46305 skanuj0007 (482)

46305 skanuj0007 (482)



Rozdział 2. ❖ Obliczenia skalarne 19

Rozdział 2. ❖ Obliczenia skalarne 19


W tradycyjnej notacji matematycznej znak = posiada trzy znaczenia:

❖    wartościowania, czyli obliczania wartości wyrażenia;

❖    definiowania, czyli podawania wzoru definicyjnego, np. funkcji;

♦♦♦ porównywania, czyli relacji logicznej.

W Mathcadzie każdemu z tych trzech znaczeń przypisany jest inny symbol i są one wprowadzane w różny sposób. W niniejszym ćwiczeniu użyto tylko wartościowania.

Ćwiczenie 2.3. —-

V2

Oblicz arc sin-. Wynik podaj w mierze łukowej i kątowej.

2

1.    Zanim rozpoczniesz wprowadzanie wyrażeń matematycznych, należy się chwilę zastanowić: wyrażenie jest jedno, ale jego wynik należy podać na dwa sposoby. Wyrażenie to można oczywiście wpisać dwa razy, ale byłoby to marnowanie czasu. Prościej i skuteczniej będzie obliczyć wartość wyrażenia, zapamiętać ją jako wartość pewnej zmiennej, a następnie przedstawić wartość tej zmiennej na dwa sposoby.

2.    Utwórz zmienną i nadaj jej nazwę wyni k. W tym celu wpisz wynik, a następnie wprowadź operator definicji (podstawienia) :. Jesteś już przygotowany na to, że co innego naciskasz na klawiaturze, a co innego widzisz na ekranie. Obok wprowadzonego dwukropka na ekranie pojawi się dodatkowo znak = (rysunek 2.9). Oba znaki razem stanowią wizualny symbol operatora definicji (podstawienia).

wynik := ij


Rysunek 2.9.

Obliczanie wartości arcus sinus

wynik := asin11/2|


3.    Wprowadź kolejno asin (\ 2 (rysunek 2.10). Teraz mogą pojawić się problemy. Rysunek 2.10.

Obliczanie wartości arcus sinus ciąg dalszy

4.    Jeżeli od razu wprowadzisz operator dzielenia /, to ułamek znajdzie się pod pierwiastkiem, co nie jest w tym przypadku właściwe (rysunek 2.11).

Rysunek 2.11.

wynik := asin


Niewłaściwie umieszczony ułamek

5. Zwróć uwagę na kątowy kursor znajdujący się na rysunku 2.10. Nie obejmuje on całego pierwiastka, a jedynie liczbę 2. Oznacza to, że jakiekolwiek wprowadzane liczby, oznaczenia i operatory będą obejmowane pierwiastkiem. W naszym przypadku dzielenie powinno odnosić się do całego pierwiastka, a nie jedynie do liczby 2. W celu poszerzenia zasięgu kursora jeden raz naciśnij klawisz spacji. Kursor poszerzy się tak, że obejmie także symbol pierwiastka (rysunek 2.12).


W przypadku wyrażeń wielopoziomowo zagnieżdżonych każdorazowe naciśnięcie spacji poszerza o jeden poziom zakres kursora.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0011 (382) Rozdział 2. Obliczenia skalarne 23 Rozdział 2. Obliczenia skalarne 23 cnper
skanuj0017 (285) Rozdział 2. ❖ Obliczenia skalarneRysunek 2.37.    G Notacja Fraction
skanuj0003 (586) Rozdział Ł.Obliczenia skalarneWprowadzanie operatorów i stałych Na podstawie uzyska
skanuj0021 20 Rozdział 1. Rys. 1.14. Próbka zamocowana w mechanizmie skalarki1.4. Obliczanie długośc
70004 skanuj0009 (421) Rozdział 2. Obliczenia skalarne 21 Tabela 2.5. Nazewnictwo funkcji wykładni
45874 skanuj0005 (549) Rozdział 2. Obliczenia skalarne 17 3. Wprowadź sekwencję Ctrl+Shift+p, dzięki
24402 skanuj0013 (332) Rozdział 2. Obliczenia skalarne 25 2. Wprowadź zmienną zakresową kat jako arg
62896 skanuj0015 (317) Rozdział 2. ❖ Obliczenia skalarne 27 Formatowanie wyniku można przeprowadzić

więcej podobnych podstron