28971 skanuj0006 (558)

28971 skanuj0006 (558)



jak i konkretne kierunki motywacji, dążeń, racjonalizacji i postaw

3.    Uczenie się konkretnych kierunków motywacji i dążeń jest wynikiem takiego sposobu definiowania norm prawnych, który sprzyja bądź nie sprzyja naruszaniu ich

4.    Jednostka staje się przestępcą wskutek nadwyżki definicji sprzyjających naruszaniu prawa nad definicjami nie sprzyjającymi naruszaniu prawa

5. Zróżnicowane powiązania mogą się różnić częstotliwością czasem trwanią uprzedniościąi intensywnością

6.    Proces uczenia się zachowania przestępczego przez powiązania z wzorami zachowań przestępczych i nieprzestępczych obejmuje te same mechanizmy, co każde inne uczenie się

7. Chociaż zachowanie przestępcze jest wyrazem ogólnych potrzeb i wartości, nie można go nimi wyjaśnić, gdyż zachowanie nieprzestępcze jest wyrazem takich samych potrzeb i wartości Nie można go więc wyjaśnić jakimiś wewnętrznymi skłonnościami człowieka.

c) Kierunek kontroli społecznej

-Pierwsze założenie kierunku kontroli społecznej brzmi: CZŁOWIEK JEST ISTOTĄ NIEMORALNĄ- ludzie zawsze mają “uzasadnione powody” by popełnić przestępstwa. Dla jednej osoby korzystne jest zabranie czegoś, co ma inna osobą jeśli można dokonać tego umknąwszy kary. Fakt, że zabóstwo I kradzież mają te racjonalne usprawiedliwienia, oznaczą że dla pewnych osób cyny te są usprawiedliwione.

-Drugie założenie kierunku kontrolii brzmi: NALEŻY WYJAŚNIAĆ KONFORMIZM, ANIE DEWIACJĘ- skoro ludzie zawsze mają uzasadnione powody, by popełnić przestępstwa oraz naruszać inne normy społeczne, skoro nonkonformizm jest naturalnym stanem człowieka, to jest zrozumiałe, że przedmiotem wyjaśniania powinny być przyczyny konformizmu. Teorie kontroli są etiologiczne w tym sensie, że przyjmuje się w nich, że do naruszenia norm społecznych dochodzi wówczas, gdy mechanizmy mające wymuszać konformizm nie działają właściwie.

-Trzecie założenie kierunku kontroli społecznej to założenie o BRAKU JAKICHŚ SPECJALNYCH SIŁ MOTYWUJĄCYCH LUDZI DO ZACHOWANIA DEWIACYJNEGO- tendencje dewiacyjne są naturalne.

-Czwarte założenie mówi o JEDNOŚCI AKSJONORMATYWNEJ SPOŁECZEŃSTWA- przyjmuje się, że w ramach każdego społeczeństwa istnieje tylko jeden, zunifikowany system wartości I norm zachowania regulujący realizację tych wartości.

a) Koncepcja Durkheima

HOMO DUPLEX- Durkheimowski model człowieka jako jednostki biologicznej jest bardzo negatywny, człowiek jest ze swej natury skrajnie egoistyczny, w swoim postępowaniu kieruje się popędami pierwotnymi, które z założenia są także indywidualistyczne, egoistyczne i w swej istocie antyspołeczne. Durheim uważał, że tylko zbiorowość może ograniczyć antyspołeczne tendencje poszczególnych ludzi. Względny ład społeczny, mimo antyspołecznych tendencji jednostek, jest więc możliwy, gdy społeczeństwo jest dobrze zintegrowane, cp jest nieodzowne dla sprawowania skutecznej kontroli. Siłą która wyznacza granicę „namiętnością” jednostki była dla Durkheima kontrola społeczna. Jego zdaniem, w przeciwieństwie do organizmów zwierzęcych, pierwotne żądze człowieka nie mogą być zaspokojone. Człowiek zatem nigdy nie czuje się w pełni nasycony. Granice zachłanności człowieka wyznacza kontrola społeczna. Jednak przyczyną zakłóceń w sferze kontroli społecznej może być anomia, co powoduje ujawnianie się, trzymanych do tej pory na wodzy, pierwotnych cech człowieka: jego przyrodzonego egoizmu, zachłanności, itp. tendencji społecznych.



Anomia u E. Durkheima

Anomia jest to stan społeczny, w którym vy^«^c narzucanych prze:    ( | tałeży

realizować, nie mają możliwości zrealizowania tych celów czy uzyskania wartości za pomocą


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0005 (97) padle do kierunku prętów głównych w odpowiednich odstępach. Rozróżnia się m.in. strz
skanuj0009 (310) , ? W socjalizacji wtórnej coraz mniej ważne cua Kolejności uczenia się są ogranicz
img009 (90) Motywacja Odczuwanie chęci i potrzeby uczenia się, które stanowią niezbędną siłę na
skanuj0009 (310) , ? W socjalizacji wtórnej coraz mniej ważne cua Kolejności uczenia się są ogranicz
ASERTYWNOŚĆ - KONIECZNOŚĆ CZY POTRZEBA? ANALIZA MOTYWACJI STUDENTÓW SGH DO UCZENIA SIĘ ZACHOWAŃ
60609 skanuj0023 (71) 130 Część I. Kierownicze funkcje nauczyciela - Korzystaj z metod uczenia się w
19551 img009 (90) Motywacja Odczuwanie chęci i potrzeby uczenia się, które stanowią niezbędną s
19551 img009 (90) Motywacja Odczuwanie chęci i potrzeby uczenia się, które stanowią niezbędną s
img009 (90) Motywacja Odczuwanie chęci i potrzeby uczenia się, które stanowią niezbędną siłę na

więcej podobnych podstron