gdy „gotowość do skoku” | zwykle już w 6 - 7 miesiącu życia niemowlęcia. Brak opisanych powyżej J reakcji przemawiać może za uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwo-f wego, natomiast asymetrię w jej występowaniu stwierdzać można w nie- ) dowładach lub porażeniach połowiczych o różnej etiologii.

podsumowanie

Przedstawione powyżej, powszechnie traktowane jako najwat-1 niejsze odruchy postawy i prostowania stanowią ważny element bada- ?; nia neurologicznego niemowlęcia, nie wyczerpują one jednak wszystkich^ możliwości klinicznej oceny dziecka na tym etapie rozwoju, Odruchów J tych opisano w różnych modyfikacjach bardzo dużo, jednak nie wszyst-J kie one odgrywają większą rolę w rutynowanym badaniu neurologiczni ńym dziecka. Wiele ważnych z punktu widzenia klinicznego odruchów?! opisaliśmy już w związku z badaniem neurologicznym noworodka. Od-| ruchy te w dużej mierze mają znaczenie także dla oceny neurologiczny nej niemowlęcia (np. odruch Moro, odruchy chwytne z kończyn górnych 1 i z kończyn dolnych), a także stwierdzać je można w późniejszych okresach rozwoju, wtedy jednakże traktowane są one już jako odruchy pa||| tologiczne (odruch Babińskiego, odruch Rossolimo itp.). Dlatego też nicńf zwykle istotną sprawą jest znajomość okresu pojawiania się i wygasa*;? nia omawianych odruchów w różnych okresach rozwoju dziecka/.;; ponieważ od tych czynników uzależniona jest możliwość oceny, czy stwierdzane w badaniu neurologicznym odruchy przedstawiają jeszcze zjawisko fizjologiczne, czy też przemawiają już za patologią ośrodkowo*

111/ J -i/li i    Wmrini/!i łn łnHti:łIrOr«f»m/ łi*nriwtnnv«*h odruchów

W poprzednich rozdziałach omówiono odrębności, jaki w badaniu neurologicznym noworodka, niemowlęcia i Ifybokrcsie poniemowlęcym. Dużą trudność sprawia jednak ścisłe. Jgfejgnie metod badania stosowanych w poszczególnych okresach^ |4 dziecka, gdyż mimo pewnych odrębności wynikających z wióku wiele elementów badania neurologicznego jest wspólnych dla a dzieci bez względu na ich okres rozwoju. Ograniczony jest na) gteii możliwości oceny poszczególnych fragmentów tego badan IfeMndu podamy, że np. opisane powyżej badanie nerwów Ć wl^eh u. niemowląt jest w dużym stopniu z różnych powodów Sie (»p. ocena badania nerwu węchowego, trójdzielnego, doda® zaś strony np. ocena odruchów fizjologicznych z kończ; b i dolnych w zasadzie pokrywa się w różnych etapach;;? liąkgn też wydaje nam się słuszne podanie obecnie główhj Billów badania neurologicznego, jakie mają zastosowanie w| raphch rozwoju dziecka i podkreślenie tylko odrębności, które j mmm-: |w tym zakresie u dzieci w niższych grupach wiekowych! Ippomnienia dodamy, że orientacyjna ocena stanu psychicznej czaszki ‘i nerwów czaszkowych zostały omówione w rozdziałach.

Ipll.aleźy tu wspomnieć o ocenie motoryki dzieckay. Brew? gfóftfaźy unoszenie głowy, siadanie, Wstawanie, chód, ewenfcus

8HM mimowolne itp., bowiem ocena motoryki dziecka może Wisi na jego opóźnienie W rozwoju psychoruchowym, jak « ;.połów chorobowych, które łączą się z uszkodzeniem o&ę obwodowego układu herwowego.

tfUWCZYNY GÓRNE

Zwracamy uwagę na dowolne lub przymusowe uloź# HHm , (htedowłady, przykurcze), stan umięśnienia kończyn (zurd : ffl-K^rrt. drżenie pęczkowe lub włókienkowe), ruchomość* ńdmdwolne (np. ruchy pląsawicze, atetotyczne, mipkjię

Spf    kończyn i napięcie mięśniowe (wzmożone —5 ty

tub pozapiramidowego), obniżone (wiotkie), ruchj końtjgyu górnych. Różnego rodzaju badanie zbornośei rt łż.w. prób koordynacyjnych ma na celu wykrycie -

Wptoia    ?unia (dysmetria), bezładu (ataksja) lub asynergii. .

ijię .-•■^uczenie u dzieci ma wykrycie w kończynach góruj ii vł>Nj v»«in:»yjnych pochodzenia móżdżkowego. W tym celu " HU $0%, mające za zadanie ocenę zdolności wykonywania v Miiprimiennych kończyn (odiach^ o/cin^.-w) lub dyame* Mty yg pomocą próby „palec-- tuw*1 oraz próby odchyleniu ri


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0005 132.    Różne sposoby ukazywania opozycji kultura - natura. Przedstaw je,
skanuj0003(4) 2011-01-19Znieczulenie wziewne bez intubacji Wskazania: okres trwania do 45 minPrzed
skanuj0005 (293) 24 Tomasz Kaźmierczak sposoby1. Niekiedy więc potrzeba występuje w znaczeniu proces
skanuj0007 (267) nemu i pilotowi wycieczek pisemne zlecenie, określając w nim miejsce (obszar) i cza
skanuj0012 (138) Elementem kształtowania strategii aktywizacji sprzedaży jest także wybór i określen
skanuj0034 (132) Ą Trzymanie pędzelka na sposób chiński zapewnia największą stabilność.Trzymanie pęd
skanuj0164 (10) Rozdział 6. o Ciągi znaków, data i czas 175 Rozdział 6. o Ciągi znaków, data i czas
Animacja intro (wejściowa) Efekt intro określa sposób w jaki obiekt pojawia się na ramce (np.: wlatu

więcej podobnych podstron